9 mei 2025, 01:26:36

moeder bijt haar jong

Gestart door irma35, 24 juli 2013, 20:47:15

« vorige - volgende »

irma35

Hallo, kan iemand mij helpen? Mijn valkparkiet heeft twee jongen gehad, waarvan een wat zwakker is en groeiachterstand heeft. Nu bijt de moeder dit jong steeds in zijn nog kal hoofdje en hals, kan ik he beter met de hand verder grootbrengen of is dit normaal. Hij heeft al behoorlijk wat bloedvlekjes op zijn lichaampje zitten
irma35 ;)

smiley

Hallo irma

Ik zou ingrijpen als het echt zo word gebeten !! is het niet dat ze plukt dus de veertjes eruit trekt ??
Daar krijg je ook rode plekken van ...hoe oud is het jong ?
Als het jong het verder goed doet dan zou ik het nog laten zitten ...
De zorg van de ouders is altijd het beste ....is het echt bijten dan ingrijpen ...

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

irma35

Hoi, het was dus echt zo erg. Gisteravond nog overlegd en beide jongen bij de moeder weggehaald, ze begon ook haar oudste te bijten, vervolgens meteen handopfok voer gegeven en ze was uitgehongerd en is nu al behoorlijk bijgekomen ook met veertjes die doorkomen, maar ze zat met name op haar hoofdje en hals onder de bijtwondjes.
Ik zal wel eens een foto plaatsen. Bedankt voor je reactie.
groeten Irma ;)

Stoempie

Heb juist hetzelfde aan de hand gehad, wondjes verzorgen en met de hand groot brengen, bij mij is een toekomstig nest goed uitgebroed maar van zodra de jongen uitkwamen werden deze dood gebeten bij gevolg raad ik je aan om niet meer met dit koppel te kweken (ik doe het in elk geval niet)

irma35

Alles leek heel goed te gaan, sinds ze bij de moeder wegwas, maar helaas is onze Sabeaux vanmiddag overleden, ze bleek geen op rectum te hebben en is gestikt in haar ontlasting, wij zullen haar enorm missen, want het was een schatje, ze werd iets meer als twee weken oud.
Irma

Johny en Evelien

Sterkte. Dit zal ook de reden zijn geweest voor het gedrag van moeder.

Liefs Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

bobbie

Hoi, triest van het jonkie :(

Een moedervalk heeft bij mij thuis ook een keer een jonkie gebeten, ze had diverse wondjes op hoofd en in nek. Ook dit jong ben ik 2 weken lang gaan voeren. Daarna heb ik het weer aan ouders overgelaten.
Wat bleek, het jong bedelde niet, was te zwak om het koppie op te tillen en ouders willen de jongen op die manier prikkelen, ze horen te bedelen om eten.

Het is dus vaak geen agressie of het willen afslachten, nee. Het is een instinctief gedrag van ouders om hun jongen 'bij de les' zien te krijgen.

Sterkte ermee.

Groetjes, Nel