10 mei 2025, 13:16:27

Geobsedeerde man

Gestart door claudia61, 7 februari 2014, 11:48:22

« vorige - volgende »

claudia61

Hallo,
Ik heb twee valkjes (broertjes van bijna 2 jaar). Ze zijn erg tam en over het algemeen lief, levendig en typische nieuwsgierige en speelse valkparkieten. Oscar leek eerst de dominante van de twee, maar het laatste jaar lijkt dat toch Elmo te zijn. Oscar is wel veel aanhaliger en over hem gaat mijn vraag. Hij lijkt geobsedeerd te raken door bepaalde voorwerpen: een plastic geel gekleurd zakje, een eierdoos, een papieren zakdoekje, noem maar op. Hij wil er dan bijzitten en verdedigt het tot luchtgevechten aan toe naar zijn broer. Elmo vertoont dit gedrag overigens absoluut niet, maar die vecht wel terug. Is dit gedrag van Oscar broeds gedrag en hoe kan ik het in goede banen leiden! Een vervelende bijkomstigheid is dat hij constant in zijn kooi zit te roepen. Zou hij gewoon een popje willen? Elmo masturbeert trouwens af en toe op het voerbakje in hun buiten volière waar ze met goed weer overdag een aantal uren inzitten. Ik heb dit Oscar nog nooit zien dien. Het zijn trouwens allebei zeker mannen, ze zijn gesekst toen ze een paar maanden oud waren.
Ik hoop wat informatie over dit gedrag te krijgen en wat tips hoe ik vrede in de tent kan houden.
Groetjes,
Claudia 

carco

Hij lijkt inderdaad broeds te zijn.
Een pop kan, maar omdat je al aangeeft dat die zo tam is weet ik niet of dat de oplossing is. ( Je zou er dan sowieso 2 moeten omdat je ook 2 mannen hebt.)
Ik heb hier ook zo'n man zitten die geobsedeerd is van papier: wordt daar ontzettend agressief van naar ons toe. Ik probeer die voorwerpen zoveel mogelijk uit zicht te houden wat helaas niet altijd lukt. De ene keer is het ook erger dan de andere keer.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

claudia61

Bedankt voor je snelle antwoord, Caroline. Die aggresiviteit is bijna beanstigend en we proberen uiteraard de spulletjes die dit gedrag zouden kunnen triggeren zoveel mogelijk uit zijn buurt te houden, maar het lijkt wel alsof hij om zich heen gaat zitten kijken of hij niet iets kan vinden. Het is ook zo jammer dat hij steeds vaker gaat zitten roepen (zo hard als hij maar kan). Misschien zou ik er twee tamme popjes bij kunnen nemen en ze samen in een hele grote kooi zetten. Ondanks dat Oscar en Elmo met elkaar vechten (er vloeit geen bloed), kunnen ze nog geen 10 seconden buiten elkaar, dus scheiden is denk ik geen optie. Nog even dit: zodra het 'object' uit het zicht is, verandert Oscar direct weer in een lieve, aanhankelijke valk, maar het lijkt wel of Elmo dan iets goed te maken heeft en hij jaagt Oscar dan door de hele kamer heen. Is dit wellicht rangorde bepaling? Elmo is de baas totdat Oscar zijn object verdedigt en hij Elmo een pak slaag geeft wanneer die te dicht in de buurt komt.
Ik hoop echt dat er meer mensen zijn die dit gedrag herkennen en wat handige tips kunnen geven. Het is zo jammer zoals het nu gaat.

Groetjes,
Claudia

carco

Ik herken het hier ook. Dit valkje hebben we gevonden en is heel erg op mensen gericht , moet niets van andere vogels hebben.
Maar kan bij tijd en wijlen dus inderdaad erg agressief zijn.
Het is gelukkig alleen als je bij hem in de buurt komt en hij is met ''zijn'' papiertjes aan het kletsen, anders is er niets aan de hand.
Dus dat vechten na die tijd herken ik gelukkig niet.
Helaas weet ik ook niet altijd wat je er mee aan moet behalve het zoveel mogelijk te ontwijken van de dingen die hem obsedeert.

