28 april 2024, 09:35:28

Ziek Valkje?

Gestart door PeterT, 4 augustus 2013, 17:07:11

« vorige - volgende »

jfvhl

en hij zit op 1 pootje, dat is altijd wel een goed teken. Ben benieuwd, succes en hoop op een goede afloop.
groeten
Jantina

PeterT

Hij heeft geen diarree meer en komt langzaam aan.

Maar hij zit alleen maar op zijn voerbak te eten.
Kan lastig op zijn stok lopen kan ook niet op een andere stok springen.

Beetje een zielig vogeltje nu.

Draaien op zijn stok doet die ook heel lang over omdat zijn staart dan tegen de tralies komt en die het dan niet meer begrijpt waarom die niet kan draaien.

Zit bijna de hele dag op de zelfde plek.

Fluit niet, gromt tegen de andere vogel als die wilt eten en hij zichzelf weer geparkeerd heeft op de voerbak.

kijk het nog een maandje aan, als er dan geen verbetering komt misschien inlaten slapen.

Zijn staart afknippen en kortwieken misschien ook nog een optie dat die in ieder geval weer uit zijn kooi kan en rondhuppelen op de bank maar das ook niet echt vogel waardig.


jfvhl

19 september 2013, 21:07:51 #47 Last Edit: 27 september 2013, 11:23:44 by jfvhl
Niet wieken, niet doen, zeer frustrerend voor een vogel, kan ie helemaal niet meer doen wat ie in gedachten had/heeft.....
gr. Jantina

Suus91

Komen juist meer ongelukken van wieken dus niet aan te raden.
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

carco

Klik op het plaatje voor onze site!




jfvhl

Dat is reinste dierenmishandeling.
Ik hoop dat ik nooit iemand in mijn vingers krijg die dit flikt....!!!
groet
Jantina

PeterT

20 september 2013, 17:31:22 #51 Last Edit: 20 september 2013, 17:54:24 by PeterT
Citaat van: carco op 20 september 2013, 10:02:17
Staart afknippen???


Zit alleen opties te noemen om als die zo blijft dat die nu is zijn leven makkelijker te maken.
Zeg er ook bij is niet vogel waardig.

Citaat van: jfvhl op 20 september 2013, 12:58:04
Dat is reinste dierenmishandeling.
Ik hoop dat ik nooit iemand in mijn vingers krijg die dit flikt....!!!
groet
Jantina


Ik laat ze normaal gesproken er ook elke dag uit.
Als ik wat hoor snachts spring ik eruit.

Dus denk maar niet dat ik niet het beste met het valkje voor heb.
Totaal kosten lopen tegen de 300 dus denk maar niet dat ik ze zie als een wegwerp aansteker.

Maar wanneer moet je tot het besluit komen om hem in te slapen of moet je hem zo door laten leven.

Kan nog wat aanpassingen in het hok maken plankje enzo om het makkelijker te maken.
Maar als ik er zo later bij loop mag je me ook een spuitje geven.



.Alexandra.

Hoi Peter,

Hoe is het inmiddels met je valkje?

Groetjes Alexandra

PeterT

Update,

Laat de kooi sávonds altijd open zodat het andere valkje zijn rondje kan maken.

Klom vorige week miky er ook uit.
Maar hij had heel veel moeite met landen dus ben ik midden in de kamer gaan staan als landingsbaan.

Was hij na een paar rondjes helemaal buiten adem vloog als een vleermuis, weer in zijn kooitje gezet.
Gelijk ging die weer slapen op zijn stok.

De dagen daarop nog steeds zijn evenwicht etc kwijt.

kom vandaag binnen zit miky ineens hyperactief voor zijn kooi deurtje toen ik binnen kwam, helemaal blij.

klom van links naar rechts wat die gister nog niet kon.

Dus doe het deurtje open springt zoals vanouds op me vinger daarna op me schouder.

Geeft een kreet van ik ga vliegen gaat als een straaljager door de kamer, na een paar rondjes land die op me hoofd.

Heb hem nog even op me schouder gehad maar weer terug gezet in zijn kooi, voor de zekerheid dat die niet gelijk oververmoeid raakt.

nog steeds aanvallen snachts niet zoveel als voorheen, iig minder erg want ik vind sochtends niet meer op de bodem.

even zien hoe het de komende dagen gaat, maar lijkt erop dat die weer als vanouds word.



jfvhl

Geweldig, klinkt al veel beter,
succes hoor.
groet, Jantina

Patrick

Heb je hele verhaal gelezen vanaf het begin en valt me op dat er steeds antibiotica gegeven wordt terwijl ze niks vinden met onderzoek??? Zou hier toch heel voorzichtig mee omgaan ondanks het wordt voor geschreven door een dierenarts. Naar mijn mening schrijven ze dit al standaard voor wat steeds een aanslag is op de conditie van een vogel en weer van voren af aan weerstand moet opbouwen.
Ga je weer langs de dierenarts en ze onderzoeken een vogel en vinden niks en schrijven wel antibiotica voor vraag dan waar het voor is want er zijn zoveel verschillende soorten dat wil je niet weten en soms werken de antibiotica op het zenuwstelsel........ Kijk hier erg mee uit!

Staartveren eruit trekken klinkt rot en eng maar als het de vogel helpt om beter te kunnen draaien in een kleine ruimte met evenwichtproblemen..... gewoon doen als je het maar veer per veer doet en in 1 ruk. Groeit met 6 weken weer aan alleen qua vliegen zullen ze het even lastig hebben omdat ze hun staart gebruiken met remmen in de lucht en sturen. Vogel merkt dit vrij snel en past zich ook snel aan zonder staart! Zie het als een nood ingreep die je zelf het beste kan bepalen of je het wel of niet moet doen. Jij kent je vogel beter als ieder ander ;-)

Zou je vogel wel op de probiotica zetten (geef je de link wel even prive waar duidelijk staat beschreven wat het doet).
Is een advies en mag je mee doen wat je wilt.

Verder lijkt het mij op iets neurologisch wat je vogel mankeerd en dat kan tijd kosten dat die het zelf hersteld of er misschien overheen groeit. Vallen en in shock blijven hangen en langzaam hersteld kan epelepsie zijn of een hersenbeschadiging. Zou in ieder geval de tralies onderin je kooi eruit halen. Beukensnippers breekt de val en een zieke vogel of zwakke vogel loopt makkelijker over beukensnippers als over tralies (en schiet me ineens te binnen of er geen vergiftiging kan zijn met de vogel van de tralies?)

Voel je het borstbeen erg scherp dan zou je wat extra eivoer kunnen geven met gemalen zonnepitten (zakjes gepelde zonnepitten kan je vinden bij de reform afdeling in een supermarkt). Is enkel om even snel een vetlaagje te geven wat bij een vogel warmte vasthoud en geen energie kost dan en dat kan gebruiken om te herstellen. Hoort niet bij de normale dagelijkse voeding maar kan je enkel gebruiken bij sterk afgevallen vogels door ziekte of wormen en even wat extra energie te geven of aan te laten sterken.

Gr,

Patrick

Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

PeterT

Beetje late reactie.

Het gaat iig goed met het valkje sinds van de week.
Begint ook weer te fluiten.

Jeroen.

Ik gaat het vanuit dat de dierartsen hier verstand van hebben, dus ik volg hun advies op als ze geloofwaardig overkomen.

Ben eerst nog naar een ander geweest maar daar had ik geen goed gevoel bij.
Die pakte hem eerst al verkeerd beet zodat die begon te schreeuwen.

Het rooster is er al een tijdje uit.

Die probiotica is misschien een idee voor de volgende keer als de poepjes etc er niet goed uitzien.
Hij is nu goed aan het herstellen dus ga hem geen andere dingen 
geven.

Zou vergiftiging kunnen zijn, wat als je even niet oplet perforeren ze je papier, vreten ze je muur/bedrading kapot etc :)
Maar de tralies had geen beschadigingen.

Het borstbeen is nog wel te zien maar niet zo erg als in het begin.
Begint weer een beetje vet op te komen, maar het is altijd al een klein vogeltje geweest dus zou niet veel meer worden.

Heb hem iig veel honingstaafjes trostgierst etc gegeven.
Vitamine water om te compenseren :P




jfvhl

Klinkt goed allemaal, fijn dat je dat rooster eruit hebt gehaald, dat is toch geen doen voor die pootjes...... het diertje zal het als veel comfortabeler ervaren.
Heel veel succes er mee.
groet,
Jantina

Arlette

Bij diarree altijd appelazijn in het drinken doen. Dat heb ik van mijn da en het werkt altijd. Veel fokkers doen het standaard door het drinken.

Ik heb een valkparkietje gehad die met 3 weken bij de ouders was weggehaald. Met 4 weken heb ik haar opgehaald. Zij was sterk ondervoed en we hebben haar weer op de rails gekregen. Helaas heeft zij haar hele leven last gehad van epileptische aanvallen. Zij kon soms ineens van de wereld zijn en raar met haar hoofd draaien en reageerde dan nergens op. Voornamelijk 's nachts viel zij van haar stok en zorgde voor veel onrust in de binnenhuis volière. Soms kreeg ze driemaal per nacht een aanval. Soms bleef het een maand weg. Bij driemaal een aanval besloten wij vaak om de lamp in de woonkamer aan te laten, zodat de vogels en wijzelf nog aan nachtrust toekwamen. Uiteindelijk is zij in een 20 minuten durende aanval gebleven. Ze is ruim 9 jaar geworden.

Patrick

Ik doe het niet standaard door het water heen en als ze aan de diaree zijn dan gaan bij mij alle alarm bellen rinkelen. Het kan door voeding komen en als daar geen oorzaak in te vinden is laat ik ontlasting onderzoeken bij een erkende vogel dieren arts.
Appelazijn kan gerust werken als je de juiste dosis weet en de meeste zijn hiervan niet op de hoogte hoe je dit veilig kan gebruiken. Adviseer je dit te geven aan iemand met een zieke vogel geef dan ook de juiste dosering door.
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl