2 mei 2025, 23:59:15

Valkje 16 ziek?

Gestart door Prisje, 23 november 2013, 20:47:00

« vorige - volgende »

Prisje

Hallo,

Gister toen ik thuis kwam van werk werd ik zoals gewoonlijk weer vriendelijk begroet door mijn valkjes, gelijk viel me één ding op en dat was dat ik één valkje van de vier niet hoorde (ik herken ze fluitje). Ben metteen gaan kijken en zag hem ook niet op de stokken of tegen de tralies aan.
Hij zat op de grond in een hoekje helemaal bol en reageerde nergens op. Ik haalde hem eruit en nam hem bij me.

Hij is al op aardige leeftijd maar gister leek die echt oud en erg moe. oogjes gesloten, reageerde niet op me stem niet toen ik hem aanraakte helemaal niets.
Af en toe kwam er een beetje gepiep uit hem, zoals ik nooit gewent ben bij hem.
Ik merkte ook dat ze ontlasting erg dun was en aan het trillen was. Ook leekt het wel alsof die ze evenwicht soms kwijt was.

Zo zat ie er constant bij gister.
Wou alleen maar bij me zitten en het liefst in een handdoekje.

Omdat ie zo'n dunne ontlasting had zorgde ik er voor dat ie wel af en toe wat dronk. Had toen druivensuiker in ze water gemengt. Ook at Sjacco goed.

Sjacco heeft vannacht apart gezeten van de andere valkjes. Hij ziet er al een stuk beter uit. Zijn ontlasting is nu weer prima. Hij zit nu wel weer af en toe op een stok, maar zit nog steeds het liefst bij me helemaal tegen me aan. Dan probeert ie naar me toe te vliegen maar dat gaat niet al te best.

(Zo zit ie nu bij me).

Toch vind ik dat Sjacco nog vaak ze ogen dicht heeft en nog niet zichzelf is. Erg stil, geen fluitje geen gekrijs.
Hij begint nu wel weer ze eigen een beetje te poetsen daarin lijkt ie wat actiever, maar ze evenwicht is ook nog niet al te best. Hij reageert ook niet op de andere valkjes nog.

Kan dit ook te maken hebben met ze ouderdom of zal me valkje ernaast ook wat ziekjes zijn?

Alvast bedankt!

carco

Misschien heeft ze een beroerte gehad?

Hoe is het nu dan?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Suus91

Als het zo blijft aanhouden zou ik toch overwegen om naar een vogelarts te gaan.
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Prisje

Het gaat al wel wat beter met hem.
Soms zondert ie zich nog wel af van de rest, en vind hem nog vrij rustig.

Ook als ik ze uit de kooi haalt, gaan ze allemaal ff lekker vliegen en klimmen en Sjacco blijft maar op 1 plek zitten boven op de kooi.

Tamara8

Ik zou als ik jou was toch wel naar de DA gaan. Het gaat al wat beter maar nog niet 100%.
Als er toch iets is kan hij zo het loodje leggen, nu ben je er hopelijk nog tijdig bij.

Suus91

Ik heb nu Sita, maar toen er begin dit jaar 3 bijkwamen is haar gedrag ook ineens veranderd.
Zat wat meer afgezonderd van de rest ook wat boller en minder actief. Vogelarts heeft op dat moment niet geholpen. Bleek gewoon dat haar positie dus was veranderd waardoor ze zich zo opstelde.
Nu zit ze wel gewoon bij de rest al zit ze soms ook wel alleen. Ben er later dus ook achtergekomen dat Sita dus een handopgevoed vogeltje was waardoor ze veel meer naar mensen trekt dan naar soortgenoten.

Misschien ken dit een rol spelen. Maar als ik de eerste foto bekijk denk ik dat er bij jou pakiet wellicht meer speelt en daarom is een bezoek aan de vogelarts in jou geval wel aan te raden. Je kunt beter 1x teveel gaan met een vogel dan dat het straks te laat is.
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

jfvhl

Misschien is apart zetten in een kooi met een warmte lamp (donkerstraler) ook even een goed idee, maar je moet zeker even naar de DA gaan.
sterkte
Jantina

Prisje

Ben naar de DA gegaan kreeg een antibiotica mee, Sjacco is al een heel stuk opgeknapt. Gelukkig maar, schrok er wel erg van hem zo te zien.

@ Suus

Ik heb Sjacco al zo'n 16 jaar, me trouwe maatje vanaf dat ie klein was altijd samen geweest. Hij is hardstikke tam kan er alles mee doen zelfs los mee naar buiten.

Ik kreeg het later erg druk met een fulltime baan en daarnaast een studie en vond het zielig als die alleen zat, had toen een valkje bij gehaalt. Sjacco wou er niks van hebben meer gehecht aan de mensen dan aan ze eigen soortgenootjes.
Heb Sjacco en CJ later in aparte kooie gehouden omdat het niet altijd even goed ging. Dit veranderde echter en kwamen ze samen in de kooi. Toch was Sjacco altijd wel erg dominant, als die er geen zin meer in had liet ie het ook echt weten.

2 jaar geleden heb ik een valkje opgevangen met enkele gebrekken, een erg lief popje (Chicka) Jong valkje met ongelijke pootjes en had toen een gebroken vleugel.
Ze wouden haar nekje omdraaien omdat ie niet goed meer was voor de verkoop. Ik kon het niet over me hart verkrijgen als dit zou gebeuren.

Sjacco ving haar goed op CJ daarin tegen niet.
CJ ook een man is helemaal geobsedeerd lijkt het wel van Sjacco en vond het maar niks nog een valkje erbij.
Dus heb nog wel eens een jaloerse strijd tussen de pop en de man.

Dit jaar is Chico erbij gekomen,
Erg druk, nieuwsgierig en leergierig valkje.
Ik had hem gekocht voor een familie lid omdat haar valkje dood was gegaan. Echter na een poos moest hij weg omdat hij keihard zou krijsen de hele dag. En hun ook een huilbaby hadden werd het hun teveel van het goede.

Chico probeert wel de andere een andere positie te geven.
Alleen zie ik vaak dat de andere hem ze plek wijzen om het zo maar te zeggen en dan is alles weer in orde.
Dit gebeurt alleen zodra ze in de kooi zitten en die dicht zit.

Groot gedeelte van de dag staat de kooi open en kunnen ze gaan en staan waar ze willen en dan hebben ze totaal geen last van elkaar.

Sjacco is na mijn mening niet echt veranderd met de komst van de andere 3 valkjes.
Hij vind het alleen zijn met mij nog steeds fijn maar kan ook weer niet wachten om terug te gaan naar ze vrouwtje.