25 april 2024, 17:14:19

eerste eitje

Gestart door dododoke, 14 februari 2004, 20:56:23

« vorige - volgende »

dododoke

hallo

gisteren heeft mijn valkparkiet haar eerste eitje gelegd. is het normaal dat ze bijna nooit op het nest zit??

groetjes

Lique

Hoi,

Ja, het is normaal, dat ze niet op het eerste eitje gaat broeden. Vaak gebeurt dat pas na het 2e of 3e eitje.
Als er geen man bij zit, zou het ook kunnen zijn, dat ze helemaal niet gaat broeden. laat haar eitje maar liggen, en als er meer kbijkomen ook laten liggen.

groetjes Lique

dododoke

het eerste eitje is dat dan een goed? er zit een man bij, soms zit de man er op en soms de pop, maar ze zitten er niet veel op, maar ik zie zel wel veel op elkaar zitten.

groetjes

Lique

O, ik dacht dat de pop alleen was.
maar heb je een nestkastje?
Zo nee, moet je er wel een aanschaffen, zodat ze haar andere eitjes daarin kan leggen.
Als de man goed zijn best heeft gedaan, kan je met een paar dagen zien, of het eerste eitje bevrucht is.
Morgen zal je je 2e ei kunnen verwachten. om de dag legt ze een ei, totdat er ongeveer 5 á 6 eitjes zijn.
vaak gaan de valken pas na het 2e eitje broeden, en ze wisselen het van mekaar af.

groetjes lique

dododoke

neen de man is een witkop en de pop wildkleur. er hangt een blok in met daarin hun eerste eitje. van welke dag kan ik zien of het ei bevrucht is en mag ik af en toe kijken naar het nest of moet ik eraf blijven?

groetjes

dododoke

er ligt nog altijd 1eitje onder en dit al vanaf vrijdag. Ze zit soms op haar nest maar niet altijd. ze bewaakt het wel samen met de man. zou dit een goed eitje zijn of niet?? vandaag heb ik nog niet gekeken in de blok want ik ga ze effen wat gerust laten.

groetjes

Paul

Hoi dododoke,

Het eerste eitje kan altijd ook gewoon bevrucht zijn maar meestal leggen ze er 4 tot 6 en dat met een dag ertussen.
Als ze echt fanatiek broeden kan je na 3 dagen zien of het eitje bevrucht is.
Ik zal even een stukje copieren wat ik ergens anders al neer heb gezet over de eitjes bekijken of ze bevrucht zijn.

 Als je de eitjes bekijkt dan kan je ze beter zo min mogelijk vastpakken en je kan het dan ook gewoon zonder ze vast te pakken bekijken.
Op onderstaande foto zie je hoe ik ze bekijk zonder ze beet te pakken:


 En wat je dan moet zien lijkt een beetje op de foto van onderstaand eitje:


 Door de foto lijkt alles heel rose maar dat zie je niet zo alleen na een tijdje word ie wel veel donkerder.
Je ziet op de foto wel de aders lopen als je goed kijkt.
Rechts zie je de luchtkamer die word vaak na een tijdje nog groter zodat ie een derde van het eitje inneemt soms.
Mocht je de eitjes toch vastpakken was dan altijd eerst goed je handen want het vet en vuil aan je handen kan de porien in de schaal van het ei verstoppen zodat het niet goed meer de lucht doorlaat.
 
Groetjes, Paul