13 mei 2025, 14:05:37

Raar gedrag van 3 valkparkietjes.

Gestart door rabaman, 30 maart 2012, 19:17:45

« vorige - volgende »

rabaman

30 maart 2012, 19:17:45 Last Edit: 30 maart 2012, 19:23:29 by rabaman
Hallo Allemaal,

Ik heb nog niet dikwijls hier iets gepost, maar nu heb ik toch een vraag over een heel raar voorval met valkparkietjes. Ik en mijn vriendin hebben 2 valkparkietjes, moke (3 jaar) en Jefke (4jaar). Beide zijn vrouwtjes en de schattigste diertjes die je je kan voorstellen. Ze zijn beide handtam, en doen niets liever als knuffelen. Tot ik een nieuwe Pjyama kreeg met een blauwe kleur, beide vogeltjes blijken hiervoor een ongelooflijke schrik te hebben??? Ze willen niet bij mij komen als ik die pyjama aan heb, en vliegen alle 2 weg met hun kuif recht omhoog. Als ik die pjyama uitdoe, en een andere aandoe, dan komen ze beide dadelijk knuffelen??? Als ik die pjyama laat zien als ze in hun kooi zitten, dan vliegen ze zo hard dat ik denk dat ze zich gaan bezeren. Maar nu komt het strafste. Mijn moeder heeft ook een valkparkietje. Koko (22 jaar) ook handtam en een echte knuffelaar. ik kan echt alles met dat vogeltje doen. tot hij deze Pjyama ziet, dan doet hij net hetzelfde, angstig, met de kuif recht omhoog. en fladeren van angst als hij in zijn kooi zit.
Nu vraag ik me echt af wat er met deze Pjyama aan de hand is??? Is het de kleur. (zie foto) die misschien een natuurlijke dreiging voor hun is? Is het de geur? (maar dat kan bijna niet, want hij is reeds gewassen.) Is het de streepjes tekening? Ik weet het echt niet, ik heb deze drie super tamme vogels nog nooit zo angstig gezien. En ik zou graag willen weten wat dit veroorzaakt. Dan kan ik in het vervolg kleding en nachtkleding kopen waar ze geen schrik van hebben.

Alvast bedankt voor de hulp.
Groetjes Raoul

rabaman

30 maart 2012, 19:20:06 #1 Last Edit: 30 maart 2012, 19:24:23 by rabaman
.

.Alexandra.

Hoi Raoul,

Dat is een heel herkenbaar verhaal!
Ik heb ook twee valkjes en die zijn doodsbenauwd voor het voetbaltenue van mijn vriend. Dat tenue heeft toevallig dezelfde blauwe kleur als jouw pyjama! Als hij dat aan heeft, broek en jas, worden ze echt bang. Blazen als gekken. En als hij te dichtbij komt gaan ze fladderen in de kooi. Net zoals jij beschrijft dus.
Grappig om te horen dat er dus meer mensen zijn die dat hebben! Maar waarschijnlijk zal het dus de kleur zijn dan waar ze bang voor zijn. Vreemd he!?

Groetjes Alexandra

Hermien

Misschien herkennen zij de strepen als tralies van hun kooi?

rabaman

@alexandra, toch raar dat ze daar zo schrik van hebben he, terwijl mijn valkjes eigenlijk van niets bang zijn. Denk echt dat het door de kleur komt. Of de blinkende stof

@hermien, denk niet dat het de streepjes zijn, want ik heb nog pyjamas met streepjes, en in verschillende kleuren, mijn vriendin heeft zelfs een knal rode, en daar zijn ze niet bang van.

Al bij al vind ik het toch vreemd, ik ga die pyjama zeker niet meer dragen, want ze hebben er echt heel veel schrik van.

Groetjes raoul

Izzy

Wel een beetje late reactie, maar ik zie je bericht vandaag pas.

Als ik mijn valkje Izzy sproei, leg ik altijd eerst een theedoek op de tafel neer. Het maakt eigenlijk niet uit welke, behalve als ik een blauw gestreepte neerleg, eigenlijk net zo iets als jouw pyama.
Dan gaat ze niet op tafel zitten, hoe graag ze ook gesproeid wil worden. Ze is heel bang voor die theedoek, zodra ik hem weghaal is het weer goed.

Heel herkenbaar dus jouw verhaal...

kyravalk

Zeer herkenbaar, onze valkjes en kietjes zijn bang van zwart, als ik mijn zwarte badjas aanheb is er paniek in de tent. Als er iemand op visite is die iets zwarts aan heeft paniek....

xiloon

Hee hallo,

ik kwam op dit forum terecht nadat mijn twee (vrouwtjes) valkparkieten totaal in paniek raakten nadat ik voor het eerst mijn nieuwe pyama aan had. Het was een glimmende zwarte van satijn met witte blaadjes en rode grote ballen. Zodra ik kwam aanlopen vlogen ze weg, zelfs na het twintig keer geprobeerd te hebben. Totaal in paniek. Als ik de pyama uit deed was er niets meer aan de hand. Ik dacht eerst dat ze misschien enge ogen in het patroon van mijn pyama zagen, maar toen ik het forum las bedacht ik me dat het ook de glimmende stof kan zijn. Wat het ook is, gelukkig zijn mijn valkparkietjes niet de enige met dit gedrag  :). Gewoon niet meer aantrekken dus.... Groetjes Ilona