20 april 2024, 00:39:53

Aanschaf valkparkiet

Gestart door Morticia, 21 mei 2013, 16:02:51

« vorige - volgende »

Morticia

Hallo.

Ik kom hier om voor het eerst over te gaan op het aanschaffen van een valkparkiet.

Na al wat dingetjes gelezen te hebben, zit ik nog met een paar vragen.

Ik heb een kooi gekocht voor 1 valk van 80 hoog 77 breed en 45 diep. Dit leek mij voldoende ?

Ik wil graag 1 valkje, omdat ik dit zelf een stuk prettiger vind, ook kwa kosten e.d.
Ik ben zelf de gehele dag thuis, op boodschappen en de hond doen na dan. Zou dit een probleem zijn ?

Verder zou ik graag willen weten welk voer het beste aangeraden wordt. Ik zit namelijk veel te kijken naar het voer van Vitakraft valkparkiet, maar is dit wel goed ?

Als er tips e.d. zijn hoor ik dat graag !

Patrick

Mijn eerste tip is om een vogel te kopen die je rechtstreeks bij de kweker vandaan haalt als die geheel zelfstandig is en niet met pap is groot gebracht. Je weet dat ze gezond groot zijn gebracht onder natuurlijke omstandigheden en je weet ook meer achtergrond van je vogel ;-)
Je kan ook direct aan de kweker vragen of je wat voer van hem mag overnemen om je vogel later eventueel aan je eigen voer te laten wennen. Iedere kweker zal dit geen probleem vinden en zal er een kleine vergoeding voor vragen of geeft je zonder problemen een zak voer mee voor de eerste tijd.

Neem geen zand op de grond van je vogelkooi maar beukensnippers. In zand zit teveel stof waar je vogel later veel gezondheidsproblemen van kan krijgen. Plaats wel een klein bakje met fijn grit in de kooi en ververs die 1 keer per maand.
Kalkblokje ook altijd heel belangrijk waar ze lekker op kunnen zitten/knagen of hun nagels/snavel aan kunnen scherp maken.

Probeer zoveel mogelijk natuurlijk hout te gebruiken als zit stokken (paastakken zijn perfect en snel te vinden bij mensen in de tuin, wel even toestemming vragen of je wat takken mag afknippen). Even omspoelen en met blad en al mag je die geven.

Septia schelp is ook belangrijk ook al zullen ze er in het begin weinig mee doen. Speeltjes kan je makkelijk zelf maken van houten stokjes en die gekleurde speeltjes uit de dierenwinkel zijn alleen erg duur en zien er enkel voor de mensen leuk uit.

Tam maken doe je het beste door je vogel smorgens op te halen en de eerste paar uur gewoon vast te houden in je hand, hij went dan als eerste aan jou en later aan de kooi. Aai hem/haar zachtjes achter zijn kuif en in zijn nek en naast zijn snavel. Vinden ze allemaal lekker en je eerste band is gelegt.
Besteed je de eerste paar dagen enkele uren aan je vogel door hem losjes vast te houden dan is die zo tam en sneller als wat je in de boeken zal lezen (aan de kooi went die wel als die erin zit).

Succes met je eerste valkparkietje ;-)
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Birdie

Citaat van: Patrick op 21 mei 2013, 21:30:53
Mijn eerste tip is om een vogel te kopen die je rechtstreeks bij de kweker vandaan haalt als die geheel zelfstandig is en niet met pap is groot gebracht. Je weet dat ze gezond groot zijn gebracht onder natuurlijke omstandigheden en je weet ook meer achtergrond van je vogel ;-)
Je kan ook direct aan de kweker vragen of je wat voer van hem mag overnemen om je vogel later eventueel aan je eigen voer te laten wennen. Iedere kweker zal dit geen probleem vinden en zal er een kleine vergoeding voor vragen of geeft je zonder problemen een zak voer mee voor de eerste tijd.

Neem geen zand op de grond van je vogelkooi maar beukensnippers. In zand zit teveel stof waar je vogel later veel gezondheidsproblemen van kan krijgen. Plaats wel een klein bakje met fijn grit in de kooi en ververs die 1 keer per maand.
Kalkblokje ook altijd heel belangrijk waar ze lekker op kunnen zitten/knagen of hun nagels/snavel aan kunnen scherp maken.

Probeer zoveel mogelijk natuurlijk hout te gebruiken als zit stokken (paastakken zijn perfect en snel te vinden bij mensen in de tuin, wel even toestemming vragen of je wat takken mag afknippen). Even omspoelen en met blad en al mag je die geven.

Septia schelp is ook belangrijk ook al zullen ze er in het begin weinig mee doen. Speeltjes kan je makkelijk zelf maken van houten stokjes en die gekleurde speeltjes uit de dierenwinkel zijn alleen erg duur en zien er enkel voor de mensen leuk uit.

Tam maken doe je het beste door je vogel smorgens op te halen en de eerste paar uur gewoon vast te houden in je hand, hij went dan als eerste aan jou en later aan de kooi. Aai hem/haar zachtjes achter zijn kuif en in zijn nek en naast zijn snavel. Vinden ze allemaal lekker en je eerste band is gelegt.
Besteed je de eerste paar dagen enkele uren aan je vogel door hem losjes vast te houden dan is die zo tam en sneller als wat je in de boeken zal lezen (aan de kooi went die wel als die erin zit).

Succes met je eerste valkparkietje ;-)


van Grit gaan ze niet zomaar van eten, wanneer je snippers onder in de kooi hebt is het slecht voor je vogel, het grit gebruiken ze om eten te verteren, als ik jou zand geef & zeg "eet het op het is goed voor je" doe je het ook niet, precies hetzelfde bij valkparkieten die krijgen af en toe wat binnen van het eten wat op de grond ligt.

Patrick

Kan je mij eens de voordelen van zand op de bodem geven tov van beuken snippers en uitleggen waarom beukensnippers ongezond zijn voor vogels?
En waarom denk je dat vogels geen grit uit een bakje vandaan halen als ze dat nodig hebben?
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

smiley

Hallo

Ik heb ook beukensnippers op de bodem en bakjes met grit en mineralen hangen ...
Mijn vogels eten daar gewoon van hoor ,ze pakken wat ze nodig hebben ...
En met de beukensnippers spelen ze ,en ze krijgen geen ooginfecties van het zand ...
ik zou dus ook wel eens willen weten waarom deze manier ongezond zou wezen ??

Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Larissa

Om nog even in te haken

Ik gebruik al jaren beukensnippers en mijn vogels spelen er zelfs mee dus ook ik zie hier geen problemen mee, vogel(schelpen) zand stuift veel eerder waardoor de kans op ooginfecties groter is

En ja ook mijn valkjes scharrelen er heerlijk tussen, grit/maagkiezel eten ze hier ook uit bakjes naar behoefte de ene keer meer als de andere keer.

Dus ook ik zou graag de nadelen er van willen weten

groetjes

sepke

Ik zie bijna dagelijks dat mijn valkparkieten grit of maagkiezel tot zich nemen uit de bakjes. Verder hier ook beukensnippers in de binnenvoliere en speelzand in de buitenvoliere.

Mijn voorkeur gaat naar beukensnippers maar in de buitenvoliere waar het regelmatig nat wordt ben ik bang voor schimmel vandaar het speelzand.
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

Suus91

Ook ik gebruik beukensnippers. Groot nadeel aan zand is al dat het erg zwaar is en het stuift, niet zo prettig afgezien er hier nog wel eens op de bodem van de kooi wil belanden. Ze vinden het ook prachtig ermee te spelen.

En heb zelfs 2 soorten grit, ze zitten zoiezo eens per dag in de grote bak met grit
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Roan

ik ben zelf ook voor beukenhoutsnippers in een volaire, zand maakt zoveel troep stuift zo onweis erg.
Zelf gebruik ik corbo (binnenste van een maiskorrel) voor in mijn vogel kooi binnen. mijn vogeltje speelt er ook onweis mee.


jfvhl

Wel eens van Zeoliet gehoord? Google maar eens en bekijk de voordelen eens van zeoliet. Ik gebruik het al jaren voor onze valken en kakariki's, geweldig spul. Mocht je nóg meer informatie willen en weten van mijn bevindingen, dan wil ik dat best wel vertellen mondeling, als je dat op prijs stelt.
groeten,
Jantina

BvZwolle

Jantina, is dat zeoliet ook een beetje betaalbaar? Beukensnippers kost bijna niets... En weet je toevallig ook waar je dat in grote verpakkingen kunt krijgen?

En Mortitia: ik heb nog 6 jonge valkjes in het blok zitten... ;)

jfvhl

Kijk op Google onder dealer Zeoliet, ik mag denk ik geen reclame maken vrees ik, ik stuur je wel een pb.
IK weet niet waar je woont, ligt eraan vrees ik, dat als heel ver weg woont of dat problemen geeft, maar daar ga ik niet over, dat kan je altijd zelf informeren.
groet,
Jantina

carco

Gebruik zeeoliet alsjeblieft niet binnen, dat kost je je longen!
Stoft als een gek!
Buiten vind ik het ideaal, maar niet voor in huis.


Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!