28 maart 2024, 14:24:47

Tot hoeveel weken handopfokvoer?

Gestart door margo23, 1 februari 2003, 19:34:31

« vorige - volgende »

margo23

Hoi allemaal

Ik heb een valkje van nu 5;5 week. Hij krijgt (of zij) 3 keer per dag handopfokvoer met een spuitje of van de lepel. Daarnaast eet ie al trostgierst, eivoer en zaadjes (grasparkietenvoer). Ook heb ik em al een paar keer een zonnepit zien eten (beetje stuntelig, maar toch!). Hoe lang moet ik doorgaan met het geven van pap?
Hij is trouwens al net zo groot als onze andere valk (een jaar oud), alleen de staartveren zijn nog iets korter.


Groetjes Margo, speedy en punkie
Speedy, Jacco en Pearl

Mandy

Hallo Margo, :)

Ik heb 2 jaar geleden eens twee valkjes met de hand groot gebracht. Dit was een mooie, bijzondere, maar ook zware ervaring. :)
Na 4 weken met gewone pap ben ik overgestapt naar pap gemengd met parkietenzaad voor 2 weken, om hem hieraan te laten wennen. Ook begon hij al aan trosgierst te knabbelen en te oefenen met het eten van zaad. Daarna ging ik afbouwen, eerst door het minder keren per dag te geven, dus meer tijd ertussen. En daarna kreeg hij om de dag pap (met zaad) en stopte hier na 1-2 weken mee, toen was tie dus 7-8 weken.
Zonnepitten zijn nu echter nog te grote zaden voor dat kleine maagje, dus die kan je beter even mijden totdat ie goed parkietenzaad eet, dan kan je overgaan op valkparkietenzaad. Dit waren tips die ik toen weer van andere kwekers heb gehad en er zijn altijd wel mensen die het anders doen. Dus je moet maar kijken wat je het beste lijkt. :-/
Daarnaast moet je veel zelfdiscipline hebben om niet toe te geven aan het gejammer van je valk dat ie zielig naar je kijkt met een volle krop en om pap bedelt, anders wordt het alleen maar moeilijker om ze van de pap af te krijgen.
Succes ermee. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

popcorn

hoi ik ben gwendolina 13 jaar en ik zou graag meer info krijgen over valkparkieten  :D
wij hebben immers geparelde
                  gepareld bont
                  bont
                  witkop
                  gepareld witkop
                  bont witkop  ::) 8) :) :

linda

hoi gwendolina,
dan ben je hier op de juiste plaats , genoeg om na te lezen en als je een vraagje hebt over een bepaald onderwerp dan vraag je maar en je krijgt er zeker reaktie op
welkom in de club
linda en co

gwendolina

dankje :D :D
kan je ook adressen(in limburg)van kwekers geven?
XXX-JES VAN gwendolina ;D

linda

hoi ,
kijk eens hier langs in de lijst bij kwekers dan vind je misschien wel wat en bij te koop en gevraagd vind je misschien ook wel wat. groetjes linda

gwendolina

dank u 8)
ik zal ff gaan kijken
PS:kennen jullie ook een winkel waar ze valkparkietenvoer met benaming peteé verkrijgen. :P ::) :-X

Peter

Citaatdank u 8)
ik zal ff gaan kijken
PS:kennen jullie ook een winkel waar ze valkparkietenvoer met benaming peteé verkrijgen. :P ::) :-X

Hoi Gwendolina,

Dat merk ken ik niet ... Zijn het pellets of zaadjes???

Groetjes,
Peter

margo23

is het niet Cetee?
Trouwens nog even terugkomend op het met de hand voeren.
Speedy is nu 6,5 week. Hij krijgt nu pap (handopfokvoer uit een pot, merk Kaytee) vermengt met eivoer. Hij/zij eet dit zelf uit een schaaltje, niet meer met de spuit. Ook zie ik hem/haar regelmatig in het voerbakje pikken. Hij/zij krijgt dit nu 2 keer per dag ( 's ochtends en 's avonds).
Hij begint een echte sloper te worden  :D ! Mijn oorbellen en trui zijn niet meer veilig. Gelukkig doet ie het niet hard, het is echt spelen.
Al met al hebben we veel lol met Speedy!!

groetjes Margo. Punkie en Speedy
Speedy, Jacco en Pearl

gwendolina

8 februari 2003, 12:14:31 #9 Last Edit: 18 februari 2004, 20:20:11 by Angelique
peteé is een soort bloem 8)