8 mei 2025, 09:08:55

Wonden na transport

Gestart door Mamatini, 9 juli 2013, 15:30:24

« vorige - volgende »

Mamatini

Om een goede situatieschets te geven typ ik maar het hele verhaal van vandaag.

Vandaag heb ik ze eindelijk kunnen halen, mijn lang gewenste valkjes. 1 geparelde witkop van 6 weken jong en zijn/haar broer/zus die een goeie week ouder is.

Bij een hobbykweker die in de omgeving goed aangeschreven staat gaan kijken, alles was keurig in orde, schoon en netjes (maar niet te) en uit dit nestje waren 5 jonge vogels.

Ik besloot 2 te nemen, zodat ze buiten de mensen om ook gezelschap hebben van elkaar en wat went er makkelijker dan 2 uit hetzelfde nest.
1 lutino en 1 geparelde witkop.

Voor het transport had ik geen speciaal kooitje, maar een groot broedbakje, waarvan een deel afgehaald kan worden, om de opening groter te maken en binnen te kunnen kijken.
Geheel van hout, rechthoekig, zonder splinters en andere uitsteeksels. Zou veilig moeten zijn dacht ik.

Als eerste werd de witkop (de jongste van het nest en ook pas sinds 1 dag zelfstandig) gevangen, appeltje, eitje. Geen gezeur, niet tegenstribbelen en hup, die zat in het bakje.

Toen was de lutino aan de beurt, maar dat was helaas een heel ander verhaal.
Zo snel hij (of zij) in het net zat was ie er ook weer uit en verdwenen de ruimte (laten we voor het gemak schuur noemen) in, samen met een van de broers/zussen.
Broer of zus liet zich zo pakken, maar meneer/mevrouw lutino wilde niet en begon flink te krijsen.

Ik twijfelde op dat moment of ik niet toch om een andere zou vragen, maar de man liet mij weten wat ik eigenlijk ook zelf al wel wist (zijn niet mijn eerste vogels), sommigen laten zich nou eenmaal niet graag pakken, valkjes zijn slim en kunnen allerlei rare fratsen uithalen om waar weer vrij gelaten te worden.
Met een hoop kabaal en gejaag met een net uiteindelijk toch weer gevangen (arm beestje, moet haast traumatisch zijn geweest) en de lutino besloot nog even een flinke hap uit de man zijn vingers te nemen.
Gauw bij witkopje in het blok gestopt, blok dicht en naar huis rijden, om ze maar zo gauw mogelijk weer vrij te kunnen laten.

Nu weet ik dat lutino's meestal nachtblind zijn en het blok moet vrji donker zijn geweest. Dat in combinatie met het vangen en de autoreis moet niet leuk zijn geweest en ze waren wat rumoerig in de auto (geen gekrijs en dergelijken overigens.
De rit duurde zo'n 10 minuten en bij aankomst heb ik ze meteen met blokje en al in de kooi gezet.

Witkopje stak meteen de kop door het gat, leverde een hilarisch tafereel op van kop terugduwen en proberen het plankje eraf te schuiven, maar toen het gelukt was kwam witkopje er meteen uit en ging op het stokje zitten dat bevestigd is aan het blokje.
Lutino bleef nog in het blokje zitten.
Ik heb ze even met rust gelaten en na een minuut of 10 kwam ook lutino eruit en begonnen ze tegen alle verwachting in meteen te klimmen, wat te fluiten en ze gingen samen op de stok zitten.

Ik zag meteen dat hier en daar wat bloed zat, maar omdat lutino de kweker zo lelijk had gebeten en hij zo hard bloedde (hij neemt bloedverdunners) ging ik er eerst vanuit dat het van hem was.

Ik heb ze dan nog even met rust gelaten en zag later nog wat drupjes die te vers leken om van de kweker te zijn en bij nadere inspectie bleek witkopje een klein vleugelwondje te hebben (al gestopt met bloeden), maar lutino heeft een wat grotere wond opgelopen, aan de onderkant van zijn/haar achterlijf.
Ik constateerde dit ongeveer een 45 minuten tot 1 uur na transport en de randen waren wat opgedroogd, maar het midden was nog nat (leek niet meer te druppelen, maar hier kan ik niet 100% zeker van zijn).

Nu heb ik geen idee wat er precies is gebeurd.
De wond kan zijn ontstaan tijdens het vangen, tijdens het wegvliegen en verstoppen, tijdens het nog eens vangen, tijdens het uit het net halen, of tijdens het transport.
Wellicht hebben ze elkaar gebeten?

Ik heb geen losse veren gevonden tijdens en na transport.

Evengoed maakt het voor het moment ook weinig uit hoe en waar lutino de wond heeft opgelopen, belangrijker voor mij is nu, wat te doen?

