11 mei 2025, 07:08:08

een vraagje van een leek ...

Gestart door Rikkie-Duvel, 20 januari 2014, 21:28:01

« vorige - volgende »

Rikkie-Duvel

Goeie avond,

'k ben nieuw hier en ervan overtuigd dat iemand van jullie wel een antwoord zal weten op mijn vraag/bedenking ...
Enkele maanden geleden haalden we ons eerste valkparkietje in  huis ... We lieten haar zien aan kenners en die beweren dat het een popje is ... Ze heet Duvel.
Ze zat daar zo zielig alleen, dat we er al snel eentje bij hebben gezet.  Rikkie, onze tweede valkparkiet, is een mannetje. 
Rikkie is tam, komt bij ons zitten, geeft kusjes, ... en fluit deuntjes achterna.
Duvel is wat schuchter maar vliegt ook vrij rond en komt soms eens op onze vinger zitten.
Van Duvel weten we niet hoe oud ze is.  Rikkie is een dikke 3 maanden.
Enkele uren geleden 'betrapte' ik Rikkie dat hij boven op Duvel zat ... Zij liet dat gewillig toe.  Ze hielden wel op toen ik wat dichterbij kwam.
Misschien is het een enorm domme vraag maar ik kan er enkel slimmer van worden ...
Moet ik me aan eitjes gaan verwachten?  Of doen ze dit ook zonder dat het popje broeds is?
Moet ik al iets voorzien in de kooi? Of wacht ik wat af om te zien of ze dit herhalen?
En kan ik dit eigenlijk tegen gaan?  Ik heb geen idee hoe oud het popje is maar ik heb het gevoel dat ze nog wat jong is ...

Dank je wel!!!

Rianne

Het ligt er aan of je jongen wil of niet. Zo niet, zou ik sowieso geen broedblok ophangen. Met een blok stimuleer je het paargedrag ook nog eens. Mocht ze nu toch op de bodem van de kooi eitjes gaan leggen, kun je die vervangen door nepeitjes.
Wil je wel jonkies, dan hang je een blok op en hoef je alleen maar af te wachten.
Al zou ze wat jong zijn, als je het niet stimuleert en ze legt toch eitjes, kun je dat niet echt voorkomen.

Rikkie-Duvel

Dank je wel voor je snelle antwoord!  :)
We willen de natuur niet tegen houden en er mag gerust een nestje komen.  Enkel wil ik de gezondheid van onze schatjes niet uit het oog verliezen.
Stel dat Duvel nog te jong is ...

Ik zal een beetje afwachten wat er verder gebeurt ;-)
Spannend!
Nooit gedacht dat je, wat ik vroeger noemde, 'een domme vogel', zo graag kan gaan zien!