Wel of geen maatje voor Luna, hoe ga ik te werk

Gestart door grietje, 10 maart 2014, 13:50:36

« vorige - volgende »

grietje

Hallo,

Ik heb een bijna 5 maanden jonge albino pop. Ze is bijna elke dag heel de dag uit de kooi om lekker te vliegen en vooral om bij mij op de schouder te zitten.
Over een poosje moet ik full-time stage lopen en na die stage zal ik (hopelijk) fulltime gaan werken.
S'ochtends, s'avonds en in weekenden zal ze altijd uit de kooi mogen, alleen is ze wel heel de middag alleen en volgens mij is dat voor het vogeltje niet zo leuk.

Mijn man ziet het niet zo zitten om er een tweede bij te nemen. Daarom een paar vragen om wat onduidelijkheden weg te nemen en meneer eventueel te overtuigen. Ik heb de vragen maar even genummerd, dat is misschien makkelijker antwoord geven.

1. Ik begrijp dat 2 meer geluid maken dan 1, maar word er ook meer geschreeuwd? Ons valkje schreeuwt vrijwel nooit en dat vinden we superfijn! Aan de andere kant vinden we wat interactie ook wel leuk (denk aan het fluiten enz).
2. Ik lees vaak dat 1 tammer is dan 2, omdat ze zich aan jouw hechten ipv aan een andere vogel, onze Luna is ook enorm tam en zit het liefst heel de dag op mijn schouder en wordt graag gekriebeld. Zal dit drastisch veranderen als we er een tweede bij zetten?
3. Wat is wijsheid? een leeftijdsgenoot of oudere man erbij zetten of weer een net zelfstandig etende jonge tamme valk erbij zetten.
4. Hoelang gaat er gemiddeld over het proces om ze aan elkaar te laten wennen en tot ze samen in 1 kooi kunnen?

En daarnaast zijn andere tips en informatie meer dan welkom.

Tamara8

Hoi!

Ik kan niet op alle vragen antwoord geven omdat ik simpel weg het antwoord niet weet ;) Ik zelf had een valkje van 3 jaar, super tam en wilde er een valkje bij doen. Ik heb een jong valkje genomen die wel al tam was (ongeveer 1,5 jaar geleden). Het oudere valkje is niet super blij met de komst van de nieuwe maar vind het wel fijn om zelfde soort in de kooi te hebben:)

1. Het ligt er aan hoe het nieuwe valkje is. Over het algemeen zal je niet drastisch veel meer geluid hebben. Kijk tijdens het uitzoeken van een nieuw valkje al naar het karakter en vraag aan de kweker om het geluid wat het valkje produceert.

2. Is absoluut niet waar. Als je er maar voldoende aandacht aan blijft geven blijven ze net zo tam als jij wil. Het enige wat wel kan gebeuren is dat ze meer aandacht aan elkaar geven dan aan jou omdat ze een "partner" hebben.

3. Geen idee. Ik zelf heb dus een jong valkje erbij genomen maar ik denk niet dat dit een juiste keuze is geweest.

4. Dit ligt ook aan je valkjes. De één went sneller dan de ander. Als je ze na 1 a 2 weken samen los laat zul je vanzelf merken of ze elkaar een beetje mogen. Zet de kooien dichter bij elkaar en kijk hoe ze op elkaar reageren. Bij mij zijn de valkjes na 1 maand ongeveer in een grote kooi gegaan. Ik heb speciaal een grotere kooi aangeschaft omdat ze dus niet dikke maatjes zijn. Daarnaast ook zodat het niet één van de twee territorium was maar meteen op een "gelijke stand" beginnen.

Wel leuk dat je er een maatje bij wil nemen, hopelijk denk je man er straks ook zo over:) Laat hem maar even nadenken hoe hij het vindt om de zonder jou te leven of uberhaubt zonder contact te hebben met een mens. Valkjes willen ook contact met mede soortgenoten:)

grietje

grietje

Heb al wel wat op het oog, maar heb manlief nog niet geprobeerd te overtuigen omdat Luna nu last heeft van de vleugel (zie topic in ziek).
Pas als ze weer helemaal beter is wil ik denken aan een maatje. Vandaag naar de arts om te kijken wat het nou is en hoe we het zo goed mogelijk kunnen laten genezen.

grietje

Even nog een vraagje. De laatste tijd is ons valkje (Luna) erg op mij gesteld, is alleen tevreden wanneer ze op mijn schouder in mijn nek kan zitten. Zelfs nu ze tijdelijk niet kan vliegen probeert ze alles om maar bij me te kunnen zitten. (ze is altijd los als ik thuis ben).
Is koppelen dan wel mogelijk, accepteert ze dan wel een mannetje? Aan de andere kant zou gewoon een maatje ook al leuk zijn (stel het werkt niet in 1 kooi) dan is ze in ieder geval niet alleen straks.
Hebben jullie daar ervaring mee?

grietje

Ik hoop dat iemand nog een antwoord weet op mijn vraag hiervoor.

Toch gaan we het wel proberen en gaan we voor een tam jong mannetje.

Het ventje moet nog uit het ei kruipen, dus het duurt nog wel even voor we hem in huis kunnen nemen, in die tussentijd kan Luna haar vleugel rustig herstellen.

ManjaV

Ik denk wel dat het mannetje welkom zou zijn, een soortgenootje wordt meestal wel op prijs gesteld en zeker als ze nog zo jong zijn...trouwens bij oudere valkjes gaat het ook goed...ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een valkje niet blij was met een soortgenootje erbij  :)
Ze is wel aan je gehecht zo te lezen maar ook dan is een soortgenootje welkom..

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

grietje