16 april 2024, 16:19:28

Tic Tac en Tum Tum

Gestart door Suuús, 26 juni 2013, 10:05:57

« vorige - volgende »

Suuús

Gaat inderdaad nu sinds een dag of 2 beter :)
Ze komt uit zichzelf op m'n hoofd zitten. En elke keer als ze een beetje in m'n buurt is probeer ik haar een zaadje te geven of even op m'n vinger te laten stappen.
Vanmorgen zat ze zelfs gezellig op m'n schouder een hele tijd :)

Tic Tac is een beetje veertjes aan het verliezen. Hij is pas 5 maanden. Kan dit een rui zijn? Of is dat te vroeg?
Hij heeft wel een beetje donsveertjes op zijn vleugels waar hij eerder nog niet zo mooi in de veren zat.
Verder eet hij goed, en is niet saggo ofzo :P

TumTum heeft wel rode oogjes, maar Tic Tac (die juist zo in paniek was) heeft zwarte oogjes. Ook geen rode gloed.
Maarja het gaat nu prima met een nachtlampje :)

Tic Tac is af en toe lekker in gevecht met zichzelf in de spiegel haha. Heb zo'n handspiegeltje en die ligt dan ergens en dan doet hij een soort van kiekeboe spelletje en elke keer als hij zichzelf ziet duikt hij of weer weg of maakt zich heel groot en blaast  :-X
Malle pietje is het :P

Suus91

Hihi fijn dat ze nu elk geval wat meer op hun gemak zijn bij je.

En ik denk inderdaad dat het wel eens een rui ken zijn, alleen is de eerste rui vaak tussen de 6 en 9 maand.

Idee van het nachtlampje werkt dus goed? ;) Doordat ze wat meer licht hebben is er ook minder reden voor paniek en maar goed uit, voor hetzelfde geldt verwonden ze zich in hun paniek aanval.
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Suuús

Oh neeeeeee.. ik zit net echt een super leuk filmpje te maken van TicTac die met z'n eigen veer aan het stoeien is.. Heb ik de film niet aangezet.   ::)  :-X Noouuuuu jammer!

Maar hoe herken je de rui eigenlijk?
Want ik las dat ze dan een beetje knorrig kunnen worden enzo en slecht eten. Maar ik merk eigenlijks niks anders aan hem.
Hij eet goed, drinkt goed, is nog steeds heeeeul ontdeugend  :-X

Yens

Hun verenpak ziet er dan niet zo mooi uit. Hij zal wel niet in de rui zitten hoor. Mijn valkjes verliezen ook wel eens een paar veren.
Een dag zonder mijn valkparkiet is een dag niet geleefd.
Groetjes Yens, Pino,Loko,Krokie,Candy,Falk en Piko

Suuús

Z'n verenpak was nooit echt helemaal mooi. Omdat hij bij de fokster was geplukt door z'n ouders. Maar ik weet niet wat normaal is qua veer-verlies. Maar het viel me ineens op dat er veel meer veertjes van TicTac door m'n kamer lagen dan van TumTum. Dus vandaar dacht ik hmmm misschien de rui.

Nadiine

Zou wel kunnen hoor.
Het weer slaat nu heel erg om, en daardoor kan de temperatuur in huis ook dalen.
Dan gaan ze hun winterkleed aanmaken en gooien ze hun zomerkleed eruit.
Dat dit 1 maand eerder is dan "normaal" kan gebeuren.
Mijn Elvis ruit 4x per jaar ipv 2x, waar Falco het wel gewoon 2x per jaar doet. De temperaturen in mijn Appartement schommelen nog wel eens..
Gelukkig gaan ze in Oktober de buiten voliere in, dat zal hem wat rust geven kwa ruien.

Zolang hij levendig is en lekker veel eet, is er niks aan de hand.
Je zou wat eivoer bij kunnen voeren, dat helpt hem met ruien  ;)

Xxx, Nadiine! ♥

Kijk ook eens in ons dagboekje!
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,39065.0.html

Yens

Pas in oktober!? dan kunnen ze moeilijk wennen aan de temperaturen buiten.
Een dag zonder mijn valkparkiet is een dag niet geleefd.
Groetjes Yens, Pino,Loko,Krokie,Candy,Falk en Piko

Suuús

Oke ik hou hem in elk geval in de gaten. Ik kan het ruien toch niet tegenhouden haha.
Eivoer geef ik ze al 1-2 keer per week een klein beetje (half theelepeltje) Moet dit meer worden bij het ruien of is dat voldoende?

Suus91

Eivoer is wel wat vet dus niet meer bijgeven. Tipje ruihulp kun je ze wel geven ;) en sproeien is vaak ook goed bij de rui
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Nadiine

Citaat van: Yens op 24 september 2013, 16:49:41
Pas in oktober!? dan kunnen ze moeilijk wennen aan de temperaturen buiten.


Ze zitten tot die tijd in de schuur van de voliere van mijn schoonvader ;) krijg in mijn voliere ook een binnenhok.


En betreft het ruivoer, ik geef het wel onbeperkt, rui kost heel veel energie dus die vettigheid kunnen ze best hebben!
na de rui gewoon weer minderen en dan komt het wel goed met ze hoor! ;)

Xxx, Nadiine! ♥

Kijk ook eens in ons dagboekje!
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,39065.0.html


Suus91

Eivoer is vetter dan ruihulp ;)

Kroelfilpmje, schattig! Sita is daar ook zo goed in subtiele hints geven. Duet rustig haar kopje tegen je vinger als je niet oplet krijg je gewoon een tik met d'r snavel tegen je handen. Als ze op de schouder zit en ze wilt kroelen moet je opletten. Omdat ik het dan niet zie gaat madame geïrriteerd zitten piepen en in mijn oorlel bijten en dat omdat ze aandacht wil, klein krengetje ook haha.
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Suuús

Hihi, net voor het allereerst met TumTum gekroeld.
Ik was met TicTac aan het kroelen en aaide haar elke keer al een beetje over haar borstje.
En toen kwam ze opeens met haar hoofdje omlaag naar TicTac toe, zo van JOEHOEEE kroel mij!
Dus ik haar kroelen, zat ze helemaal te genieten, totdat ze doorhad dat ik het was haha  ::)
En daarna gewoon nog 3 keer doen en 3 keer `schrikken, omdat ik haar kroel en niet tictac  :')
Muppet..

En dat van dat niet op mogen houden herken ik inderdaad heeel goed haha.

Suuús

Jeuj m'n ouders hebben gister bij hun in de tuin de appelboom gesnoeid, en daarbij allemaal takken voor mij bewaard. Nouja niet voor mij, maar voor TicTac en TumTum uiteraard.
Haha kunnen ze zich helemaal op uitleven  ;D

Nadiine

Wat leuk!!
;D

Even een tip, bied ze gelijk aan!
Wij hadden ook takken gehad voor elvis en falco en ze vonden z egeweldig, we hadden er ook een paar gewaard en deze buiten op het balkon gelegd toen we deze 2 weken later erin hingen deden ze er niks meer mee, te oud geworden denk ik...

Xxx, Nadiine! ♥

Kijk ook eens in ons dagboekje!
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,39065.0.html