7 mei 2025, 04:22:01

mutaties

Gestart door tweelingtjes, 17 augustus 2013, 16:44:42

« vorige - volgende »

tweelingtjes

hallo ik heb 2 valkjes ik ga voor mijn eerste keer kweek mijn vraag is welke mutaties kan er uit komen
de geel is het vrouwtje en de grijs is het manneke .

mariejj

Is dit een oude foto?  want de grijze op de foto is een pop als deze ouder dan een jaar is.

tweelingtjes

18 augustus 2013, 09:47:52 #2 Last Edit: 18 augustus 2013, 09:50:31 by tweelingtjes
nee de gele is de pop en de grijze is het manneke
de kweker waar ik het manneke heb gekocht zei ons dat het een manneke is het manneke is geen jaar oud hij is 4 maanden oud
de gele is al 2 jaar en heeft bij ons al eieren gelegd zonder manneke
hij fluit mooier dan het popje

tweelingtjes

het is geen oude foto heb dat een maand geleden getrokken was 3 maanden oud

Suus91

18 augustus 2013, 10:40:21 #4 Last Edit: 18 augustus 2013, 10:42:58 by Suus91
Pas na de eerste rui is het geslacht duidelijk te zien, dit is ongeveer rond de 9 maanden. Bij valkparkieten ouder dan een jaar geldt voor wildkleur grijze kop is een volwassen vrouwtje, gele kop is een mannetje. Er wordt zoiezo niet aangeraden om met valkparkieten jonger dan 1,5 jaar te kweken.

Wat ik ook heel vaak zie is dat kwekers beweren dat ze bijvoorbeeld een pop zijn en dat ze er dan later alsnog achterkomen dat het een man is of omgekeerd. Zelfs een kweker heeft het dus niet altijd bij het rechte eind
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

tweelingtjes

dus het kan zijn dat het een popje is
maar ze hebben al wel een keer zo kusjes gegoven

Larissa

Hoi,

Kusjes geven doen mijn popjes ook wel in de voliere, daar kun je niet echt van uit gaan.

Een man zal na 9 maand het masker geel gaan krijgen, en macho gedrag gaan vertonen.
Fluiten/tikken, wijd lopen met vleugels.

Het fluiten en tikken kunnen poppen ook doen maar er zijn maar weinig popjes die het doen.

Heel vaak kunnen kwekers het aan de mutatie berekening wel zien wat het kan zijn maar 100% zeker zijn ze er ook niet van.
En soms bliijkt het toch net even allemaal iets anders te zijn

Groetjes Larissa

tweelingtjes

bij de kweker waar ik de manneke heb gekocht
hij heeft een site waar hij kan zien welke jongen kan krijg van de mutaties ofzo iets

Larissa

Klopt, ik gebruik zo'n site ook maar zeg altijd netjes bij de verkoop ik kan geen 100% garantie geven dat het een man of pop betreft.

Ook de natuur maakt wel eens foutjes, of er komt net even wat anders uit rollen als dat je gewent bent bij een koppel

Geef je valkje gewoon nog een paar maandjes en dan kun je het wel zien

tweelingtjes

ik heb hem vandag een keer zeer goede gekeiken en hij begin zijn kopje word geel
mag ik een keer de link van de site
alvaste bedankt