7 mei 2025, 20:46:20

Valk wil niet vrij vliegen

Gestart door Mamatini, 2 augustus 2013, 15:28:13

« vorige - volgende »

Mamatini

Mijn +/- 10 weken jonge valkje komt bij een kweker uit de voliere, waar hij meer dan voldoende ruimte had om heen en weer te vliegen.

Nu woont hij bij mij in een kooi, maar wel met (normaal gesproken) bijna de hele dag gelegenheid om vrij te vliegen.

Ik heb hem ongeveer 3 weken en de eerste 2 weken heb ik hem binnen de kooi gehouden voor wennen en rust (zijn meeverhuisde broertje is in de eerste week overleden) en de laatste week ongeveer mag hij vrij vliegen (ook omdat hij niet meer zo bang van mij is).

1x was hij te vroeg uit de kooi geglipt tijdens het schoonmaken en toen heeft hij toch ook een beetje rondgevlogen.

Hij heeft verder geheel geen behoefte gehad om uit de kooi te komen en omdat er een nieuw kameraadje voor hem zou komen werd er gisteren een nieuwe kooi bezorgd.
De nieuwe kooi was groter en had een veel grotere opening (bijna geheel van bodem tot dak, in tegenstelling tot de oude kooi die slechts een klein luikje aan de voorzijde heeft) en ik heb hem in de nieuwe kooi gedaan.

Eigenlijk pas toen ik zijn trapje van de ene kooi naar de andere liet gaan en hem lokte met trosgierst kwam hij uit de oude kooi en liep de andere binnen, maar maakte verder geen aanstalten om terug eruit te komen.

Ook als ik de kooideur openlaat en afstand neem, of zelfs de ruimte verlaat, blijft hij keurig op stok zitten kijken.

Heeft hij meer tijd nodig om te wennen, is hij nog te jong om meer te willen vliegen, of moet ik hem een handje gaan helpen met leren uit de kooi te gaan?

BroertjeLydia

Heey,

Ik weet niet hoe het nu gaat?
Maar ik denk dat je valkparkiet gewoon nog wat meer moet wennen.
Hij beschouwt zijn kooi als een veilige plaats en is er denk ik gewoon nog niet helemaal aan toe om zijn veilige plekje te verlaten.
Succes!

Groetjes Lydia

Suus91

Zo was mijn Sita in het begin ook eerst geen aanstalten maken tot eruit komen.
Na ik schat c.a 2 weken wilde ze wel eruit maar durfde zelf niet uit de kooi te stappen.
Dus steeds als ik merkte dat ze eruit wilde ( Zij trekt mijn aandacht door haar vleugels te spreiden  :P) Ging ik haar eruit lokken met trosgierst. Eerst als ze eruit wilde stapte ze op mijn hand, op een gegeven moment had ik zoiets van als je er uit wilt naar me toe doe je maar wat moeite en kom je er zelf maar uit.  Maar afgezien ze dit niet durfde lokte ik haar eruit en als ze eenmaal buiten de kooi was (bovenop de kooi) liet ik haar nog wat trosgierst eten zodat ze zich ook meer op haar gemak ging voelen.

Nu ik er 6 heb is het bij alles ritueel dat ik ze de ochtend er uit haal en de avond weer in zet, hier staan ze ook voor te wachten. Maar ze durft nu tussendoor ook zelf in en uit de kooi te gaan en het is een echte levensgenieter geworden!
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky