28 maart 2024, 10:17:28

Valkparkiet valt aan tijdens nestcontrole

Gestart door -lieke-, 18 juni 2013, 15:09:47

« vorige - volgende »

-lieke-

Mijn (tamme) valkparkiet valt mij aan als ik naar zijn jong/eitjes wil kijken. En dan niet een keer happen, nee echt aanvallen en doorbijten!

Ik zet hem steeds even buiten, dan doe ik de deur dicht en dan ga ik gauw kijken. Is het normaal dat een vakparkiet (man) zo agressief wordt? Ik las juist dat nestcontrole bij valkparkieten niet moeilijk zou zijn...
Is er een manier om het hem te leren?

Groetjes Lieke

Rianne

Dit klopt hoor, is natuurlijk gedrag. Bij de agressiefste houd ik er altijd iets tussen zodat ik niet gebeten wordt.

Patrick

Ja is wel een manier maar ben je met dit nest al te laat. Zou de volgende keer als je gaat kijken even krabbelen aan het nest en zo leren ze alvast dat je dan komt kijken. Doe je dit vaak genoeg dan zullen ze vanzelf merken dat je niks doet. Op enkele uitzonderingen na dan want die blijven de eieren en jongen verdedigen met de verzorgen aan te vallen of te bijten. Vind het altijd wel een goed teken van ze ;-)
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

-lieke-

Nu de jongen geboren zijn gaat het super goed! Hij is nog wel beschermend maar valt niet meer aan. Ik heb vandaag zelfs het blokje schoongemaakt! Er zat namelijk beschimmelde poep in de hoekjes  ??? 

Ze doen het echt super goed! Het is hun eerste nestje en ze hebben nu al 4 jongen en de 5e word morgen waarschijnlijk geboren. Ik ben zo trots! De kropjes zijn altijd gevuld en ze groeien goed!