20 april 2024, 01:16:08

Nieuw valkje alleen houden?

Gestart door Jelkeee_x, 20 oktober 2013, 21:07:37

« vorige - volgende »

Jelkeee_x

Hoi,

ik weet dat dit onderwerp al vaak is besproken, maar wil toch in mijn geval nog eens jullie mening vragen ...

Enkele dagen geleden is mijn eerste tamme valkje Tjico jammer genoeg overleden.  :(

Zij heeft het eerste jaar altijd alleen gezeten en was extreem gehecht aan mij. Mijn moeder was vaak thuis als ik naar school was maar dit heeft eigenlijk nooit echt gebaat, ze bleef stressen tot ze mij hoorde of zag... Dit werkte eerder op mijn ouders hun zenuwen en dus gingen we op tocht voor een kameraadje. Dit was echter de grootste fout van ons leven, het nieuwe valkje werd eerst volkomen genegeerd en daarna brutaal verbannen! Tjico wou enkel MIJ ... Nieuw valkje apart dus maar. Na een week bleek echter dat het diertje een 'ruis' op zijn hartje had en hebben het moeten laten inslapen...

Tjico herleefde! Ze had dus enkel ergernis aan een 'kameraadje' ... Maar even later wou mijn moeder het toch nog maar eens proberen. Dus we kochten nog een valkje, Snottepiet. Ook dit ging weer erg slecht, op den duur had Snottepiet gewoon geen kuif meer van de 'klappen' die ze kreeg van Tjico... Uiteindelijk is dit toch gebeterd en tolereerden ze elkaar wel, maar Tjico bezag haar als een vlieg of zo, totaal geen interactie en wanneer S. te dicht kwam werd dit door Tjico brutaal afgewezen. Tjico is dus altijd het gelukkigst alleen geweest en als ze maar bij mij kon zitten.

Haar pootjes waren al verlamd en toch kroop ze nog bij mij vlak voor ze stierf ...  :(

Nu hebben we een nieuw valkje, Kwispel. Ik werk deeltijds en zou dus willen opteren hem toch ook alleen te houden en te zien hoe hij het doet... Ik zit er niets mee in als hij ook zo aan mij zou gaan hangen als Tjico, ik heb hier gerust de tijd voor om vaak met hem bezig te zijn. Maar natuurlijk is elk valkje anders en misschien gaat hij toch liever gezelschap hebben...

Is het een goed plan om eerst te kijken hoe hij het alleen met mij doet, of zeggen jullie toch van nee neem er meteen eentje bij?

Ik hoor het graag!

Groetjes x

Rianne

Een valkparkiet is een groepsdier. Op het moment dat jij dus niet thuis bent, is hij eenzaam. Daarom raakte je vorige valkje ook in paniek. Hij was zijn partner/maatje kwijt. De kans is groot dat je dat met dit valkje ook krijgt. Bij gebrek aan een soortgenoot gaat hij zich aan de eigenaar hechten. Mocht hij al tam zijn, kun je er gerust nu een soortgenootje bij zetten.