18 april 2024, 16:20:02

Zaadjes en pap?!

Gestart door Roan, 29 mei 2013, 13:07:45

« vorige - volgende »

Roan

hallo allenmaal!

Zoals in mijn vorige bericht al te zien is dat ik een valk heb die nog aan de pap zit.

Nu heb ik even een aantal vragen.
Mijn vogeltje neem ik bijna altijd mee naar werk en dan zet ik m op het 'speeleiland' met 2 andere valkjes om zo m toch nog een aantal dingen te kunnen laten leren door de andere 2.
Nu bied ik m geregeld zaadjes aan en daar begint die ook lekker doorheen te spitten, alleen pakt hij de zaadjes niet of pelt die m niet.
pakt alleen volgens mij de eikrachtvoer en de andere zachte dingentjes.
ik vind dit al een heel goed begin, maar nu vind ik m alsnog erg maager.
Ben al overgestapt naar 2 keer voeren op een dag.
Als ik m in ze kooi zet dan pakt die ook niet de zaadjes in zijn bakje en heb nog een extra bakje op de grond staan ook deze pakt die niet (zit ook vopamix in).
Zal het liggen aan te weinig zicht in de kooi?
Ook zit ik nog altijd met jaapie in gevecht omdat die graag bij me wil zitten, soms wel een half uur bezig om hem op ze plek te zetten en dat die daar blijft, soms ook wel zo lang bezig dat ik me gedult verlies en hem dan eventjes in ze kooi zet.
Nu springt hij dus ook naar klanten toe omdat die graag bij iemand wil zitten.
Lijkt net alsof ik m niet goed opvoed?? ???
Toch hou ik me goed aan het boekje over de vogels en probeer ik hem ook te trainen met op en af zodat die dat allenmaal begrijpt.
Nu wil ik natuurlijk hem uiteindelijk ook niet meer kortwieken maar als die elke keer naar iemand toevliegt of me achterna gaat ben ik bang dat ik niet zoveel keus heb (vanwege klanten die bang zijn).
Ook heb ik een T-stok gemaakt om uiteindelijk hem lekker te trainen want ik zie dat die dat erg leuk vind (pootje geeft die al een beetje alleen snapt het nog niet zo).
hoe kan ik mijn vogel nou het beste verder opvoeden en zijn zaadjes lekker te laten vinden want hij is nu al zo 9 weken (schatting) en vind wel dat hij zijn zaadjes al een beetje moet gaan eten...

Jaapie is overigens nu (met beetje gevulde krop) 91 gram.

Groetjes Roan

Rianne

91 gram is een goed gewicht hoor! Zaadjes eten kan langer duren bij een handopfok valkje, ik zou me daar nu nog niet druk om maken. Biedt je ook trosgierst aan?
Het beste weeg je hem elke ochtend, zo kun je goed zien of hij aankomt of juist afvalt. Blijft het gelijk, is het ook goed!

Lin

Citaat van: Rianne op 29 mei 2013, 14:09:06
Het beste weeg je hem elke ochtend, zo kun je goed zien of hij aankomt of juist afvalt. Blijft het gelijk, is het ook goed!


Indien de krop leeg is. Want een volle krop kan behoorlijk verschillen van het ene moment naar een ander moment dat die gevuld is.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Roan

okee dat is wel fijn om te horen, omdat ik vind dat hij best aan de magere kant zit.
tot mijn verbazing heeft hij vanmiddag wat zaadjes gegeten!!
jaa trosgierst staat de hele dag klaar voor m ook als hij uit ze hok is.
maar het kan verder geen kwaad als ik hem 2 keer per dag voer ookal is zijn krop snel leeg??
en moet ik zijn kooi wel vullen met speeltjes of niet doen zodat hij zijn voer ziet in ze kooi?

Lin

ik hang nooit speeltjes in de kooi asl ze klein zijn. Pas als ze zelfstandig zijn en nog niet verkocht zijn en dus langer blijven. Kunnen ze zich ook niet beschadigen als ze nog druk zijn of bijv. vallen.

Komt hij wel aan elke dag?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Roan

Het gaat op dit moment nog niet veel anders.
Ik ben overgestapt naar 2 keer voeren en toen naar 1 keer. Helaas ging 1keer pap niet goed, hij raakte in ondergewicht. Ik dacht dat hij al redelijk veel zaadkes at, was niet het geval.
Toen merkte ik ineens dat hij een piepende adem had. Even gebeld met werk en iemand die wat verstand had van vogels en raade me aan ( wat ik al dacht) bogena anti-luchtpijpmijt te geven. Dit heb ik dan ook meteen gedaan omdat ik ook zo me vermoeden had.
Waarscheinlijk was dat ook de reden dat hij geen zaadjes at omdat het zeer deed.
Dus ik heb het hem 2 dagen geleden gegeven en dag erna merkte ik al een verschil hij was wat levendiger (alerter dan normaal) hoorde geen piepende geluid meer.
Ook heb ik nog het laatste astricycline potje gehaald ook.voor eventuele verkodheden die hij kan oplopen als ik hem mee neem naar me werk.
Zijn gewicht was trouwens 74 gram, dus erg weinig...
Nu zie ik wel dat hij zo af en toe zoals altijd maar een beetje zaadjes eet...
Weet me echt even geen raad meer wat ik met jaapie moet.
Verder ziet hij er prima uit zit niet echt heel veel bol meer en goed alert..