10 mei 2025, 04:38:05

Heen en weer gaan

Gestart door Kym, 25 juni 2013, 21:14:34

« vorige - volgende »

Kym

Hoi.

Ik heb sinds drie dagen nu een valkparkietje. Hij is nog jong, rond de 10 weken en nog heel erg bang wat logisch is natuurlijk. Maar hij zit hele tijd een soort van heen en weer te wiegen. Soms zet die zijn pootje dan een beetje anders neer. Ik heb een beetje op het internet  gezocht en ik zag dat het kan betekenen dat hij mij weg wil jagen. Maar ik ben een beetje overbezorgd denk ik, en ben bang dat het echt iets met zijn evenwicht of iets is. Dus, kan iemand mij helpen?

Suus91

Ik heb eerder het idee dat hij inderdaad nog wat bang is, gun je parkiet eerst de tijd om even goed te wennen en ga dan aan de slag met tam maken, en win zijn vertrouwen.
Laat hem eerst aan je hand wennen dit doe je door eerst heel klein stukje je hand in de kooi te doen pas als hij daar aan gewend is dan ga je met je hand een klein stukje verder.
Wat je ook kunt doen is beginnen met de kooi zo veel mogelijk naast je zetten en tegenhem praten.

Als je het alsnog niet vertrouwd zou je altijd even kunnen mailen naar een vogelarts om te horen wat deze er van vindt
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

MrsTessje

Ik heb sinds Dinsdag een valkparkietje. Om hem aan me te laten wennen heeft hij een plekje naast me op de bank veroverd hahaha zodat ik lekker tegen hem kan praten en aan me kan laten wennen. Ook hij is nog bang hoor maar ik geef hem de tijd en straks aan de slag met tam maken. Kijk er zoo naar uit

Suus91

Geef hem tijdens het wennen ook af en toe de ruimte om te vliegen, eventueel buiten de kooi oefenen. Zo ken de parkiet zijn energie kwijt zodat hij daarna ook weer aandacht voor jou hebt

smiley

Hoi

Ik zou een valkje dat nog maar zo kort bij jou woont zeker niet laten vliegen .
Vanuit de kooi kan hij/zij goed om zich heen kijken en de kamer leren kennen .
Als het er dan later komt is de omgeving al goed in zijn geheugen opgeslagen ,ook dan zal het nog wel eens naar beneden storten of verkeerd landen .
Het tam maken moet je ook met veel geduld doen ,de kooi naast een stoel of bank zetten is dan ook een goede tip !!
Praat veel tegen hem en bied hem soms iets lekkers aan door de tralies heen .
Een paar keer op een dag doe je dan je hand in de kooi en kijk je hoe hij reageert ,blijft hij rustig dan ga je iets verder ..
En zo doe je dit elke dag totdat hij je echt vertrouwd ...
Er staat een stappen plan over tam maken hier op de site ,daar vind je heel handige tips en is ook leuk om te lezen .
Veel succes met het tam maken .....

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Suus91

Ik vindt een parkiet bijv een maand ong in de kooi houden nou niet ideaal, zo gauw hij aan zijn omgeving gewend is moet hij ook regelmatig buiten de kooi zijn energie kwijt kunnen. Het tam maken buiten de kooi werkt net zo goed. Eenmaal wat energie kwijt heeft een vogel daarna meer aandacht voor je

carco

En hoe krijg je een vogel die nog niet tam is dan de kooi weer in ??? ::)
Klik op het plaatje voor onze site!

Suus91

kooitje voor zijn neus houden, en meestal vindt een vogel vaak zelf de kooi wel terug

carco

Tuurlijk , gaat moeilijk als je een hele grote kooi/volière hebt en dat zelf de kooi ingaan kan je vaak wachten tot je een ons weegt.
Niet zo handig als je de deur uit moet.

Maar goed ieder zijn ding  ;)
Klik op het plaatje voor onze site!

jfvhl

Haha, wat dat betreft kan ik verhalen vertellen..... en altijd gaat het goed en altijd, ja inderdaad, als je wat gehaast bent en weg moet..... het lijkt wel alsof ze het aan voelen. Met onze kakariki''s heb ik niet de minste moeite meer maar het heeft wel tijd gekost en een kooitje voor de neus houden? Ga nou, dat werkt niet! Geef geen eten buiten de kooi. Zorg dat hun 'huis' de plek is waar ze drinken en eten en wat lekkers krijgen. Geef vooral dat lekkers wanneer ze de kooi in moeten, gewoon met list en bedrog proberen om ze ZELF de kooi in te laten gaan. En dan rustig de kooi dichtdoen. Kan ook heel goed met een simdraad uit de verte aanhalen. Ze zijn zo slim en als het baasje in de buurt is kijken ze wel uit, want dat betekent opgesloten worden..... Simdraadje eraan, zorgen dat het niet in de weg zit voor de vogel(s). En uit de verte kan je het deurtje zachtjes dicht trekken. Gouwe greep inderdaad. Gelukkig heb ik die maar nog een heel enkele keer nodig. Als ze dwars zijn en dat lekkers in de kooi lonkt, maar toch.... één stapje, hup, aan het simdraadje trekken en ze hebben niet het idee dat baasje hen heeft opgesloten..... Simdraad wel zo bevestigen dat je vanuit de verte de kooideur goed dicht kan trekken. Maar dit gebeuren kan pas als de vogels zeer goed aan je gewend zijn en geleerd hebben om alleen in de kooi te eten, dus niet erbuiten.
succes. Jantina