28 maart 2024, 15:35:55

Voedsel en onder de douche gaan.

Gestart door Monique, 30 november 2002, 06:16:59

« vorige - volgende »

Monique

 :D
Hoi ik had een vraag.
Ik had twee valkparkieten en sinds vrijdag heb ik een derde valkparkiet.
Ik heb ruim twee jaar valkparkieten ik wil graag weten of je ze verse groente kan geven en welke goed zijn en ook met fruit wat mag ik ze geven.
Ik geef ze meestal standaard zaad voor valkparkieten en soms een snoepstengel.
Eigelijk vind ik dat ik wel goed voor ze zorg maar ook niet gevarieerd eten aan ze geef.
Ik wil daar eigelijk wel verandering in gaan brengen hoop dat jullie wat tips voor me hebben.
En nog een vraag en dat is is het wel normaal om met je valkparkiet onder de douche te gaan.
Ik zag dat eens op een site dat iemand met ze valkparkiet onder de douche stond zelf heb ik het ook gedaan maar had daar toch wel me twijfels over een valkparkiet is een dier en denk dat het niet zo goed voor zo beestje is kan iemand me daar een antwoord op geven?
Groeten,
Monique.

Peter

Hoi Monique,

Leuk dat er nu 3 valkparkieten bij je thuis rond vliegen :)

Op de pagina voeding staat een stukje over groente die heb ik ff gekopieerd:


Groenten
Groenvoer hoort bij het dieet van de valkparkiet.Met bladgroenten zoals: Sla, muur, andijvie, spinzie enzovoort oppassen dat er niet teveel gegeven wordt iv.m. mogelijk problemen met de ontlasting. Een stukje wortel, komkommer, courgette, rettich en bleekselderij wordt ook altijd op prijs gesteld door de valkparkiet. Dit kan ook gemengd worden met eivoer. Verder kunnen ook boontjes, rijst, tauge gevoerd worden.


De douche:
Bij ons gaan ze ook wel mee onder de douche, ze zitten dan in de buurt van de straal en ze komen zelf dichterbij om wat druppels op te vangen zodat ze zichzelf kunnen wassen. We gebruiken dus geen shampoo ofzo voor ze. En als ze niet willen douchen blijven ze gewoon lekker in de buurt van de straal. Het gaat dus op hun eigen tempo. Naar het douchen worden ze ook vaak droog gefohnt omdat de tempratuursverschillen zo groot zijn bij ons en we niet willen dat ze verkouden worden.

Hopelijk kun je hier iets mee!

Groetjes,
Peter

kathy

wel mijn valkje gaat ook mee douchen, maar ook wel voor hoever hij zelf wil! ik ga hem daar niet onder die straal zetten, bij mij staat hij op de cabine zelf, en als hij het wil komt ie op m'n schouder zitten, en meegenieten, wel oppassen dat je dan geen shampoo of zo gebruikt, zorg er dus voor dat je de valk ofwel voor of na het wassen mee laat genieten! ;)

Mandy

Hallo,

Mijn valken gingen ook wel eens mee onder de douche.
Ik vond dat altijd wel leuk en een grappig zicht hoe vreemd ze er uit zien als ze nat zijn. :D
Mijn papegaai neem ik ook vaak mee, maar die heeft er meestal geen zin in. En als ze wel zin heeft zie ik dat zo, want als ze op de cabine zit en ze gaat zich bol maken en een soort rondjes draaien om vochtdeeltjes op te vangen weet ik dat ze mee wil douchen. Dan zet ik de straal zachter en de temperatuur lager en gaat ze lekker d'r gang. een prachtig zicht waar ik telkens van geniet. ;D Het kan dus zeker geen kwaad. Als je het zelf niet prettig vindt kan je je valk ook met een plantenspuit nat maken.
Let wel; doe dit niet 's avonds want als ze nog vochtig gaan slapen kunnen ze makkelijk een kou pakken. :o Doe dit overdag zodat ze goed kunnen drogen en hun veren schoon kunnen poetsen of gebruik een föhn (hier heb ik zelf geen ervaring mee).
Fruit eten ze bij mij ook niet graag, wel groenvoer; zoals sla (niet teveel geven; diaree, max. 1-2 x per week) en bruidssluier (wat ik in de tuin voor ze laat groeien). Sinds kort ben ik als aanvulling met vitaminedruppels in het water gestart (1xperweek), ook heel goed tijdens de rui/ koude winter zoals nu en rond de kweekperiode.
Veel plezier met je 3 valken!
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

cisca

Hoi
Gezellig hoor drie valkjes bij mij gaan ze niet onder de douche ,ik gebruik de plantenspuit met lauw water en dat vinden ze helemaal het einde.
wat de voeding betreft bij eten ze wel groente witlof en andijvie geen sla daar worden ze een beetje ziek van dus dat krijgen ze niet meer verder extra zonnepitten snoepstokken trosgierst en extra vital dat is een mengsel van voer fruit en vitaminen brood vinden ze erg lekker dus laat ik ze gewoon met een sneetje brood spelen en savonds haal ik het restant uit de kooi,nou veel plezier verder met je valkjes .