9 mei 2025, 03:27:14

Valkparkiet zeer angstig

Gestart door sjoerd, 19 december 2013, 18:54:44

« vorige - volgende »

sjoerd

Hallo allemaal,

Ik heb een maand geleden een valkparkietje gekocht bij de Intratuin van ongeveer een jaar oud (Lola).

Ik kwam er eens per week en ze heeft daar altijd met een ander valkje gezeten en zag er toen ook blij uit.

Tot ik op een gegeven moment aankwam en ze nog maar in haar eentje over was en enorm bang in een hoekje zat gedoken.

Ik kon het toen niet laten om haar mee te nemen naar huis.

Maar nu na weken rustig te blijven bij haar en beetje bij beetje te proberen om haar te laten wennen aan ons blijkt nog steeds dat ze continue angstig is.

Zodra iemand bij haar in de buurt komt begint ze al te blazen en rondjes te rennen in de bak. Daarnaast eet ze vrij weinig naar mijn mening en zit ze vrijwel de hele dag stil op haar stokje om alles van een afstandje in de gaten te houden.

Nu heb ik geprobeerd vandaag om eens mijn hand in de kooi te houden met trosgierst (ze bleef rustig) tot ze uit het niets begon te krijsen en vervolgens tot bloedens toe mij beet (ik heb geen reactie hier op gegeven om het niet erger te maken).

Kan het zijn dat het beestje een soort van trauma heeft opgelopen in de dierenwinkel?
En zo ja, bestaat er nog een mogelijkheid om zo'n angstig valkje tam te krijgen?

Ik houd er niet van om huisdieren weg te doen en ben daarom nu ook op zoek naar de beste methode om om te gaan met een angstig valkje, zodat ze weinig mogelijk stress krijgt hier.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Sjoerd

Suus91

Hoe zit ze er verder bij, zit ze ook bol?
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

sjoerd

Hallo,

Ze zit inderdaad erg vaak bol, maar is wel erg alert zodra we in de buurt komen en kijkt verder helder uit haar ogen.

Ik vind haar persoonlijk niet ongezond uitzien, maar ze zit wel veel bol op haar touw (het laagste punt qua zitstokken in de kooi).

carco

Ik heb het idee als ik je verhaal zo lees dat ze samen met haar mannetje gezeten heeft voordat ze naar Intratuin kwam. Uit een volière gehaald is en daar te koop is aangeboden. Mannetje is verkocht en zij zat er nog.
Snap best dat ze angstig is: haar vriendje is weggehaald , ze zit in een vreemde omgeving en ook nog eens alleen.

Een wilde valk van zeker een jaar oud ( is ze geringd? ) wordt een hele klus om nog tam te krijgen, zo niet nog onmogelijk.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

sjoerd

Bedankt voor uw reactie.
Ze is niet geringd en ik had zelf ook al het idee dat ze voorheen als paartje samen hebben gezeten.
Ik heb nog een kooi met twee grasparkieten (tam, maar druk) waar ze wel rustig mee om gaat en niet meer van schrikt.

Ik ga vandaag denk ik even naar de dierenarts voor een controle en even rondvragen bij verschillende kwekers wat de beste mogelijkheden zijn voor haar.