Na een uur leek het niet meer actief te bloeden (nog wel nat in het midden), ze zitten ook rustig (witkop is toch verhuisd naar de bodem, lutino zit nog lekker op stok).

Toen ik een extra waterbakje op de bodem kwam zetten fladderden ze normaal richting achterkant (weg van mijn hand) en ze slapen wat, maar als ik wat dichter richting de kooi ga en hallo zeg zijn ze alert.

Kan ik dit nog even aankijken om te zien hoe het afloopt?
En zo nee, wat kan ik het beste ondernemen?

Gekeken in het bakje en in het verenpak lijkt er niet een dramatische hoeveelheid bloed te zijn verloren, maargoed, het zijn natuurlijk ook maar kleine lijfjes.

Alvast bedankt!

Suus91

Als ik jou was zou ik kans en vogelarts gaan om te controleren of ze niks ernstigs heeft
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Mamatini

We zijn nu 2 uur verder vanaf mijn eerste post en ik kan nergens meer vers bloed vinden, het bloeden was inderdaad gestopt

Als het nodig is ga ik natuurlijk naar een dierenarts voor controle, maar daar zijn meerdere bezwaren voor.
Ik ben zonder vervoer en de dichtstbijzijnde geschikte dierenarts is 20 kilometer verderop. een dure aangelegenheid met de taxi (nogmaals, als het nodig is dan ga ik natuurlijk wel). Daarbij is mijn werkdag ook al begonnen en weet ik niet of ik een vervanger kan vinden.

Dan last but not least, ik heb de jonge vogels een paar uurtjes geleden pas opgehaald, ik wil ze (buiten mijn eigen kosten/ongemak die te overzien zijn) niet onnodig weer uit de kooi halen en vervoeren.

Graag nog wat meningen over het aankijken, of dat het echt hoognodig is dat ik naar een arts ga.

Suus91

Zorg er ook voor dat ze zich even niet te druk maken, en zorg er ook voor dat ze zich verder nergens aan kunt bezeren, dus opletten met scherpe dingen in de kooi
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

smiley

Hallo mamatini

Ten eerste gefeliciteerd met je valkjes !!
Ik heb even je hele verhaal gelezen en ik moet zeggen dat de manier waarop dit allemaal is gegaan niet één is om vrolijk van te worden .
Elke goede kweker zou je niet twee valkjes verkopen die uit het zelfde nest komen ,want ze zouden broer en zus kunnen zijn .
Die later een koppeltje kunnen gaan vormen en dat is nu juist niet de bedoeling !!
Maar oké het is nu eenmaal zo en daar verander je niets meer aan en er 1 terug brengen is vast ook geen optie .
Je hoeft nu ook niet direct naar een dierenarts ,want je hebt gelijk de stress zou niet goed zijn voor ze ..
Maar ik zou je wel adviseren om de witmasker in de gaten te houden ,want een valkje van net 6 weken is normaal nog niet helemaal zelfstandig.
En als een valkje meer dan 12 uur niet eet word hij ziek ..
Verder zal je heel voorzichtig moeten zijn om je valkjes tam te gaan krijgen omdat ze een nare ervaring achter de rug hebben van het uitvangen .
Ga lekker naast de kooi zitten en praat veel tegen ze en bied ze wat lekkers aan .laat ze de eerste dagen maar met rust .
Ga niet met je hand in de kooi alleen om hun eten en drinken te verversen ...
Leg bij de witmasker een trosgierst en zet een bakje zaad op de bodem en een bakje water ....

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Mamatini

Bedankt voor je reactie!

Dat van hetzelfde nest leek mij duidelijk wanneer mensen eventueel willen gaan kweken, maar ik wil niet gaan kweken met deze valkjes, dan zou het toch niet uit moeten maken? Of is dat evengoed onverstandig?

Ik heb (voor zover) goed nieuws, ik heb gisteravond tot laat redelijk dicht bij ze gezeten in de woonkamer en ze vertoonden geen "ziek" gedrag allebei. Ze hebben wat op stok gezeten, wat verstopt op de bodem en weer wat op stok.

Ik blijf ze goed in de gaten houden, maar het lijkt erop dat het al met al niet zo dramatisch is geweest als ik vreesde (gelukkig maar).

Een en ander over verdere voortgang zal ik in een ander stukje typen, zodat het forum overzichtelijk blijft.

Misschien kom ik er vanavond nog aan toe, anders vast in de loop van de komende dagen wel.

Stoempie

Eventueel elke dag zalf op de wonden doen (enkel als ze echt groot zijn) een goede zalf hiervoor is Chenidine deze is eigenlijk voor honden maar werkt zeer goed op vogels ook ( ik heb dit gebruikt bij een jong valkje die aangevallen is door de moeder en waar de schedel bijna bloot was en dit is helemaal goed gekomen).