2 mei 2024, 09:36:13

Oogje dicht bij oude valkparkiet

Gestart door IlovePimmie, 19 februari 2013, 11:31:58

« vorige - volgende »

IlovePimmie

Mijn valkparkietje Pim wordt op 10 april 26 jaar oud! Sinds ruim een week heeft hij 1 oogje dicht. Het oogje is niet rood of opgezwollen. Ik kan zien dat zijn oogbolletje beweegt onder het ooglid maar het ooglid gaat niet open. Ik kan met Pim niet meer naar een dierenarts, dat is te stressvol. Ik kan hem ook niet goed beetpakken, het voelt alsof hij 'hol' is, zo breekbaar is hij. Gisteren heb ik van de dierenarts Fucithalmic gekregen en zou 2 x daags gedurende 10 a 14 dagen een druppeltje op zijn oog moeten laten vallen. Dit lukt echter niet. De vogel is niet meer gewend om in de hand te worden gehouden, hij wil dat niet dus zodra hij merkt dat ik bij hem in de buurt komt verzet hij zich. Wat kan ik nu het beste doen? Hier in de buurt is geen vogeldokter. Ik wil hem niet laten stressen op zijn oude dag maar dat oogje.... :( Iemand een advies voor mijn ouwe manneke?


Birdie

Citaat van: IlovePimmie op 19 februari 2013, 11:31:58
Mijn valkparkietje Pim wordt op 10 april 26 jaar oud! Sinds ruim een week heeft hij 1 oogje dicht. Het oogje is niet rood of opgezwollen. Ik kan zien dat zijn oogbolletje beweegt onder het ooglid maar het ooglid gaat niet open. Ik kan met Pim niet meer naar een dierenarts, dat is te stressvol. Ik kan hem ook niet goed beetpakken, het voelt alsof hij 'hol' is, zo breekbaar is hij. Gisteren heb ik van de dierenarts Fucithalmic gekregen en zou 2 x daags gedurende 10 a 14 dagen een druppeltje op zijn oog moeten laten vallen. Dit lukt echter niet. De vogel is niet meer gewend om in de hand te worden gehouden, hij wil dat niet dus zodra hij merkt dat ik bij hem in de buurt komt verzet hij zich. Wat kan ik nu het beste doen? Hier in de buurt is geen vogeldokter. Ik wil hem niet laten stressen op zijn oude dag maar dat oogje.... :( Iemand een advies voor mijn ouwe manneke?




de gemiddelde leeftijd voor een valkparkiet licht tussen de 16 en 20 jaar, net zoals bij oude mensen worden hun botten breekbaarder als ze ouder worden, dit is zo bij elk dier, de meesten worden niet zo oud dat hun botten zo zwak worden maar dit gebeurd in "gevangenschap" wel doordat ze veel langer leven dan in het wild. Ik denk niet dat er veel aan te doen is als hij zijn oogje niet zelf open doet en zijn lichaam hol aan voelt. Ik zou geen idee hebben wat je hiermee moet doen sorry.

IlovePimmie

Daar was ik al bang voor... Ik kan beter niet te veel meer aan en met hem prutsen. Hij is nu nog met periodes heel levendig en dan roept en klimt hij. Dan weer zit hij stil op zijn stok en hij slaapt ook veel. Elke dag is een feest als ik hem s'ochtends weer mag begroeten en hij naar de tralies van de kooi komt zodat ik hem lief toe kan spreken. Dat doe ik al vanaf dag 1 en ik heb hem vanuit het nestje gekregen. Ik zal zeker huilen als hij er eens niet meer zal zijn maar voor nu geniet ik nog van hem iedere nieuwe dag. Hij heeft naar mijn mening geen pijn want ik zie hem vaak genoeg per dag heel beweeglijk zijn en hij eet en drinkt nog goed.

