16 juli 2025, 11:36:16

Kweken en voliere

Gestart door gokhankilic, 15 mei 2013, 11:43:48

« vorige - volgende »

gokhankilic

Dag dierenliefhebbers,

Sinds kort heb ik toestemming gekregen om een volière te bouwen op mijn balkon. Ik wil een volière plaatsen van 1,55 hoog; 1,00 lang en 0,50 breed. Tevens wil ik daar een koppel valkparkiet en een koppel grasparkiet. Nu is mijn vraag is de ruimte voor de parkieten genoeg om te kweken. Zo ja, waar moet ik opletten bij het kweken en bij het kiezen/maken van een volière?

Een andere vraag: kan ik eventueel bij iemand een keer langs mogen komen omtrent meer informatie hierover. Het liefst omstreken Brabant.

Bij voorbaat bedankt!

Johny en Evelien

Hoi hoi!

Ik zou niet met valkparkieten en grasparkieten samen in 1 voliere kweken! Ik heb dat ook geprobeerd maar grasparkieten zijn echt niet lief als ze eitjes en jongen hebben, gaan in de valkenblokken en maken de eitjes kapot of nog erger!
Wij hebben de grasjes nu in een apart stuk van de voliere en buiten het kweekseizoen mag alles bij elkaar.

Succes!

Groetjes Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

gokhankilic

Dag Johny & Evelien,

Bedankt voor jullie advies. Het is wel mogelijk om zeg maar 2 aparte hokjes te maken in voliere. Een voor de valkparkieten en de andere voor de grasparkieten.

Ik had ook gelezen dat er gevaren bestaan, zoals muizen. Ik woon op de derde verdieping, bestaat er een kans dat er muizen kunnen komen als ik een voliere maak op mijn balkon.

Johny en Evelien

Ik zou inderdaad 2 aparte delen maken. Wat muizen betreft als je onderaan bv plexiglas maakt aan de buitenkant van het gaas wordt de kans al veel kleiner. Ik heb ooit op de 6de verdieping gewoond en daar liepen wel de muizen omhoog langs de muur, maar regelmatig aanvegen, niet te veel voer geven en in een bakje waar alleen de kopjes in kunnen helpt ook al! Als de voerbak te groot is gaan ze erin en graven met de pootjes de lekkerste zaadjes eruit, dat doen mijn vogels ook als ze de kans krijgen ;D
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

gokhankilic

Wat voor gaas moet ik halen om muizen weg te houden? Ik heb gehoord wijdte 19mm x 19mm is goed voor valkparkieten, bestaat er een kans dat muizen daar tussen kunnen komen?

Rianne

Muizen zien altijd een kans om binnen te komen...

gokhankilic

Dus: er bestaat geen kans om muizen weg te houden van een voliere? Dat lijkt me toch sterk, is er geen manieren om ze weg te houden etc.

mvg,

Gokhan

Rianne

Niet met alleen gaas. Heb je het berichtje over plexiglas niet gelezen?

Valkenhof Waalwijk

Hoi, leuk dat je vogelliefhebber wilt worden.
De wind is het gevaar op 3 hoog, ivm de trek langs gebouwen zou ik de buitenzijde van glas maken.
Zodat de vogels goed beschut zitten en zorg evoor dat ze ook niet in de volle zon zitten.
en als je net begint zou ik voor 1 soort kiezen en een paar goede koppels samenstellen ga eerst maar eens bij een paar kwekers langs en je daar in verdiepen in waar je aan begint.

groeten Eddy Valkenhof Waalwijk

Bert_85

Goed dat je je informeert voor je begint met vogels kweken!

Grasparkieten en valkparkieten samen, in de helft van de gevallen gaat dit wel goed (zelfs tijdens de kweek) maar soms kunnen de grasparkieten inderdaad agressief worden.

Ik heb vroeger zelf 7 jaar lang grasparkieten en valkparkieten samen gehad en één keer problemen gehad met het overnemen van een valkparkietennest door de grasparkieten.

Moest je ze toch samen kweken, let er dan op dat je de nestkast voor de valkparkieten zeker niet hoger hangt dan die voor de grasparkieten, en hang er voor de grasparkieten meerdere op waaruit ze kunnen kiezen. Zo kan je de kans op problemen verkleinen.

Citaat van: gokhankilic op 17 mei 2013, 11:17:05
Ik heb gehoord wijdte 19mm x 19mm is goed voor valkparkieten, bestaat er een kans dat muizen daar tussen kunnen komen?

Daar gaan muizen vlotjes doorheen, ik heb zelf al 15 jaar volieres met gaas van 12 op 12mm en zelfs daar kunnen de kleinere muizen soorten doorheen (met eigen ogen gezien)
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Larissa

Hoi

Ik heb nu ook al een aantal jaar een voliere staan en ook hier regelmatig last van muisjes die even aan komen waaien.

Ik heb zelf 29 cm afgetimmerd aan de onderkant, maar de muisjes klimmen met gemak tegen een gemetselde muur omhoog om over de afgetimmerde kant heen te klimmen.

Helemaal voorkomen kun je het niet, want ze zijn ook steengoed in het graven van gangetjes...en komen via de meeste rare manieren binnen.

S6