Lentemorgen

Herkenbaar. Ik heb ook een valkparkiet man gehad die alleen gek op mensen was. Van soortgenootjes moest hij niets hebben. Hij sloofte zich uit voor vorken, aardappels, handdoeken, stokjes en voor mij  ;D Hij heeft ook een tijd gehad dat hij agressief werd wanneer ik er niet inging of de stok of handdoek bij hem vandaan haalde. Dan vloog hij recht op je gezicht af. Daar heb ik hem wel voor gestraft en na een paar keer viel het kwartje en was het over.

carco

Hoe heb je hem gestraft als ik vragen mag?

claudia61

Bedankt voor de reacties, maar als ik het zo lees heeft een popje bij hem zetten dus weinig zin. Hij is idd op ons gericht, meer dan zijn broer. Wel een beetje zielig voor zijn broer, want die wil eigenlijk wel kroelen met hem, maar daar gaat Oscar niet op in. Verder is het wel echt een koppel hoor: ze doen alles synchroon. Bestaat er een kans dat dit een fase is en vanzelf weer overgaat en hoe kan ik hem het best ontmoedigen als ze elkaar in de veren vliegen?

Groetjes, Claudia

Lentemorgen

10 februari 2014, 05:03:58 #7 Last Edit: 10 februari 2014, 05:07:30 by Lentemorgen
Citaat van: carco op  9 februari 2014, 10:39:59
Hoe heb je hem gestraft als ik vragen mag?

Gestrafd is een groot woord hoor  ;) Het was meer dat hij voor je gezicht vloog om uit te halen (snavel open en pootjes vooruit, soort roofvogel idee) en dat je hem dan met je hand snel opzij duwt. Dat was dan al genoeg om hem uit balans te brengen en dan was zijn aandacht bij de aanval weg zeg maar. Niet te hard, want ze moeten natuurlijk niet gewond raken.

Ook had hij de gewoonte om op je hoofd te gaan zitten. Van wat ik gelezen heb is dat dominant gedrag dus dat mocht hij ook niet. Het valt me op dat het hier meestal de mannetjes zijn die steeds proberen op je hoofd te landen (want dat is het hoogste punt en dan zijn ze 'het grootst'. Met popjes eigenlijk nooit gehad.

Claudia, ik heb toen verschillende valkjes (zowel mannen als popjes) bij mijn sociaal gestoorde valk gehad, maar daar moest hij niets van weten. Moet wel zeggen dat het met de mannetjes beter ging als met de vrouwtjes. Daar is het een paar keer echt knokken mee geweest en na de nodige verwondingen heb ik het toen opgegeven. Daar werden beide vogels niet gelukkig van.

claudia61

Ik geloof niet dat Oscar sociaal gestoord is en bij de luchtgevechten vloeit geen bloed. Ook landen ze nooit op mijn hoofd, dus qua dominantie naar mij valt het ook wel mee. Ik hoop dat het een fase is en ik zal moeten zorgen dat de papiertjes en doosjes bij hem uit de buurt blijven.
Groetjes, Claudia

carco

Ik merk hier dat Ryo de rest wel tolereert maar verder geen toenadering zoekt. Een paar keer dacht hij een vogel te zijn en ging hij voor wat popjes sjansen: maar dit was van korte duur :P Hoe jij beschrijft Monique doe ik ook eveneens als in de kooi zetten.
Wat hoofdzitten betreft ga ik  niet in mee mee dat het dominatie gedrag is. Meer een gedrag van het hoogste punt opzoeken zodat ik veilig zit en zonodig snel weg kan vliegen. Dus een soort van angst. Dit merk ik in de buitenvolière vaak. De vogels die eigenlijk niet tam zijn , maar wel nieuwsgierig komen op mijn hoofd zitten.
Binnen haal ik ze wel van mijn hoofd af omdat ik gewoon niet wil dat ze daar zitten.