6 mei 2024, 12:58:03

Jonge valkjes op pellets?

Gestart door Lentemorgen, 14 september 2013, 17:03:14

« vorige - volgende »

Lentemorgen

Maandag mag ik mijn twee nieuwe valkjes ophalen. De een (een mannetje) is dan 7 weken oud en de ander (een popje) 8 weken. Het mannetje is al zelfstandig, het vrouwtje zo goed als.
Nu heb ik nog een zak pellets staan die ik voor mijn inmiddels overleden valkparkiet had gekocht. Kan ik dit gewoon mengen met grof zaad? (waar ik op zich meer voorstander van ben omdat ze dan kunnen scharrelen) of kunnen jonge valkjes nog geen pellets opknagen? Ik ben nog redelijk onervaren met pellets, dus weet niet of die te grof zijn voor deze kleintjes  ???

Suus91

14 september 2013, 17:39:29 #1 Last Edit: 14 september 2013, 17:44:23 by Suus91
Ikzelf geef gewoon grof voer met een klein beetje pellets erdoor heen (Nutribird B14). De meesten van mijn valkjes eten er niet echt van maar er is wel 1 alleseter namelijk Cheeky. Die eet zoiezo alles wat je zelf ook eet theebiscuits, stukje komkommer, kaas, pinda van een doppinda.

Als het goed is zul je ook wel het een en ander vinden over het overzetten dmv de zoekfunctie ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php?action=search2

Ik denk trouwens wel dat ze op jonge leeftijd nog niet goed pellets kunnen eten. Maar heb zelf ook nog weinig verstand met jonkies al heb ik sinds mei wel een koppel waarvan het schijnt dat ze eerder al 1 of 2 nestjes hebben gehad

Overigens geweldig nieuws van je valkjes!
Je hebt dus ook al een 2e gevonden?
Alvast veel plezier met je 2 nieuwe vrindjes
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Lentemorgen

14 september 2013, 18:07:30 #2 Last Edit: 14 september 2013, 18:35:06 by Lentemorgen
Bedankt voor de tips! Ja, ik dacht zelf ook al dat de pellets misschien te grof zouden zijn. Ik kan wel een paar door het zaad doen en kijken of ze dit lekker vinden, maar ik wil het sowieso niet als hoofdvoer gaan gebruiken. Grof zaad bevalt me prima!
Maar ik vind het ook weer zonde om het zo weg te gooien.

Ja, ik heb ook een tweede gevonden! Hij zit bij dezelfde kweker als het albino popje. Het is een bonte bleekmasker geworden. Ik wilde perse mutaties die me niet aan Saffier doen denken.


Suus91

Wauw wat een mooierd. Hij heeft volgens mij zelfs vlekjes op zijn snavel? Je hebt nu weer iets om naar uit te kijken in ieder geval. Maar ik zou de pellets er gewoon naast het gewone voer lekker bijgeven, eten ze het niet kun je altijd nog kijken om iemand anders ermee blij te maken.

Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Lentemorgen

Ja, zijn snavel is inderdaad ook gevlekt. Ik weet niet of dat normaal is bij een bonte valk? Dit is mijn eerste bonte  :-[
Ik ben blij dat er straks weer wat geluid in huis is. De laatste drie weken ben ik een beetje depressief geweest door alle stilte en het verdriet. Ongelooflijk hoe je je aan zo'n klein diertje kunt hechten he. Ze zullen hem nooit kunnen vervangen, maar dat hoeft ook niet. Ze zijn op hun eigen manier vast net zo bijzonder!  :)

Suus91

Ik had dat ook na het inslapen van mijn grasje floppy. Zelfs nadat ik sita had ook nog paar weken had en nog 2 grasjes al had voor sita. Door sita heeft hij nu een meerwaarde in mijn herinnering aan hem.
Of een bonte valk ook vlekken op de neus heeft geen idee, maar denk wel dat het overigens bij zijn uiterlijk hoort.
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Lentemorgen

Ja, mijn 2 nieuwe valkjes hebben ook beide namen gekregen die een soort van eerbetoon aan Saffier zullen zijn. Het vrouwtje heet Joy, omdat we een hele vervelende periode achter de rug hebben (niet alleen vanwege het verlies van Saffier) en we hopen dat ze weer wat vreugde brengt, en het mannetje heet Jade, omdat Saffier ook naar een edelsteen is vernoemd.

Suus91

14 september 2013, 22:29:18 #7 Last Edit: 14 september 2013, 22:31:40 by Suus91
De naam joy is zowel mannelijk als vrouwelijk en staat voor vreugde en blijdschap.
Jade is vrouwelijk en staan voor een groene nobelsteen. ( jadee is dan weer de mannelijke versie met dezelfde betekenis)
Namen passen wel mooi bij elkaar en ook de betekenissen
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Lentemorgen

Jade (de Brits uitgesproken versie) is unisex en daar staat de steen ook voor het beschermen tegen verdriet  :)

Suus91

Was trouwens even benieuwd hoor, maar heb je je nieuwe vogelkindjes al in huis?
Ben erg benieuwd ;)
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

jfvhl

Wat een schoonheid, heel erg veel geluk er mee hoor, na zoveel getob verdien je een plezierige tijd met je gevleugelde maatjes.
groeten,
Jantina

louise 61

hoi, wij hebben sedert 16sept. 2013  eerst 1 valkparkiet gekocht  toen 8weken , en op 13 okt  nr 2  7weken. aangezien ik het ringetje van tommy (die is van 16 sept.) er af wilde hij had er last van, kwamen we bij de dierenarts terecht en die begon over pellets van harrison, heb goede voorlichting gehad ,ik meng het door het het andere voer zaden en zonnepitten, door het tot poeder te maken, en met 1theelepetje vruchten sap door voer,  dat blijft dan vastplakken op het gewone voer.
elke dag ietsje meer tot ze over zijn , mocht dat mis gaan dan ga ik weer opnieuw beginnen aanhouder wint, (hoop ik) :D

louise 61

ik heb vandaag een paar pellets in apart bakje gedaan, en ja tommy eet er van, de ander weet ik nog niet :D