Kunnen valkparkieten ook goed overleven bij -10 en kouder?

Gestart door ilonadidi, 28 juni 2013, 22:31:52

« vorige - volgende »

ilonadidi

Ik heb een zeer slecht geisoleerd huis en in de winter kan het lettelerlijk soms -10 worden in mijn huis.
Dit word ook de laatste winter en dan kan ik naar een nieuwe huis.
Maar nu is mijn vraag of mijn valkparkiet (die dan minimaal 6 maanden zal zijn) dit goed kan verdragen?

Het -10 is max 4 uur per dag.
En daarna word het in loop van 6 uur weer rond de +10 graden.

Is deze themperatuur geschikt voor een valkparkiet?

Zoniet, dan kan ik wel een warmtelamp plaatsen.
Maar ik zou graag hier antwoord op hebben.

En ja...ik woon in een zeer oud huis en de CV ketel is niet 100%.
Vandaag deze vraag,
Het is echt maar een enkele winter.

Suus91

Om eerlijk te zijn heb ik geen idee maar het lijkt me niet gezond voor een parkiet als hij een warme ruimte is gewend
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

sepke

Dag,

In tegenstelling tot tocht zijn lage temperaturen in principe geen probleem voor een valkparkiet. Alleen moeten er niet te grote temperatuur verschillen zijn.
Voorwaarde is wel dat de valk de tijd krijgt om geleidelijk aan lage temperaturen te wennen.

Voorbeeld: een vogel die van binnenshuis naar een voliere verhuist. Het beste tijdstip is begin Mei tot eind Augustus. Hierdoor kan de vogel geleidelijk wennen aan de lager wordende temperaturen.

Voorbeeld: mijn valkparkieten zitten s'nachts in de binnenvoliere die in een gescheiden gedeelte van mijn garage staat. Deze garage is een enkele steensmuur met geen isolatie. In de winter wanneer het vriest heb ik daar enkele donkerstralers (warmtelampen die geen licht geven) hangen die de temperatuur net boven het vriespunt houden. Hierdoor kunnen ze ook in de winter overdag naar buiten omdat het temperatuur verschil met buiten  niet hoger is dan max. 10 graden.

In jouw geval is het verschil wat je aangeeft (-10/+10) wel erg groot. Ondanks dat je in een oud en slecht geïsoleerd huis woont is -10 wel erg laag voor een woonhuis waar ook nog een centrale verwarming aanwezig is. Wijkt de thermometer niet af?
Indien je zou besluiten om een warmte lamp te gaan gebruiken let dan wel op dat de valkparkiet niet onder deze lamp kan gaan zitten. Het eerste jaar dat wij valkparkieten hadden maakten wij deze fout wel. Het is namelijk behoorlijk warm onder de lamp en wanneer de valk dan onder deze lamp vandaan komt is het temperatuurverschil wel erg groot wat toen bij ons tot een zieke valkparkiet heeft geleid.

Conclusie: valkparkieten kunnen goed tegen lage temperaturen als de temperatuurverschillen overdag/nacht maar niet te groot zijn. Verder natuurlijk geen tocht en vocht .
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

ilonadidi

Hoi Sepke.

Ik heb zeker wat aan jou informatie.
Ik heb er nu al opgelet dat de parkiet niet op de tocht staat.

Deze woning waar ik nu in zit was het enigste wat beschikbaar was omdat ik moet spoed moest verhuizen.

Al met al zit er alleen enkel glas in de ruiten.
De VCketel heeft nu helemaal de brui er aan gegeven en moet ik het doen met een gaskachel...(die al ingebouwd zat) en een klein warmtekacheltje.

Het is net camperen..maar dan in een klein huisje.
Geen probleem voor mij en ook niet voor mijn hond.
Maar ik moest ineens aan mijn parkiet denken.

Okee..ik zal er zeker voor zorgen dat er geen gigantische temperatuurverschillen zullen zijn.