7 mei 2025, 02:13:00

Extreem rustig en bang valkje

Gestart door mandydiao, 5 april 2014, 23:10:35

« vorige - volgende »

mandydiao

Hallo,

ik heb sinds vorige week vrijdag mijn eerste valkje in huis. Hij/zij is rond de 7/8 weken oud. Het valt me op dat hij of zij echt ontzettend rustig is. Ik zie veel berichtjes over nieuwsgierige valkjes die op onderzoek uitgaan, maar die van mij blijft als ik hem uit de kooi heb gehaald stil op een plekje zitten en komt dan de hele avond er niet vandaan. De drang om op onderzoek uit te gaan ontbreekt totaal. Ik laat soms wel eens geluidjes horen van andere valkjes, maar dit vind ie ook totaal niet boeiend.. de methode met het trosgierst heb ik al geprobeerd en daar reageert hij heel goed op, want hij is niet bang om in mijn buurt te komen/ op mijn hand/ schouder te gaan zitten. Uit de kooi halen vormt ook totaal geen probleem, maar ik mis het enthousiasme als ie eruit is. Als ie in de kooi zit is het hetzelfde verhaal. Zit op de bodem of op een zitstok en houdt dat dan uren vol zonder ook maar te bewegen. Ik ben een beetje radeloos, want ik heb totaal geen ervaring met valkparkieten tam maken en weet ook echt niet wat normaal gedrag is voor een valkparkietje van deze leeftijd. Help mij alsjeblieft!  :'(

grietje

Hou je zijn gewicht in de gaten?
Ik had precies hetzelfde, een super lief valkje (toen ook rond de 8 weken), maar deed eigenlijk niets. Af en toe kwam er wel een piepje uit. Het beestje ging zich steeds stiller gedragen en met uitgezette veren zitten. Ze viel ineens in gewicht af en het lukt mij niet haar zwaarder te krijgen. Achteraf bleek hij al die tijd ziek te zijn geweest en was ik te laat met ingrijpen :(.

Maar elke valk is anders, misschien heb jij een ''kat uit de boom-kijker'' :P.

jfvhl

Dit klinkt gewoon niet goed. Zo'n jonkie hoort al wel levendiger te zijn. Maar ja, 7/8 weekjes is wel heel erg (te) jong.....
Hoop voor je dat het goed komt? Hou er erg in dat je de kweker kan aanspreken als het niet goed gaat met het diertje.
succes,
Jantina

mandydiao

Hallo,
een beetje een late reactie, maar beter laat dan nooit.
Ik heb het nog even aangekeken, maar er is niet veel veranderd.
Ik had ook het idee dat hij/zij een beetje dikkig ging zitten, dus ben er mee terug naar de kweker gegaan. Zelf heb ik t idee dat het te maken heeft met de manier van tam maken.
Misschien is dat niet met verwennen d.m.v. trosgierst gebeurd maar met het afschrikken door middel van water als ze iets fout doen. Dat hij/zij daar misschien een bepaald soort angst voor handen  heeft ontwikkeld en ze ook zo veel mogelijk vermijd.
Dit valkje heb ik dus helaas weer teruggebracht, omdat ik zoveel twijfelde.
Morgen ga ik mijn nieuwe prul ophalen! Een ontzettend mooie albino. Nu al een paar keer gezien en komt een stuk levendiger over!

Bedankt voor de reacties :)

jfvhl

.....afschrikken door middel van water als ze iets fout doen. Dat hij/zij daar misschien een bepaald soort angst voor handen  heeft ontwikkeld en ze ook zo veel mogelijk vermijd.

Weet je zeker dat de manier van tam maken, dat je dit op de juiste manier doet?
Kan zijn dat de valk niet lekker in de vel zit/zat, hoop dat het met de volgende beter gaat.
Maar dat tam maken......je moet wel geduld hebben he?
nou, zou goed bekijken hoe je het moet aanpakken.
Succes.
Jantina

mandydiao

Het probleem was dat ik dit valkje van mijn stage had overgenomen en die zeiden dat je ze altijd op deze manier tam moet maken, dus daar ben ik maar mee verder gegaan. Heb toen ook niets met trosgierst gedaan. Ik weet ook voor de rest nog steeds niet waar dat valkje precies vandaan kwam en hoe de mensen waar hij geboren is er mee omgingen. Mijn stagebegeleider zei toen dat als ik er niet zeker van was dat ik er beter nog mee kon wachten en me er verder in kon verdiepen, dus dat heb ik ook gedaan. Ik heb gisteren mijn nieuwe valkje opgehaald en gezorgd dat alles helemaal klaarstond voor hem. Valkparkietenvoer, eivoer, grit, een hele zak trosgierst om mee tam te maken en natuurlijk een grote kooi met speeltjes van hout en touw. Nu was hij gisterenavond als de dood voor me en vloog overal heen als ik m wilde pakken, maar was uiteindelijk zo moe dattie op mn vinger in slaap is gesukkeld haha. Vandaag issie relatief rustig en merkt nu echt dat hij ergens anders woont (andere geluiden, geen andere vogels etc.) Nu ga ik iedere keer even bij de kooi zitten en voer hem trosgierst en valkparkietenvoer, eivoer, grit en water, zodat ik zeker weet dat hij dat binnen krijgt en de bakjes leert kennen. Ik maak opzich snel vorderingen, want hij zat daarstraks al zelf te eten en te drinken en eet ook al zaadjes die ik tussen mn duim en wijsvinger houdt uit mijn hand. Nu idd geduldig afwachten tottie me 100% vetrouwt en lekker op verkenningstocht durft!

Chaka

Citaat van: jfvhl op 10 mei 2014, 18:57:07
.....afschrikken door middel van water als ze iets fout doen. Dat hij/zij daar misschien een bepaald soort angst voor handen  heeft ontwikkeld en ze ook zo veel mogelijk vermijd.

Weet je zeker dat de manier van tam maken, dat je dit op de juiste manier doet?
Kan zijn dat de valk niet lekker in de vel zit/zat, hoop dat het met de volgende beter gaat.

Maar dat tam maken......je moet wel geduld hebben he?
nou, zou goed bekijken hoe je het moet aanpakken.
Succes.
Jantina

Afschrikken door middel van water is de ideale manier om de band tussen jou en je valk te verpesten.