3 mei 2025, 17:55:53

Valkparkiet word kaal

Gestart door xBountyKokos, 30 maart 2014, 09:16:26

« vorige - volgende »

xBountyKokos

Hallo,

Ik heb sinds kort een koppel valkparkieten (+- 2,5 jaar oud) in mijn voliere. (met 6 kanaries en 3 japanse meeuwtjes.)
Het vrouwtje had toen ik haar kreeg een kaal nekje, omdat ze bij de vorige eigenaar werd geplukt. :(

Na een paar dagen viel het me al op dat het popje kaler werd. Ze begon ook steeds minder te doen, zat vaak stil en verroerde zich alleen om te eten. Het mannetje zit er altijd beschermend naast. Omdat het steeds erger werd heb ik toen de vorige eigenaar gemaild met het probleem. Die zei dat ik vaseline op de kale plek moest smeren tegen het plukken. Dit heb ik echter al 3dagen gedaan en ze blijft maar kaler worden. ( de achterkant van haar kop is kaal, haar kuif is bijna geheel weg, haar hele nek is kaal, haar schouderbladen, en haar borst begint ook steeds kaler te worden! Sinds ik vaseline smeer lijkt ze wel wat actiever te zijn ( misschien irritatie op de huid?) Maar het kaal worden stopt niet.

Ik had er eerst een koppel zebravinken bij zitten maar die heb ik apart gezet omdat het vrouwtje wel erg vaak met plukken veren rondvloog met de valkparkiet pop der kleur. De andere vogels doen de valken niks dus ik weet niet wat het probleem is.. :/

Op internet kan ik niet veel vinden, vandaar dat ik het hier probeer. Weet iemand misschien wat er aan de hand kan zijn?

jfvhl

Hallo, er bestaat Papicspray, te koop bij de dierenwinkel. Als de vogel niet al te wild is kan je haar misschien bespuiten hiermee, let op dat het geen open wondjes zijn want dan kan het pijn doen bij de vogel. Oppassen voor de oogjes. Het is een zeer lastig probleem. Wij hebben ook een popje wat door haar liefhebbende manneke 'behandeld' word. Alleen hebben wij teveel vogels om haar iedere keer uit te vangen, het is gelukkig niet erger geworden de laatste tijd, want anders zou ze alleen moeten gaan zitten in een kooi. We kijken het hier ook aan. Maar vaseline helpt niet echt, krijg je alleen maar vette viezigheid van. Misschien moet je eens een tijdje goed observeren, wie weet doet het mannetje dit wel.....of niet? succes
Jantina

carco

Het zou ook kunnen zijn dat ze mijt of een parasiet heeft. Misschien eens daar op controleren. Als ik lees waar ze allemaal kaal is geloof ik niet dat dat mannetje dat doet.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

xBountyKokos

Hallo,

Bedankt voor de reacties!

Sinds ik weet dat ze kaler word let ik af en toe op, dan zit ik een halfuur of langer bij de voliere, het mannetje zit er vaak naast maar kroelt enkel op haar kopje, de andere vogels komen er niet in de buurt, behalve de vinken die er nu niet meer bij zitten.

Ik kan haar vangen om te kijken of ze eventueel parasieten of mijten heeft..

xBountyKokos

Hallo,

Ik heb der even goed bekeken en heb geen mijt/parasiet gezien.. wel vielen er zo veertjes uit! Het valt me nu ook op dat t koppel continu door hun veren heen gaan met hun snavel..

Ik zou echt niet weten wat ze heeft maar ziet er niet  goed uit..

Iemand enig idee??

carco

Ik zou dan bij een arts laten controleren op mijt. Die bekijkt de veren onder de miscroscoop. Hoe jij het beschrijft ben ik er zeker van overtuigd dat het dit wel is.
Soms is dit met het blote oog niet te zien en de eitjes al helemaal  niet.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

xBountyKokos

Hallo,

Dan zal ik toch maar even langs gaan bij een dierenarts.. :(
Moet ik eerst even uitzoeken of er hier in de buurt is die veel van vogels afweet.  ???

Stel ze heeft mijt, is dit dan makkelijk te behandelen, of is dit besmettelijk voor alle vogels die in de voliere zitten?

Groetjes,

smiley

Hoi

Ik zou niet naar een normale dierenarts gaan ,deze weten niet genoeg over vogels .
Een echte vogelarts kan onder de microscoop de veren en de huidcellen nakijken .
Mocht het geen mijt zijn ,maar een huidschimmel bv ook dan ziet hij dat onder de microscoop !!
Zijn het wel mijten dan is het goed te behandelen ,maar het is enorm besmettelijk voor je andere vogels ..
Je zal in dat geval de hele volieré moeten ontsmetten en alle vogels moeten behandelen.

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht