13 mei 2025, 16:46:34

fluiten wat niet ophoud

Gestart door kuifje2, 8 mei 2013, 12:13:37

« vorige - volgende »

kuifje2

hoi,

ik heb even een vraagje of eigenlijk tips nodig.
Ik heb een vogel kuifje na een jaar begon hij veel te schreeuwen en als tip kreeg ik toen mee een tweede vogeltje te nemen.
Net zo leuk dachten wij en dus op zoek naar een nieuw vogeltje. En die kwam er tweety vanaf dag 1 ging het goed en waren we heel blij.
Maar nu is ook Tweety bijna een jaar en het schreeuwen is weer begonnen. Vanaf 6 uur ochtends begint het met z'n tweeën en dit houdt niet meer op. We doen er nu een laken over heen. Maar nu zitten ze meer onder het laken dan gewoon wat kunnen zien.
Dit vind ik heel zielig en dus ben op zoek hoe jullie dit gedrag afgeleerd hebben.
help, hebben jullie tips ik hoor het graag dan kan ik er mee aan de slag.
groetjes

jfvhl

Hoi, eigenlijk is er een rijtje aan vragen waar je een antwoord op zou moeten geven, zoals: vliegen ze ook wel buiten de kooi, krijgen ze bewegingsvrijheid genoeg, worden ze wel moe genoeg. Is de verveling niet toegeslagen, zijn er uitdagingen in de kooi om mee te spelen? Heb je mogelijkheden om het gefluit te negeren? Is het mogelijk om de kooi met mooi weer lekker buiten te zetten (natuurlijk zeer goed uitkijken of die voldoende dicht is en de openingen extra dichtgebonden/dichtgemaakt. Komen ze wel eens onder de water-nevel-douche? Allemaal van die dingen die eigenlijk normaal zijn, maar dat is niet bij iedereen zo, soms is het ook lastig om dit soort dingen te realiseren. Er zijn zoveel zaken waarom een vogel dit kan doen. Een aantal jaren terug kregen wij ook een roeper, en hoe! Binnen een week was het over, maar dat kwam omdat hij in een volière kwam met soortgenoten en afleiding doet veel goed. Afgelopen zaterdag kregen we wéér een roeper, ook een schat, maar wát een geluid...zaterdagmiddag werd het al minder, zondag af en toe nog, maandag ook nog af en toe. gisteren amper en vandaag heb ik het nog niet gehoord. Hij gaat met de groep mee en is geaccepteerd, eet drinkt, sloopt enz. enz. en we geloven wel dat ie het kan vinden met zijn 54 soortgenoten.....het is gezellig... Dat is het enige wat ik je kan vertellen: afleiding in welke vorm dan ook, én het baaseje moet de vogel(s) negeren. Succes.
Jantina

carco

Heb je misschien ook geen 2 mannen?
Klik op het plaatje voor onze site!

kuifje2

hoi,

bedankt voor jullie reactie's.
Ja ,mijn vogels komen zeker uit de kooi en vliegen er dan op los.
Dit kan natuurlijk niet de hele dag want dan kan er geen raam meer open met het mooie weer, maar ze komen er zeker één keer per dag uit de kooi. En als we buiten zitten gaan ze met kooi en al gezellig mee. Tot deze week helaas omdat de buren het geschreeuw niet meer vol hielden en ik ze maar naar binnen heb gedaan en de deur dicht zodat het geluid minder was. Ik vernieuw inderdaad niet de kooi, misschien moet ik dat is doen allemaal nieuwe speeltjes een nieuwe uitdaging. Ik ga meteen morgen op pad.  Het gefluit negeren is niet te doen ik heb twee kleine kinderen en zo gauw de vogels fluiten gaan de kinderen steeds harder praten en daar reageren de vogels weer op. Ik heb al gemerkt dat als de kinderen druk worden dan doen de vogels gezellig mee. Maar als moeder om gek van te worden hihihi.
Op de vraag of ik twee mannetjes heb dat weet ik niet zeker maar dat vermoed ik wel. Van de ene weet ik het zeker maar de andere was volgens de fokker een vrouwtje. Omdat deze nu zo veel herrie maakt denk ik dat dit ook een mannetje is.
Ik ga in ieder geval het hok morgen veranderen en laat dan weten wat ze er van vonden.
groetjes