28 maart 2024, 17:19:20

Bijvoeden Krop?

Gestart door Jeany, 2 juli 2013, 21:22:46

« vorige - volgende »

Jeany

Hallo iedereen,
Ik voed sinds anderhalve week mijn vijf weken oude valkparkietje met de hand.
Ik heb gelezen dat ik goed op de krop van het vogeltje moet letten en dat gaat tot nu toe goed.
Nu vraag ik me af:
Ik heb gelezen dat een valkparkiet het ook red met 7ml per dag maar die van mij krijst als een kraai als ik stop bij die 7ml en ik geef hem dan ook altijd meer en dat gaat best goed. Hij geeft zelf aan wanneer hij niet meer wil.
Ook is de krop binnen een uur of 6 alweer leeg of bijna leeg. Kan ik hem dan ook meer geven of moet dat zelfs?
En nog een onderwerp dat te maken heeft met de veren.
Hij komt uit onze volière en hij is op zijn kop geplukt toen hij uit begon te vliegen. Nu is zijn kuif bijna helemaal weg. Hoelang zou het ongeveer kunnen duren totdat dit weer aangegroeid is? Ik heb wel al gezien dat er al een paar veren beginnen op te komen maar ik ben toch wel benieuwd.


Ik zal mijn bericht even in onderwerpen opdelen zodat het reageren makkelijker zou kunnen zijn:
1- Kan ik mijn vogel meer dan 7ml per keer geven?
2- Moet ik iedere keer voeden als de krop leeg/bijna leeg is?
3- Hoelang duurt het totdat de kuif er weer is?

Ik hoop dat er iemand is die antwoord weet op een of meerdere van mijn vragen.
Met vriendelijke groet,
Jeany Hakhoff

Yens

Hallo

als de krop leeg is kan je het valkje best voeren want anders krijgt het kropverzuring als je het valkje voert als de krop nog  niet leeg is.  Als het valkje 80gr weegt dan red die het ook met 7 ml

grtz Yens
Een dag zonder mijn valkparkiet is een dag niet geleefd.
Groetjes Yens, Pino,Loko,Krokie,Candy,Falk en Piko

smiley

Hallo

Ten eerste moet je de kleine gaan wegen en als hij 80gram weegt moet 8ml per keer eten van de pap ..
Ongeveer 3/4 keer per dag en je hoeft dan niet te wachten totdat de krop leeg is !!
Dat gebeurt in de nacht als hij geen voer meer krijgt ,dan leegt de krop zich helemaal.
hier boven staal een heel stukje over handopfok en hoeveel keer je moet voeden en zo ....
Is erg leerzaam en daar zie je ook de tabellen met gewichten en de aantal voedingen die daar bij horen .... ;)
Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Jeany

Heel erg bedankt allebei!
Klopt het dat de krop ook een beetje aan de zijkant van de nek zit?
hij gevuld is zegmaar.
Want mijn lieve Adi is donderdag weg gevlogen :'( en vandaag hebben we hem eindelijk weer! ;D
Maar nu ben ik bang dat hij beschadigd is..

Yens

Als de krop vol zit zie je aan de zijkant een beetje van de krop want dat word een bol
Een dag zonder mijn valkparkiet is een dag niet geleefd.
Groetjes Yens, Pino,Loko,Krokie,Candy,Falk en Piko

Jeany

Ok dat is dan gelukkig goed.
Hoelang moeten jonge vakjes gemiddeld aan de pap?

Yens

tot ze zelfstandig zijn  ;)
Een dag zonder mijn valkparkiet is een dag niet geleefd.
Groetjes Yens, Pino,Loko,Krokie,Candy,Falk en Piko