13 juli 2025, 21:02:09

paar uur niet gebroed

Gestart door Selene1, 14 juli 2013, 10:55:41

« vorige - volgende »

Selene1

14 juli 2013, 10:55:41 Last Edit: 14 juli 2013, 11:06:43 by Selene1
Hallo allemaal,

ik heb een vraag,
mijn 2 valkparkieten hebben in een week tijd 4 eieren gelegd, netjes om de dag.
Het ging heel goed met broeden, vaak deden ze het samen en daarna wisselde ze elkaar steeds af.
Echter zijn ze vannacht ergens van geschrokken want ineens vlogen ze op in de kooi. Ik heb ze uiteindelijk rustig gekregen, het popje wou het nestblok niet in en ik heb het mannetje er uiteindelijk ingekregen. Ik ben toen maar weer naar bed gegaan omdat ik dacht dat het goed zat.
Ik werd na 2uur weer wakker en ben even gaan kijken, toen zag ik dat zowel het mannetje als het popje niet in het nestblok zaten.
Ik ben bang dat ze 2uur niet hebben gebroed en dat de eitjes nu teveel zijn afgekoeld :(
Inmiddels zitten ze wel weer in het nestblok trouwens.

Heb al gezien dat zoiezo 2 eitjes onbevrucht zijn, 1 lijkt bevrucht en bij de ander zie ik (nog) niks, die is gister pas gelegd namelijk.
Kan iemand mij vertellen hoelang ze van de eieren af mogen maximaal?

Groetjes Selene

smiley

Hallo Selene

Maak je maar niet teveel zorgen eitjes kunnen meer hebben als dat wij denken ...
Dat ze er een poosje vanaf zijn geweest is zeker in het begin niet zo heel erg !!
Laat in de nacht een lampje bij ze branden ,dan schrikken ze minder snel  ;)
Je kunt pas in het ei zien of het bevrucht is als er minstens 3 dagen goed op gebroed is ,de 2 eitjes waarvan jij denkt die niet bevrucht zijn zijn dat waarschijnlijk wel  :o

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

carco

Ik zal je een voorbeeld geven van hier.
Ik heb een bleekmasker koppel in de kweekkooi waarvan de dame pas na het 3e ei is gaan broeden, maar ook niet regelmatig. Ze zijn er minimaal 3 keer in de nacht afgeweest en dacht dus zelf ook dat er niets meer uit zou komen.
Nu een maand later liggen er 4 jongen bij ze! Het eerste ei is dus na ongeveer een maand broeden pas uitgekomen.
Eitjes kunnen dus blijkbaar heel veel hebben.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Selene1

Bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels een lampje naast de kooi gezet zodat ze snachts niet meer schrikken in het donker.
De 2 eitjes die ik geschouwd heb zijn inmiddels al een week bebroed. Er zit een geel rondje in, volgens mij betekend dat dan dat ze onbevrucht zijn toch? Bij een ander eitje zag ik iets donker bruins/donkerrood iets maar niet zo duidelijk en bij de laatste zag ik vrijwel niks maar die ligt er ook pas 1 dag.
Hopelijk komt er wel wat uit de eitjes.
Ik wacht het rustig af. Nu gaat het weer goed met broeden gelukkig, ze wisselen elkaar steeds af. Tot wanneer moet ik alle eitjes laten liggen? De eerste is gelegt vorige week zondag ochtend. Ze heeft er nu 4 gelegt en is even afwachten of er morgen een nieuw eitje ligt.

Ik maak me nu gelukkig niet zoveel zorgen meer, vanmorgen was ik wel een beetje in paniek haha.

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Groetjes Selene

Selene1

De ene eitjes zijn trouwens witter als de andere, is dit normaal?

hier een foto;

Selene1

en ja, inmiddels liggen er 5 haha

carco

De bevruchte eitjes worden meestal wat witter  ;)
Klik op het plaatje voor onze site!

Selene1

Okee, nou ik ben benieuwd :D