23 april 2024, 10:14:54

geslacht

Gestart door louise1111, 16 februari 2014, 16:30:49

« vorige - volgende »

louise1111

Hoi ik heb een albino valkje en wilde vragen hoe je kan zien wat het geslacht is. Zelf denk ik een mannetje omdat hij veel fluit,brabbelt en veel tikt met zijn snavel tegen alles aan. Ik heb hem nu bijna 4 maanden en moet zeggen hij is erg tam houd van kroelen komt gelijk naar je toe als je je hand in zzijn kooi doet. Hij was 9weken oud zeiden ze toen ik hem kocht. Die man heeft hem kortgewiekt zodat hij beter tam kon worden, nu ook daar een vraag over. Vanaf de eerste dag al probeerde hij natuurlijk te vliegen dus dacht ik dat hij ze vleugel kapot sloeg en het daardoor bliede. Nu sinds vorige maand bloed het helemaal niet meer dus ik helemaal blij. Er kwam daar ook weer 1 lange veer terug, die is er eergisteren uitgevallen of hij heeft hem er zelf uitgetrokken, maar nu bloed het weer, nou is het niet zo dat hij dood bloed hoor, het is een klein beetje bloed en dan stopt het ook gelijk weer, en net als vanmiddag dan wil hij proberen te vliegen slaat hij tegen zijn stok en slaat hij het weer open. Komt dit wel weer goed of zal mijn valkje dadelijk nooit meer kunnen vliegen omdat hij verkeerd geknipt is. Alvast bedankt gr louise

Sanna

Hallo Louise,

Het gedrag dat je beschrijft klinkt inderdaad als een mannetje. Bij een albino kun je het niet aan het uiterlijk zien. Als je het echt zeker wilt weten kun je een dna-test op de veren laten doen.

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van kortwieken, naar mijn mening kunnen alle  valkjes met voldoende aandacht lekker tam worden, mits het in hun karakter zit. Het probleem is namelijk meestal wat jij nu ervaart; ze willen toch vliegen, storten neer en bezeren en verwonden  hun vleugels. Bovendien hebben albino valkjes vaak wat zwakkere veren. Wanneer dan een veer aan de vleugel is teruggegroeid en hij probeert te vliegen, komt er te veel kracht op die ene langere veer te staan, waardoor die weer makkelijk afbreekt.

De kleine wondjes die al gauw niet meer bloeden zijn op zich niet zo erg, hoewel misschien wel pijnlijk voor je valkje. Maar wanneer er een keer een lange pen op een vervelende plek afbreekt, kan je valkje wel veel bloed verliezen en kan het wel ineens gevaarlijk worden.

Mijn advies zou zijn te voorkomen dat hij vliegt totdat tenminste 2/3 van zijn vleugelpennen weer aangegroeid is. Maar ik besef ook dat dat erg ladtig is, want ik kan even geen andere manier bedenken dan hem zo lang in zijn kooi te laten. Misschien heeft iemand anders nog een goed idee.

Groetjes, Sanna