welke kleurslag is "het sterkst?"

Gestart door nebosa, 4 september 2013, 21:55:16

« vorige - volgende »

nebosa

Hallo allemaal,

Helaas hebben wij deze week ons valkje van 23 jaar moeten laten gaan...
Hij is in die 23 jaar niet een dag ziek geweest. Nu vraag ik mij af: zijn er ook kleurslagen bij de valkparkiet die wat kwetsbaarder zijn, of maakt het niets uit? Ons valkje had de wildkleur, dus grijs met wit en gele wangetjes. Het is waarschijnlijk puur geluk dat hij zo oud is geworden, maar misschien zijn sommige kleurslagen wat zwakker. Ik weet er niets van af, daarom hoop ik dat jullie mij wat "wijzer" kunnen maken  ;)  Wij willen in de toekomst weer een valkje aanschaffen. Ik vind de bonte variant ook erg  mooi. Maar ik weet dus niet hoe de gezondheid is. Wij willen een jonge vogel die we tam kunnen maken. Alvast bedankt!

groetjes, ingrid

Suus91

Voor zover ik weet maakt dat volgens mij niet zoveel uit. Misschien valkjes met rode ogen?

Denk alleen valkjes met diverse kleurslagen dat het niet zo heel veel uit maakt qua hoge of lage weerstand

Overigens nog sterkte met het verlies van je parkiet.
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Sanna

Wildkleur is een sterke mutatie. Wanneer er veel gekweekt wordt op een op dat moment populaire mutatie kunnen er in die mutatie zwakkere vogels komen, omdat men de vogels op uiterlijke kenmerken selecteert en bijvoorbeeld vaders op dochters zet om die gewenste bijzondere kleurslag te krijgen. Ook kun je zwakkere vogels krijgen door met twee roodogen te kweken, bijvoorbeeld om een albino te krijgen. Volgens mij zijn albino's sowieso altijd wel zwakker.

Groetjes, Sanna