11 mei 2025, 01:04:50

Probleem met een mannetje.... Help!!

Gestart door Sven de Valk, 8 april 2013, 12:23:33

« vorige - volgende »

Sven de Valk

8 april 2013, 12:23:33 Last Edit: 8 april 2013, 20:59:59 by Sven de Valk
Hallo mensen,

Ik heb 6 valkjes waarvan 1 echt koppel verder zit het zeer ingewikkeld in elkaar, zo heeft een mannetje een popje bevrucht die nu een eitje heeft en er goed voor zorgt maar het mannetje doet helemaal niks en zit alleen maar achter andere popjes aan waardoor het andere mannetje geen kans heeft, maar als dat andere mannetje een popje zou krijgen zou het een super vader zijn (weet ik van eerdere nestjes).

Wat moet ik doen?????? Ik heb echt de neiging heb weg te zetten en eventueel weg te geven of verkopen want ik kan er echt niet tegen dat die niks doet en straks bevrucht die ook het andere popje en doet die weer niks........
Mvg,

Sven Versteeg

Larissa

Hoi,

Ik neem aan dat je in de voliere kweekt ?

Heb je even veel mannen als poppen in de voliere ?

Denk dat je er weinig aan kunt doen, of je moet ze apart gaan zetten.

Groetjes

Sven de Valk

Ja 3 mannen en 3 poppen,

Maar apartzetten kan dat nog wel? Zou dit helpen denken jullie?

Johny en Evelien

Hoi Sven,

Zijn alle popjes broedrijp? Is het de eerste keer en hoe oud zijn de popjes en mannen. Heb je al eerder jongen van het koppel gehad?
Ik heb hier een man van 3 jaar waarvan ik dacht dat hij een koppel werd met een pop maar heeft nu eitjes met een andere pop. Na het 2de eitje is hij mee gaan broeden. Hij zocht de andere pop wel nog op en kroelde ook met haar. Hij is de enige man met eitjes. Wij hebben dit jaar pas blokken opgehangen en de koppels zijn nog niet allemaal gevormd. Als je in de voliere wil broeden dan heb je te maken met rangorde en daar lijkt het een beetje op. Is je koppel zelf gevormd of heb je die in het verleden bij elkaar gezet? Bijvoorbeeld doordat zij met z'n twee in de voliere zaten of hebben ze in een kweekkooi bij jou of iemand anders gezeten? Als jij het koppel bij elkaar hebt gezet en het dus geen " liefdeskoppel" en dan kan het heel goed dat hij de andere pop kiest. In dat geval kun je er niets tegen doen en zal hij hoogst waarschijnlijk dan met de nieuwe "pop" mee gaan broeden. Kan ook zijn fat hij terug gaat en alsnog mee gaat broeden. Ik zou het even aankijken en mocht je wel problemen krijgen dan kun je deze eitjes vervangen door nep eitjes of gwoon de deze ronde afwachten en zien wat ervan komt. Uiteindelijk bepaald de pop met wie zij paart, niet de man zoals zoveel mensen denken. Het zijn net mensen! ;D hihi

Liefdeskoppels zijn sterk gevormd en zullen altijd samen blijven. Natuur en koloniebroed geeft meer risico dan in een kweekkooi maar in mijn ogen het wel waard! Als de jongen goed groot worden zijn ze sterk en gezond. Het is een keuze........

Groetjes Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

Sven de Valk

Nou mij maakt het niet uit met wie die gaat, echt niet. Maar ik vind het vervelend dat die alle popjes neemt en de andere mannetjes geen. Dus dit is geen liefde zoals ik het zie. Meer zovan kijk mij nou. Dus heb hem nu even apart gezet in een andere voliere, groot genoeg voor 2 koppels maar hij zit er alleen in. Ik zie dat er nu wel koppeltjes gaan vormen, wel 1 op 1. Alleen balen voor het ene popje...

Ook is we weer rust in de voliere, want hij ging steeds elk mannetje acherna. Maar de andere mannetjes kunnen het wel vinden samen maar hij niet. Ik zit er aan te denken hem met een ander mannetje te ruilen. Ik vind het wel zeer jammer want het is een mooie grote volle vogel.. :'(

Johny en Evelien

Ja je hebt er soms 1 tussen. Kun je dat ene popje niet bij hem zetten dan? De pop die overblijft? Soms is even apart zetten ook voldoende. Hij komt dan." nieuw" de voliere in en vaak is het probleem dan verholpen. Dan staat hij onderaan in de hierarchie. Als je hem.eigenlijk graag wil houden zou.ik dat proberen! Ik had ook zo 1. Macho man van bijna een jaar. Paar dagen apart gezet en toen terug. Gaat nu prima!

Succes! Groetjes Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel

Sven de Valk

Dat heb ik al is geprobeerd maar werkt niet, hoebedoel je de pop met zijn ei of de pop die ondertussen al koppel is met ander mannetje?

Johny en Evelien

Ja als de pop zonder zijn ei al een koppel is geworden kan het dus niet. Ik denk dat als je hem weg hebt gehaald bij de pop.met zijn ei, dat is niet zo handig. De man bij mij ging pas echt goed meebroeden de dag nadat het 2de ei was gelegd. De kans dat de pop met het ei, het broeden en het grootbrengen van het jong in het ei tot een goed einde brengt alleen is  klein. Het gaat de pop veel energie kosten in haar eentje.

Je zou de pop met het ei naar de man kunnen verhuizen en het blok. Waarschijnlijk wordt het met dit ei dan niks meer maar de pop het alleen laten doen is ook niet ideaal!

De man hier broedt en paart met de pop met eitjes maar kroelt ook met de pop waarvan ik eerst dacht dat het zijn vrouwtje zou worden. Hij paart volgens mij niet met haar en zij is ook niet bezig met een blok ofzo.

Groetjes Evelien

Sven de Valk

hallo, vandaag weer erbij gezet maar meteen weer vechten dus is nu klaar voor hier, heb hem op marktplaats en zet zo ook hier.

hopelijk kan ik een ander baasje vinden waar die het goed doet.