7 mei 2025, 16:48:01

heel wat vragen over mijn valkje

Gestart door sandra71, 17 september 2013, 08:28:50

« vorige - volgende »

sandra71

17 september 2013, 08:28:50 Last Edit: 17 september 2013, 08:37:59 by sandra71
hallo

ik ben nieuw hier
ik heb een valkje van bijna 7 weken
hij eet nog 3 x pap per dag en dat gaat prima.
hij is bij zijn ouders weggehaald omdat ze m helemaal kapot pikte tot bloedens toe net als bij zijn broer of zus  hij begint ook al wat te rommelen met zaadjes

toch wat vragen
ik heb schelpenzand op de bodem van zijn hok is dat goed?

wanneer kan hij van 3 naar 2 x pap?

wanneer en hoe kan ik zien of het een jongen of meisje is?

belangrijkste vraag, ik vind mijn valk zo superleuk dat ik er nog wel 1 bij zou willen... moet ik dan wachten totdat deze volwassen is of zou er over een maand al een tweede bij kunnen komen ( weer een jonkie van 8 weken)

ik heb deze sinds afgelopen vrijdag, maar omdat ik niet weet of het een man of vrouw is heb ik nog geen naam haha, nu heb ik er 3 bedacht, Sammy, Croky of peppper
welke vinden jullie het leukste??

oja en er zit wat pap rond zijn snavel in zijn veren, dat is hard geworden, hoe krijg ik dit weg??

mvg sandra

Suus91

Hoi ik ken niet al je vragen beantwoorden omdat ik niet zo veel ervaring heb op het gebied van jonkies.

Over de bodembedekking, ik zou als ik jou was beukensnippers gebruiken, schelpenzand stoft namelijk en is ook zwaar en duurder als. Ik heb zelf een kamervoilere. Ik koop schat ik 2 tot 3x per jaar een zak beukensnippers voor ong 10 tot 12 euro, en ik ververs het 1x in 2 weken. Dit omdat mijn vogels ook veel buiten de kooi actief zijn.

En na de eerste rui kun je vaak het geslacht zien. Onder de vleugels ( binnenkant) spots en een visgraatmotief aan de binnenkant van de staart duidt op een popje. Mannen hebben dit niet.
Met een wildkleur is het te zien aan de kop. Gele kop en oranje wangen is een man, een vrouwtje heeft ook nog de wildkleur op de kop en de wangen zijn minder fel oranje dan die van een man.

Naam croky ken zowel mannelijk als vrouwelijk zijn overigens ;)
Misschien even met een doekje proberen schoon te maken.
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Sanna

Hallo Sandra,

Met een maand of 9, inderdaad na de eerste rui, is goed zichtbaar of je een man of pop hebt. Voor het verschil tussen mannen en poppen kun je op deze pagina kijken:

http://www.valkparkiet.com/nl/files/mutatieomschrijving.htm

Vaak kun je het eerder ook wel aan het gedrag afleiden.

Ik zou met een tweede valkje even wachten totdat deze van de pap af is en lekker tam is. Het is namelijk nogal een heel gedoe om van de pap af te krijgen, zeker als je er niet ervaren in bent. Baby-valkjes blijven vaak heel lang bedelen en je bent dan bang dat hij niet genoeg binnen krijgt en blijft je pap voeren. Je moet sterk in je schoenen staan om een baby zelfstandig te krijgen. Voor het afbouwen van de pap, bestudeer even goed dit voedingsschema (bijna aan het einde van de pagina):

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

Een verder probleem dat kan optreden is dat, wanneer je baby zelfstandig is, hij ineens een beetje van je kan vervreemden. Je moet hem dan heel veel aandacht blijven geven zodat hij lekker tam blijft. Anders kan hij wel eens ineens gaan verwilderen omdat hij de wereld gaat ontdekken. Ook wel een natuurlijke reactie wanneer valkjes in het wild het nest verlaten.

Als je een leuke band met je zelfstandige baby-valkje hebt opgebouwd kun je er eentje bijnemen. Kies dan gewoon een leuk tam valkje van een kweker dat al zelfstandig is. Het liefst gewoon lekker door de ouders opgevoed, die hebben de beste weerstand en vogelmanieren.

Groetjes, Sanna

sandra71

dat er eentje bijkomt is bijna wel zeker, maar ga eerst dit monstertje eens opvoeden haha
ik denk dat het een vrouwtje is, heb een foto van de onderkant gemaakt en die vergeleken op internet

het pikken naar je vingers doen ze dat omdat ze denken dat je die kan eten ( doet geen pijn en hij blaast ook niet)
of doen ze dat ter verdediging ofzo? wil natuurlijk niet dat ie ons of de kids gaat bijten

gr sandra

mermaiddream88

16 oktober 2013, 15:00:53 #4 Last Edit: 16 oktober 2013, 15:02:28 by mermaiddream88
Niet dat je nu nog veel aan deze info hebt maar, ik zeg het toch even:

3 x pap bij een valkje van 7 weken, is echt te veel.
belangrijk is dat je kijkt naar gewicht en groei.
Een volwassen valkje weegt gemiddeld 100 gram, en met 8 weken horen ze zo'n beetje zelfstandig te zijn.
Normaal gesproken zal je met 7 weken al op 1 x pap (avond) moeten zitten en zal hij al moeten beginnen met zelfstandig eten.
Hoe later je bent met verminderen van voeding, hoe later het word dat die zelfstandig word.
(Ik zie dat je link allang heb gekregen met die info, maar voortaan verstandig om zulke informatie van te voren op te zoeken ipv moment dat je aan het pappen bent).

Voor de rest is veel al gezegd, maar ik zeg wel even over bijten:
Bijten kunnen ze enorm hard, en dat merk je dan wel, dan komt er waarschijnlijk bloed aan toe.
Dit is nu niet aan de orde,dus ik noem dat ook pikken.
Dit kan betekenen dat hij bang is ja, jouwn vingers zijn niet echt bekend voor hem, dus goed moment om vingertraining te proberen. (zie topic: tam maken).
Echter moet ik zeggen, ik heb er ook een die absoluut niks met mijn vinger te maken wil hebben ! Maar wel handtam is en lekker bij mij zit.
Ook pikt hij mijn 2,5 jarige zoontje, maar die voelt erook niks van.

Maar je moet het natuurlijk wel blijven proberen.
Sommige vogels ...  ::)

Succes !

michaeldave

hallo, ik heb sinds eergister een jong valkje van 7 week gekocht, en geef hem sinds gister nog een beetje pap bij, toen ik hem uit de kooi wou halen begon hij te bijten en te krijsen, na dat ik hem de pap had gegeven was hij stil en kan ik hem gewoon over zijn nekje kroelen, en me vinger bij hem houden zonder dat ie gaat bijten? weet iemand hoe dat kan dat hij ineens niet meer bij, heb hem nog maar twee dagen?

Sanna

Hoi michaeldave,

Dat is een natuurlijke reactie, wanneer je zo'n jong valkje uit de kooi pakt om hem te voeren. Door veel tijd aan je valkje te blijven besteden gaat hij steeds meer aan je wennen en wordt hij steeds tammer. Let op, een pap-valkje garandeert je geen tam valkje. Wanneer hij van de pap af is kan hij heel snel minder tam worden als hij niet zo veel aandacht meer krijgt.

Groetjes, Sanna