7 mei 2025, 01:58:41

Hoe leer je ongewenst gedrag af?!

Gestart door Burung, 9 juni 2013, 11:00:13

« vorige - volgende »

Burung

Hallo,

Wij hebben sinds bijna een maandje onze eerste valkparkiet Burung genaamd.
Het is een witmasker van 2,5/3 maandjes oud en we hebben nog geen idee of het een man of popje is. Na de eerste rui moesten we dat kunnen zien maar wanneer is die rui?!
Het is echt een grote vrolijke schat! Begint steeds meer en drukker te fluiten.
Door de woonkamer vliegen heeft hij nog niet echt onder de knie dus elke dag komt hij ( 's ochtend en 's avonds een paar uurtjes) gezellig bij ons op de bank, luisteren naar de vogeltjes buiten, kroelen en zo af en toe waagt hij dan toch een poging en fladdert ie wat door de woonkamer.
Over het algemeen hadden we het dus niet beter kunnen treffen met onze knappe Burung. Alleen heeft ie zo af en toe puberkuurtjes.
Burung's wil is wet :(
Als Burung iets niet mag, en Burung dat toch graag wil doen/hebben, blijft hij gaan voor waar zijn oog op is gevallen. Proberen wij dit dan te bestraffen door nee te zeggen en met de vinger te wijzen begint hij bijdehand te fladderen en te blazen.
De vinger vind hij verder niet eng. Hij gaat er graag op zitten en ook na het "bestraffen" kruipt hij weer gezellig op je vinger voor wat meer aandacht. Ook zit hij graag op het kussen achter me, vaak heb ik een knotje in mijn haar en 9 van de 10 keer vind hij dat helemaal niet erg maar af en toe zit mijn knotje op het plekje waar hij zo graag had willen zitten. Ook dan krijgen we het gefladder en geblaas. Elke keer als hij dit doet duurt overigens nog geen halve minuut en dan is het weer over hoor!

Wie weet hoe wij op een gepaste manier onze diva duidelijk maken dat sommige dingen niet gewenst zijn, hoe graag hij dit dan ook wil?!

Groetjes

Suus91

Rui is geloof ik uit mijn hoofd met 6 maanden oud ongeveer. Het beste is om ongewenst gedrag zoveel mogelijk te negeren. Ik zelf heb een aantal van parkieten die ik heb ik het woord foei aangeleerd. Dit werkt niet voor alle parkieten hoor. Iedere parkiet kun je ongewenst gedrag afleren met de methode die daar het best bij past voor jou parkiet.

Een ander valkje bijt weer regelmatig naar de vingers desondanks het wel een kroelkont is. Ik ben op het moment hem bezig dit af te leren. Ik geef hem positieve aandacht wanneer hij niet bijt en zijn kopje omlaag houdt voor aandacht, wanneer hij hapgraag wordt straf ik hem, en laat ik mijn hand net zolang naast hem totdat hij weer liever wordt

Hopelijk kun je hier iets mee
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Burung

9 juni 2013, 19:13:40 #2 Last Edit: 9 juni 2013, 19:19:50 by Burung
Okay!
Het is in ieder geval het proberen waard!
Onze Burung is goed met woordjes herkennen en pikt deze snel op. Zo komt hij gezellig bij me zitten en hapt ie vrolijk mee als ik iets aan het eten ben en 'hmmm lekker' zeg. Zeg ik dit niet komt ie ook niet mee eten haha.. En als ik m vraag om te knuffelen doet ie zijn koppie omlaag.. Mag uren doorgaan als het aan hem ligt haha
Vandaag ben ik begonnen met het werken aan zijn vlieguren  :P
Ben steeds ergens in de woonkamer gaan staan en riep kom, gevolgd door een fluitje. Hij vliegt dan dapper op me af en land netjes op mijn hoofd of schouder. Leergierig valkje en hij doet het goed! *trots* ;D
Het "foei" leren kan ik dus zeker gaan proberen!
Ben benieuwd!!
Dank je wel voor je tips!

Suus91

Het woordje foei heb ik aangeleerd door te zeggen foei dat mag niet. Op deze manier snapt hij dat het woordje foei betekent dat iets niet mag
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky