9 mei 2024, 07:22:49

Dunne ontlasting

Gestart door Eljakim, 23 oktober 2013, 13:11:46

« vorige - volgende »

Eljakim

Goedemiddag allemaal,

Ik merkte vanmiddag op dat één van mijn twee valkparkietjes dunne ontlasting heeft. Het is eigenlijk net water met een sliertje daarin.
Nu heb ik hier al even rondgekeken en verschillende mensen geven aan dat dit best gevaarlijk kan zijn door uitdroging.

Ik beken direct dat ik nog nieuw ben op dit gebied, dus ik ben benieuwd naar jullie mening!

Hier wat gegevens:
- Het valkje is +/- 4 maanden en een week oud.

- De voeding is van 'Kenner' en is een zadenmengsel. Samenstelling is Millet, hele gepelde haver, witte en gestreepte zonnebloempitten, kardi, kanariezaad, hennepzaad en gepunte haver. De gemiddelde analyse is: Ruw eiwit (12,2%), Ruw vet (8,2%), Ruwe celstof (10,8%), Vocht (max. 11,8%), Ruwe as (3,6%). Geen kunstmatige kleur en smaakstoffen.

- Het valkje is wel heel levendig, gaat uit zichzelf uit de kooi en kwettert erop los. Ze eten allebei ook goed.

- Sinds vandaag (laat waarschijnlijk) heb ik ook grit van Thijssen voor ze gekocht, ik was me er nog niet van bewust dat dit strikt noodzakelijk was (heeft dit er wat mee te maken?). Hierin zit geen houtskool heb ik me laten vertellen.

- Gisteren heb ik ze even mee naar buiten genomen, voor het eerst. Het weer was warm en de zon scheen, dus ik meende dat dat geen kwaad kon.

- Tot dusver heb ik ook ei-krachtvoer gegeven, maar dit raakten ze niet meer aan zodra ze op het zadenmengsel overgingen. In de eerste paar weken dat ik ze had (ongeveer anderhalve maand geleden) aten ze alleen maar eivoer.

Als jullie nog extra info nodig hebben hoor ik het graag. Ik ben heel benieuwd!

Hartelijke groet,

Eljakim

Rianne

Hoi,

laat je je valkje veel vliegen? Daar kan de ontlasting ook wat dun van worden.
Oh, en mee naar buiten, ik hoop wel in een kooi?

Eljakim

Op dit moment zijn beide valkjes nog gekortwiekt, dus ver komen ze niet met vliegen. Ik heb ze in een geventileerde doos vervoerd en daarna even rond laten huppelen in het gras.. al zaten ze nog steeds voornamelijk op m'n schouder.

Vliegen doen ze dus niet veel.. wel zijn ze 1,5 tot 2 uur per dag los. Dan proberen ze ook wel wat te vliegen.. maar dat komt neer op springen en weer sierlijk neerstorten ;). Ze kunnen net genoeg met hun vleugels om zacht te landen.

carco

Misschien hebben ze buiten van het gras gegeten?
Door veel groenvoer wordt de ontlasting nl ook dun.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Sanna

Als valkjes druk aan het spelen zijn kunnen ze ook wel eens gewoon tussendoor een keer hele dunne ontlasting hebben. Dat is gewoon van het drukmaken.

Houd er wel rekening mee dat zodra er nieuwe veren in de gekortwiekte vleugels gaan komen, je valkjes ineens wel heel goed kunnen gaan vliegen wanneer jij dat niet verwacht. Wees dus heel voorzichtig met ze mee naar buiten nemen. Zo zijn mensen wel vaker een gekortwiekt valkje verloren. Vaak gebeurt het doordat een valkje ergens van schrikt. Eerste reactie is omhoog vliegen. Is hij eenmaal hoog in de lucht, dan herkent hij z'n omgeving niet meer en dan ben je hem zo kwijt.

Groetjes, Sanna