28 maart 2024, 14:48:28

albino valkparkiet beetje ziek?

Gestart door Roan, 14 mei 2013, 20:38:24

« vorige - volgende »

Roan

Hallo allemaal.

Ik heb sins zaterdag een nieuwe vogel, Albino valkparkiet.
Even klein verhaaltje over mij en het valkparkiet genaamd jaapie.
Ik werk in een dierenwinkel en ben altijd al stapel geweest op vogels en kon ook altijd goed met de vogela omgaan, maar ik mocht geen vogel.
Nu zouden we valkparkieten krijgen, 2 albinos, alleen zaten ze nog aan de pap.
Eindelijk kregen we ze binnen stapeldol was ik natuurlijk maar er zat er npg 1 aan de pap omdat die t 'lekker' zou vinden.
Ik denk dat ze te jong waren zo 6 weken?!
Nu heb ik hem gekocht en ik vind dat hij er niet echt lekker uitzien.
Slaapt veel wel is hij/zei allert, als die slaapt vind ik hem ook erg bol zitten boller als normaal, poepjes zien er redelijk uit, echte pap poepjes dus eigenlijk niets vreemd.
Maar toch denk ik dat die zich niet goed voelt.
Hij schreeuwd nog steeds elke keer als ik m pak en als die pap krijgt, eigenlijk elke keer weer bijna niet normaal fluiten.
Tam is die al dus ik hoef de basis leren aan de handen niet uit te voeren, maar ik kan nog niet zoveel met hem omdat die continu aan het schreeuwen is en nog niet geintreseerd is in andere dingen.
Nu eet hij ook nog geen zaden, speelt met de trosgierst naar eten doet die nog niet.
Iemand tips of iets wil me vogeltje het beste geven!

Qua voer bied ik hem xtravital grote parkiet, kaytee valkparkiet een lekkere kracker trosgierst en niet te vergeten vopamix.

Bedankt alvast xx roan

Lin

Wat weegt hij nu, hoe vaak en hoeveel pap geef je nu nog? Kan je een foto plaatsen?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Roan

Ik had het gelezen en ook aantal dingen met me collegas over gehad.
Krop ziet er goed uit niet rood niet te dik en dat soort dingen.
Hij woog laatste keer 83gram en voer hem nog steeds minimaal 3x per dag omdat hij er echt om schreeuwd en krop is dan ook helemaal leeg.
Ik geef pap naar maten van ze krop zit de krop vol stop ik.
Moet nog even snel uitvinden hoe ik een foto plaats hoor dus foto komt er nog aan

Larissa

Hoi,

Het schreeuwen is heel normaal van een pap valk, ga hier niet in mee, want hij ziet jou als voeder.
Ze kunnen dit schreeuwen tot wel 12 weken aan houden. (ervaring mee)

Hou gewoon het schema aan wat hier op de site gegeven wordt, en schreeuwt hij dan moet hij maar voer zoeken.

Grasparkietzaad aan bieden, gekookte rijst (ongezout) valkparkietzaad, trosgierst, en eivoer.

Je moet streng zijn anders duurt het alleen maar langer voor dat hij zelfstandig is.



6 weken   80-90   2   7:00, 19:00
                90-110   1   19:00
7 weken   80-90   1   19:00
                90-110   0   -
8 weken   90-110   0   -

S6,

GroetjeS Larissa

Lin

Maar hoeveel ml geef je dan oer keer?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Roan

Heey.

Nee ik negeer het een beetje het schreeuwen, dan stopt die beweeg ik weer denkt die weer schreeuwen. Vandaag vooral opgemerkt dat hij meer schreeuwde als die honger had dus word naar mijn idee minder.
Lees namelijk ook een boekje en daar zag ik ook hoe ik ermee om moest gaan.
Hoeveel ml presies weet ik niet ik denk dat het gaat om een 10 gram?!
Eet niet alles op als die vol zit dan stopt die met eten.
Poepjes viel me op dat het wat waterig eventjes was vandaag einde middag werd het weer dikker.
Nu viel me ook een beetje op dat als die aan het spelen is ook niet heel ze verenpak naar beneden doet dus klein beetje bol maar niet achterlijk veel, nu bedacht ik me ik moest hem meenemen naar werk en terug in een vervoerskoffer en op de scooter misschien toch teveel tocht gehad?

Lin

Ik zou haar in de kooi laten en niet 10 ml aan pap geven per keer. Ik neem aan dat je dat bedoelt? je kan beter vaker geven dan heel veel. Je geeft nl ong. 10% van wat je valkje weegt. Schreeuwen duurt nog wel weken dat is een nadeel van handopfok. Geef altijd zaadjes ernaast. Je geeft nu wel met een lepeltje neem ik aan? Je zou dit even wat dikker kunnen maken gemengd met zaadjes en haar dit laten eten. Dus niet met een spuitje doen. MAar hoe zwaar is je valkje nu? want je moet wel dit weten dit is de basis anders weet je ook niet hoeveel ze elke dag aankomt. wel jammer dat je neit ervaren bent maar toch een handopfok valkje hebt gekoccht. Maar dat is nu niet anders. Je kan nl ook niet inschatten of alles wel goed gaat nu of dat hij langzaam aan achteruit gaat.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Roan

Ja ik doe eten geven na schatting dus 1 lepeltje pap en wat water dan geef ik hem totdat ze krop vol zit maar vaak stopt hij vanzelf.
Net gewogen en weegt nu 86gram dus hij komt zo iederere dag 2 gram aan.
Ik voer hem nu nog maar 3 keer per dag want trosgierst begint die al te eten.
Op het moment is die behoorlijk vrolijk als ik even wegloop dan gaat het van schreeuwen naar fluiten alsof die wil zeggen wat gaa je doen.
Vind hem elke dag weer wat beter uit zien al vind ik nog wel dat die veel slaapt.
Helaas heb ik inderdaad geen ervaring met handopfok. Maar ik denk dat die op me werk het minder blij was. Daar kreeg hij niet echt op goeie tijden eten.

Lin

Maar bedoel je nu ook dat er in die dierenwinkel handopfok is maar dat daar niet serieus meer wordt omgegaan? is het dan handig om die door te verkopen aan onwetende mensen?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Roan

Nee dit is het enige vogeltje die pap moest de rest was al aan de zaadjes en verder nooit eerder een papvogeltje gehad. Ondanks ik dit ook geen goeie zet vond voor in een winkel heb ik ook meteen aangegeven.
Ik heb dit valkje genomen omdat deze erg lief was en ook vanwege de pap vond dat deze niet om goeie tijden kreeg enzovoort