Dankjewel voor je mening/advies. Ik laat de zalf voor wat het is en hou mijn valkje nauwlettend in de gaten op verdere gebreken. Nogmaals dank

Sacha

Ontroerend...wat heeft die vogel al veel met je meegemaakt!! Ik hoop dat je nog vele dagen van hem mag genieten!

smiley

Hallo

Je kan bij de apotheek een flesje kopen met een glazen pipetje erin (gebruiken ze ook voor oordruppels )
Kook water en laat het af koelen en doe het in het flesje ,als je vogel bij de tralies komt dan kan je voorzichtig een druppel van het gekookte water op het oogje laten vallen ..
Het gekookte water kan een plakoogje weer open laten gaan ..
Probeer het een paar keer per dag ,lukt het niet dan maakt het water geen schade ...
En misschien gaat het juist door het water weer open ...
Geeft het je vogel teveel stress of vind hij het niet prettig dan niet meer doen ...

Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Rianne

Als het niet rood of beschadigd ziet, zou ik er niet te veel werk van maken. Het beestje is echt hoogbejaard, ik zou m wat lekkers geven en dankbaar zijn voor elke dag die hij nog bij je is :)

Rocko

het zijn ouderdomsverschijnselen denk ik.. als hij dus verder nog levendig is en eet/drinkt..

alle valkjes liefhebbers hopen ook dat ons valkje zo oud mag worden..

succes en geniet

IlovePimmie

Dankjewel voor jullie reacties.
Ja Pimmie heeft veel met ons meegemaakt en ik ben zeker blij dat hij al zo lang bij me is. Ik ga niet meer te veel aan hem doen maar van dat pipetje is nog wel een goeie tip! Dankjewel
Verder geniet ik ook elke dag van hem, ik praat tegen hem en dat vindt hij fijn. Die 1 op 1 momenten hebben we altijd gedaan en dat extra stukje aandacht doet iedereen goed, ook een dier/vogel. Zo voelt hij zich geliefd en dat is iets wat ik belangrijk vind. Ik zie het oogje niet opgezet of rood. Ik probeer een foto toe te voegen die ik zojuist maakte van het gesloten oogje. Alles gaat nog precies hetzelfde met Pim. Hij eet, drinkt, krijgt elke dag iets lekkers en daar geniet hij van..


IlovePimmie

Gisteravond laat zag ik ineens dat het oogje van Pimmie weer helemaal open is! Hij zit weer op zijn stok te kijken of er nooit iets is gebeurd. Na ruim vier weken dat zijn oogje dicht zat zonder dat ik er iets aan kon zien, is het nu dus weer open gegaan. En het is nog steeds open..
Die Pim toch... mijn ouwe fladder rakkertje.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, zo ziet u maar!  ;D

Bedankt voor alle reacties en alle goeds voor uw valkjes met de hartelijke groeten van Pim

Rianne


Rocko

Wat fijn!

Geniet nog maar lekker van hem

IlovePimmie

Dankjewel!
Vandaag 16 april wordt Pimmie maar liefst 26 jaar!!   ;D
Het gaat prima met hem, hij is actief en ziet er heel goed uit!

carco

Klik op het plaatje voor onze site!




Patrick

Geweldig wat een mooie leeftijd.
Zou je mij een foto willen mailen van Pim waar die goed opstaat?
Valkparkieten van 26 jaar oud zijn zeldzaam en foto's ervan helemaal dus als je zou willen heel graag.
Wat ik met de foto ga doen zou je wel afvragen nou heel eerlijk gezegt......
Ik ben moderator op een benelux valkparkieten forum en lid van de werkgroep valkparkieten en dit is hele mooie informatie waar we misschien wel gebruik van kunnen maken als voorbeeld.
Als we je foto gebruiken zal je naam er natuurlijk bij vermeld worden en als het mogelijk is zoveel mogelijk informatie erbij ;-)

Ps... je kan ook kamile thee koken en dit af laten koelen voor zijn oogje. Het werkt verzachtend en licht ontstekings remmend.
Is het echt rood en vies kan je ook boorwater bij de apotheek halen en dit verdunnen (ongeveer 1 deel op 6 delen water) en met een wattenschijfje enkel over het oog halen. Vinden ze opzich niet vervelend en reinigd ook goed.

Mvrg,

Patrick Konz
valk1969@hotmail.com
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl