jongen worden geplukt... wanneer scheiden van ouders

Gestart door reneetje, 26 april 2013, 18:25:37

« vorige - volgende »

reneetje

Bij het vorig nestjes begonnen de ouders pas met plukken in de laatste week... leg altijd wel trosgierst in het nestje dat de ouders daarvan kunnen eten en voor afleiding zorgt.
nu hebben ze 4 jongen en het jongste jong is van 16 april dus pas 10 dagen oud....maar zie nu al plekjes dat ze worden geplukt.
Wat is verstandig... want weet dat de kans op overleven beter is als ze door de ouders gevoed worden. maar weet ook dat ze kapot geplukt kunnen worden.
Wil het zelf van het weekend nog even aankijken... en mocht het erger worden ze maandag bij de ouders weghalen...
Doe ik hier goed aan ????
Heb wel ervaring met handopfok... maar ze zijn nu zo klein en jong...

Waar kan ik ze indien ze apart moeten het beste indoen...
Zat zelf te denken aan een hoge tuperware bak waar ze niet uit kunnen vallen...

Ik doe zelf altijd houtsnippers in de nestkastjes zodat de ouders daar ook wat aan kunnen knabbelen en het houd lekker warm... kan ik ze daar ook in leggen als ik ze naar binnen haal.

Alvast bedankt.
Gr. Renée





Ik vang allerlei vogeltjes op die door omstandigheden niet meer bij hun baasje kunnen blijven.
Iedereen is welkom....

Johny en Evelien

Bij www.medpets.nl hebben ze anti pluk spray! Schijnt goed te werken en.als je besteld heb je het de volgende dag in huis. Is veilig en t proberen.waard!
Vaseline schijnt ook goed te werken alleen dat plakt zo
Groetjes Evelien.
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

jfvhl

Wij hadden ooit een ouder echtpaartje in de volière en zij mochten eigenlijk geen kindjes meer krijgen, ze ontsnapten even aan de aandacht en hadden een nestblok bemachtigd, afijn, eitjes, broeden....vooruit dan maar. Extra eiwitten enz. enz. alles wat zwangere vogels nodig hebben, net als alle andere vogels die in de kasten zaten, en dat ging prima. Prachtig mooi jonkie: Aram, maar na een paar weken begon het plukken. Help, wat moet je dan? Niets is beter dan bij de ouders opgroeien maar het was zo zielig. En het werd zo erg dat het bloed in onze handen stond, zó erg was ie er aan toe. We hebben hem naar binnen gehaald in de huiskamer, lekker warm in het zonnetje achter het raam. Maanden lang heb ik 4x per dag met een grote doek op schoot, pipet, daarna lepeltje en wat ik nog meer heb uitgespookt om de kleine te laten eten... papjes maken van Nutribird 21 en langzaam wat grover voer erdoor (op een lepeltje), en af en toe een bakje op de grond in de kooi. En ja, hij begon zelf te rommelen en te eten....denk dat ie zeker een maand of 4 binnen is geweest. Het werd echt een kindje van me, gek he? Je krijgt een band met dat gevoeder, maar wat een tijd, wat een werk, af en toe zat ik er nog méér onder dan hij. En dan ging ie onder de lauwe kraan, heel klein beetje afspoelen, niet te warm, het vet mag niet van de veertjes.
Maar hij had al wel geleerd zich te poetsen van pa en ma, gelukkig, want dat leert een mens de vogel nu eenmaal niet aan. De veren groeiden en toen ie terug ging naar de groep hadden we nog wel angst dat pa en ma hun kind nog herkenden en door zouden gaan met plukken, maar nee, ze hadden geen oog meer voor hem. Wel hebben we regelmatig de kooi vóór de volière gezet buiten, het was schitterend weer en zo kon ie contact blijven houden met de rest. En toen ie terug ging liep het allemaal eigenlijk vanzelf en nu is het een prachtig mooie vent waar ik altijd nog een zwak voor heb, m'n papkind heeft nu zelf stevig verkering, jaja, zo gaat dat. Maar let wel: het is zéér intensief en je moet er echt tijd voor maken, en geduld want de medewerking van het diertje is niet altijd optimaal.
groeten,
Jantina

Lin

Plukken beide ouders? Anders kan je alleen de plukker weghalen. Hoe erg is het plukken bij degene die al pennen hebben? Heb je een foto?Willen ze al een nieuw nestje beginnen misschien? Ik leg trouwens nooit houtsnippers in het blok om beschadigingen aan het ei te voorkomen alleen houtvezels/zaagsel gebruik ik.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)