29 maart 2024, 09:15:17

mozes

Gestart door Mozes, 9 juni 2013, 17:17:19

« vorige - volgende »

Mozes

Hallo mijn naam is Nick.

Ik heb sinds 10 weken een valkparkiet genaamt Mozes.
Ik ben er nu door deze site achter gekomen dat ik een aantal dingen heb fout gedaan met betrekking tot tam maken.
Ik heb hem wel eerst laten wennen aan de omgeving en heb hem trostgiers gevoerd voorzichtig van uit de kooi. Maar hij  is als de dood voor mijn hand en vlucht als ik alleen mijn hand aanbied.  :( Hij gaat wel zelfstandig uit zijn kooi omdat zijn kooi open is als ik thuis ben. meestal vliegt hij dan naar zijn java boom en gaat hij daar zitten. maar zelfs als ik dan met trostgiers aankom wordt hij wild en vliegt hij door de hele kamer heen. Ik ben een klein beetje te einde raad :( kan iemand mij misschien helpen ??

Groetjes Nick en Mozes

Suus91

Begin eerst met de basis, in dit geval hem dus aan de hand laten wennen. Doe eerst een klein stukje je hand in de kooi, en wacht tot hij/zij ontspant, het is afhankelijk van je parkietje hoelang dit duurt.
Je zou kunnen beginnen met een kwartiertje tot 30 minuten per dag, het ligt er uiteraard ook aan hoeveel tijd je zelf hebt.

Zoals bovenstaand al vermeld eerst hand klein stukje in de kooi en wacht tot hij wat ontspannen is. Als je merkt dat je parkietje wat ontspant ga je een stukje verder. Dus de hand iets verder in de kooi, en zo ga je eerst steeds te werk.

Dit kun je doen met trosgierst maar het lijkt mij het beste om het eerst alleen met de hand te doen.
Dus eerst goed aan je hand laten wennen voordat je trosgierst gaat aanbieden, want hij gaat geen trosgierst van je aannemen als hij bang voor je hand is.

Je kunt ook beginnen met eerst naast hem zitten wanneer hij in de kooi zit en tegen hem praten zodat hij ook aan je kunt wennen voordat je hem aan de hand laat wennen
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Mozes

Dankjewel voor de snelle reactie Suus91.
Ik ga het proberen, ik laat je weten over de afloop!

Groetjes Nick en Mozes