valkjes tam maken ( onervaren valkjes houder)

Gestart door LizaenCoco, 11 juli 2013, 09:21:08

« vorige - volgende »

LizaenCoco

Hallo allemaal,

Ik ben net nieuw hier dus ik hoop dat ik dit in het goede forum heb geopend!
Ik heb gisteren een jong valkje gekocht (7weken oud), en ik wil haar graag tam maken! Ik heb al 2 valkjes een ervan was al tam toen ik hem kreeg.
Mijn plan was eerst om het jonge valkje apart te houden maar dat ging niet omdat ze naar elkaar bleven schreeuwen. Nu zit het jonge valkje bij de andere en ze heeft totaal geen interesse in mij! Zelfs niet als ik met mijn hand in de kooi ga met trostgierst!  Aan het tamme mannetje heb ik nu ook niet veel ( ze hebben net een nieuwe grote kooi en hij lijkt een beetje boos op mij haha en wil niet bij mij zitten). Heeft iemand tips hoe ik het kan aanpakken?  Ik ben bang als ik te lang wacht ik haar niet meer tam krijg!
Groetjes Liza

Suus91

De eerste tip die ik je ken geven is ga zo veel mogelijk bij de kooi zitten en lekker tegen hun kletsen zodat ze aan je gewend namaken. Indien mogelijk kun je dit ook doen door een kooi naast je op de bank te zetten.

Voordat je echt aan gang gaat met trosgierst eerst aan de hand laten wennen.
Dus eerst klein stukje met de hand in de kooi, als je merkt dat ze hier niet meer bang voor is ga je een stukje verder.
En zo ga je steeds verder. Dan kun je hetzelfde doen met trosgierst en ook proberen of ze naar je toe komen.
De meeste parkieten zijn gek op trosgierst maar niet allemaal, zorg in dat geval dat je iets neemt wat ze lekker vinden.

Daarna kun je ook aan de gang gaan met opstappen.

Succes hoop dat je hier iets aan hebt.
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Rianne

Er staat een stappenplan op dit forum, 'zo maak je je valkje tam' heet het.

punky

Wij hebben nog niet zo lang geleden ook een 2e valkje erbij gehaald (hadden al 2 grasjes en 1 valkje)
Wij hebben de 2e wel een paar dagen apart in een ander kooitje gehouden ook al schreeuwden ze naar elkaar.
Heb het 2e kooitje dicht bij de andere kooi gezet zodat ze elkaar konden zien.
De oudere vogels vliegen gewoon los door de kamer heen maar de nieuweling hield ik een aantal dagen in zijn kooi. De anderen waren erg nieuwsgierig en zaten meer bij hem op de kooi dan op hun vertrouwde plekjes.
Ook met eten geven zette ik de kleine kooi op de tafel en gaf de nieuweling eten op mijn hand in de kooi en dan voorzichtig wat richting het deurtje en dan kwamen de anderen er ook wel bij zitten eten. En steeds tegen hem praten en tegen de anderen, die meer geiintresseerd waren in de nieuweling.
Op donderdags hebben we hem eind van de middag gehaald en zondags hebben we hem ook mee laten vliegen omdat hij gewoon al lekker bij ons op de hand kwam en je kon hem al lekker kroelen.
Hij was lekker snel tam (is voor elke valk anders natuurlijk)
maar ben wel blij dat we hem toch een paar dagen apart hebben gehouden zodat hij aan ons kon wennen.
Als we hem ook direct in de grote kooi hadden gedaan dan was het denk ik niet zo snel gegaan
Succes ermee

LizaenCoco

Ik ga het eens proberen haha.  Hij zit alleen al in de andere kooi bij de andere vogels!  Is het dan zielig om hem daar weer weg te halen? 

LizaenCoco

Heb net even de dierenarts gebeld over informatie over eventueel kortwieken (had er iets over gehoord) maar dat is geen optie vind ik zielig. Ze zei een beetje hetzelfde al wat hierboven word gezegd dat ik eerst moet beginnen met tegen haar praten en dan aan mijn hand laten wennen en dan eten erbij enz enz. Iedereen bedankt voor de tips ! Nu hopen dat het lukt haha , pas een hele grote binnen volière gekocht dus hoop dat ze reageert! Iedereen bedankt voor de tips