26 april 2024, 00:23:59

Voeding probleem

Gestart door Yens, 24 mei 2013, 21:44:50

« vorige - volgende »

Yens

Hallo,

Mijn valkje Krokie die eet alleen maar de kleine zaadjes van groot parlieten zaad. Geen grote zaden of zonnebloempitten vertikt zij om te eten! Kan iemand mij helpen?! Ik geef haar ook zo druppeltjes in  haar eten van beaphar.
Een dag zonder mijn valkparkiet is een dag niet geleefd.
Groetjes Yens, Pino,Loko,Krokie,Candy,Falk en Piko

jfvhl

31 mei 2013, 21:05:52 #1 Last Edit: 31 mei 2013, 22:15:45 by jfvhl
Proberen om de boel te beduvelen, zonnebloempitten en andere grote pitten met een vijzel kapot maken (pletten), wat klein zaad erdoor doen, desnoods met een klein beetje palmnotenolie aan elkaar laten plakken, proberen en geen trosgierst of zo, alleen dat geven. Als ze honger hebben eten ze! Maar ze kunnen eigenwijs zijn hoor. Wij hebben twee valkjes geadopteerd die alleen pellets gewend waren. Ze zijn bij de grote groep gegaan en we hebben de eerste drie dagen een klein beetje pellet brokjes door de gezamenlijke voederplateaus gedaan. Rampenplan, want de 'gewone' valkjes gingen die dingen in het water gooien om te weken.....
Bende...we hebben er verder niet op gelet, gestopt met de pellets erdoor te doen, afgelopen: en het koppeltje eet vanaf dag 4 gewoon mee met de hele club, zien er stralend uit en missen het 'oude' voer totaal niet. Het spreekt vanzelf dat ze af en toe ook wat vitaminen door het water krijgen en ook vitaminenkalk, en maagkiezel enz. enz. en natuurlijk vogelmuurt en andijvie en wortel en eivoer met een mengsel van vismeel en gedroogde meelwormen. En uiteraard een volière vol met wilgentakken, ook wel genoemd: dé aspirine van de natuur. Heel heel héél veel variatie. Maar in jouw geval moet je het toch wat afdwingen, spartaans, maar de aanhouder wint! Laat maar een beetje honger krijgen, ze gaan wel eten. Laat het eens weten wat je doet?
groeten,
Jantina

Patrick

Zonnebloempitten hebben ze ook niet echt nodig en is enkel een vet maker. Meeste kwekers mengen hun zaden ook zelf en hun  basis zaad is meestal zonder zonnepitten om dit zelf naar behoefte aan te vullen.

1 hele korte antwoord op je vraag....... verwend kreng is het  ;D
Zou het voer minimaliseren en net aan geven wat die echt nodig heeft en niet eerder verversen als alles op is. Natuurlijk laten ze altijd bepaalde zaden liggen en als ze die echt nodig hebben dan pakken ze die ook wel. Tijdens de kweek als er jongen liggen is dit helemaal goed te zien aan het voer wat wel en niet wordt gegeten.

Gewoon je eigen voer aanhouden wat jij ze wilt geven maar op rantsoen zetten en desnoods de helft geven wat ze nodig hebben en als het pas op is nieuw geven. Rotzooien met olie ben ik zelf geen voorstander van maar dat is persoonlijk.
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Yens

Hallo,

ik heb haar al honger laten krijgen maar heb er nog geen omhulsels van zonnebloempitten gezien in de voederbak. Ik heb haar uit een dierenspeciaalzaak niet zo lang geleden dus ik heb haar niet verwend zo als jij het hebt vernoemd Patrick.

MVG Yens
Een dag zonder mijn valkparkiet is een dag niet geleefd.
Groetjes Yens, Pino,Loko,Krokie,Candy,Falk en Piko

Yens

Ik heb haar gisteren eten gegeven met de mengeling van groot parkietenzaad dus ik zal haar nog eens wat langer honger laten krijgen. Ik heb eivoer,maagkiezel en van die wilgentakken kan het zijn dat mijn valkparkiet er niks van moet hebben?
Een dag zonder mijn valkparkiet is een dag niet geleefd.
Groetjes Yens, Pino,Loko,Krokie,Candy,Falk en Piko

jfvhl

't Zijn eigenlijk de doodnormale dingen die een vogel eet, denk toch dat je je spartaans zal moeten opstellen, heel hard zijn, ook al ben je week van binnen. Honger doet rauwe bonen eten, ken je dat spreekwoord/gezegde? Honger maakt het meest schuwe dier onvoorzichtig in de natuur, volhouden!!! Je moet wel, je hebt geen keus.
succes.
Jantina