24 april 2024, 21:34:22

vliegen

Gestart door kuifje.1, 6 februari 2014, 10:29:59

« vorige - volgende »

kuifje.1

Sinds een paar weken heeft onze zoon een jong valkje +/- 10 weken. Nu blijkt dat hij nog niet echt goed kan vliegen. In het  begin dachten wij nog dat hij moest wennen en hij was nog niet zo lang uit het blok, maar er zit nog niet veel verbetering in. Hij vliegt alleen vanuit de hand en dan een klein stukje en "stort" hij eigenlijk meer neer. Het vliegen wordt wel iets beter maar het landen blijft lastig. Helaas heeft hij daarbij nu ook zijn pootje bezeert en ook lopen is nu dus wat lastiger. Hij "loopt" op 1 pootje en de snavel. Heeft iemand ervaring hiermee en komt dit nog goed? Hij klautert ook nog niet echt in de kooi en zit daardoor nooit op de stokjes en ik weet niet of zijn pootjes nu gaan vergroeien.
Hij is wel supertam en zit het liefst de hele dag bij ons op de hand.

mariannenl

het kan betekenen dat het valkje gewoon nog te jong is en veel moet oefenen, maar het kan ook zijn dat hij eenzijdig is geknipt dan komt hij met vliegen wel omhoog maar valt weldra naar beneden en kan zich daarbij lelijk verwonden
Kun je controleren of hij is geknipt ?

Is het valkje wel zo oud, bedelt het nog bij je om voer of eet het al zelfstandig ?

Hoe ben je eraan gekomen , kweker of iets anders ?

kuifje.1

Wij hebben hem bij iemand die vogels als hobby heeft. Hij is van begin december. En omdat diegene hem elke dag even aandacht heeft gegeven is hij echt al heel tam.
Wij hebben hem opgehaald toen hij zelfstandig kon eten. Hij is niet geknipt, wij kunnen alles met hem doen dus ook de vleugels controleren. Wel zijn nog niet alle staartpennen helemaal volledig, groeien nog nieuwe aan en zitten ook nog hier en daar vliesjes omheen.
Wij hebben hem nu 3 weken en het wordt al beter maar hij vliegt dus niet echt zelfstandig weg. Hij oefent dus ook niet echt veel, alleen als onze zoon hem op de hand heeft en iets te wild beweegt. Hij zit overdag  bijna niet in de kooi maar veel op een schaal waar zijn eten en drinken op staat. Hij loopt wel op de tafel heen en weer maar vliegt er niet vanaf.

mariannenl

6 februari 2014, 14:07:17 #3 Last Edit: 6 februari 2014, 14:56:18 by mariannenl
....als ik het zo lees ben ik bang dat je valkje jonger is dan 10 weken  zou dat zo kunnen zijn ?  
En anders gewoon veel oefenen, in je hand pakken en met beide vleugels laten fladderen, gaat dit goed dan zoetjesaan oefenen met vliegen, misschien heeft hij het gewoon niet veel gedaan omdat hij zo tam is .
Let wel op voor bv ramen dat hij daar niet tegenaan kan vliegen, ik heb er van die stickers op zitten met een zwarte vogel en pas op voor andere gevaren in huis  ( keuken, kaarsen, aquarium om maar wat te noemen )

Heb je er een foto van of meer foto s om te laten zien ?

Tamara8

Je zegt dat hij op één poot loopt omdat hij de andere heeft bezeert. Ik zou zelf even naar de vogelarts gaan om laten bekijken. Klinkt namelijk niet zo best.
Als de veren nog niet volgroeid zijn, kan het zijn dat hij is geplukt door de ouders? Heb je deze info meegekregen van de eigenaar? Zie je het valkje wel echt al zelfstandig eten?

Over het vliegen, ik denk dat het vanzelf beter gaat maar zorg idd dat hij niet tegen ramen aanvliegt.

kuifje.1

Door familieomstandigheden niets meer van mij laten horen. Maar bij deze even een update.
Ons valkje loopt weer normaal de pootjes worden ook wat sterker. En inderdaad veel oefening baart kunst. Onze zoon heeft het voor elkaar dat ons valkje gaat vliegen. Het is nog niet optimaal maar het vliegen gaat steeds beter, hij valt niet meer neer. Soms vliegt hij nog wel ergens tegen aan maar hij begint al te remmen en dat gaat dus niet zo hard. En ook bochtjes vliegen gaat steeds beter waardoor hij steeds beter op de plek komt waar hij heen wil. Het opstarten is nog lastig maar wanneer het niet lukt roept hij net zo lang tot iemand hem wel gaat helpen. Slim is hij dus zeker. Bedankt voor de reacties