10 mei 2025, 07:01:29

Problemen gedrag man, eieren de dupe?!

Gestart door Yaemyn, 4 april 2013, 16:39:51

« vorige - volgende »

Yaemyn

Hallo valkparkietkenners!

Ik heb wat problemen/vragen naar aanleiding van mijn valkjes hun tweede legsel eieren. Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Mijn koppeltje valkjes zitten nu voor de tweede keer op eitjes. Hun eerste legsel is mislukt. (Drie in ei overleden kuikens en één leeg)
Nou verwacht ik van dit legsel ook niet dat er wat uit komt want ze zijn meerdere malen veel te lang van het blok geweest. Ruim een uur of langer en dat meer dan eens. Rond 6 april zijn ze 18 dagen bebroed dus we zullen zien. Deze valkjes zitten trouwens binnen in de huiskamer en dus niet buiten. Binnen is het tussen de 18 en 22 graden.

Pop: http://puu.sh/2tDBw Man: http://puu.sh/2tDDq

Het mannetje gedraagt zich deze keer heel vreemd en vervelend. Hij zit namelijk steeds op het dak van het popje. Heel dominant geworden of zo. Eerst is alles prima en dan ineens is hij het zat lijkt het. Dan mag ze niet bij het eten in de buurt komen of zelfs niet in het hok en zelfs buiten het hok als ze meters verder zit vliegt hij haar soms aan. Helemaal in duikvlucht op haar af. Het ziet er uit als een aanval.

Bij hun eerste legsel was alles prima, zij zat bijna continue op het blok en hij af en toe. Nu zit hij er vaker op dan toen en is hij zich zo gaan gedragen. Mede door dit gedrag liggen de eieren van dit tweede legsel veel te lang koud. Kan iemand mij vertellen waarom hij zich zo gedraagt? En wat kan ik er aan doen? Hij was altijd al iets dominant maar dit spant de kroon. Op het internet kan ik niks vinden. Behalve dat het "onervarenheid" is..

Het enige echte verschil met hun eerste keer is dat hun hok nu 's avonds dicht gaat en de man niet meer boven op de koelkast kan pitten 's nachts. Bij hun eerste legsel bleef het hok in de avond om die reden open. Ja, mijn valkjes hebben de hele woonkamer tot hun beschikking overdag. :P Maar ik heb katten. En ik heb een kattenluik naar de tuin dus kan niet garanderen dat de woonkamer katvrij blijft 's nachts. Vond het te risicovol om het open te laten als er niemand is. Kan deze verandering het gedrag getriggered hebben?

En is het wijs om na dit legsel het blok te laten hangen? Dit legsel kwam direct na hun eerste keer. Word drie keer eieren leggen achter elkaar te veel voor het popje of kan het nog? Misschien gewoon stoppen in verband met de man zijn gedrag? Ik weet niet of ik het blok nog terug hang als ik het weghaal. Zoals het er nu naar uit ziet zullen ze nooit een succesvol nest voortbrengen denk ik.

Ze krijgen pellets en eivoer en een beetje zaad aan de zijkant. Ze hebben een bad tot hun beschikking en worden af en toe gedouched. Mijn camera doet vervelend dus ik kan niet elke dag een foto maken en check de eieren dus niet elke dag zoals bij het eerste legsel. (Om er zelf in te kijken moet ik het dak van het hok halen en dat doe ik liever niet als het niet hoeft. Ik maak dus gewoon een kiekje met de camera en kijk daar op.) De laatste keer dacht ik al wat verkleuring te zien bij 1 van de eieren en bij het laatste legsel betekende dat een dood kuiken dus we zullen zien..

Zo zagen ze er uit op 25-03-13:

Ga vanmiddag een nieuw fotootje maken en de recentere foto's op mijn computer zetten.

Bij voorbaat dank voor je reactie! Dit is mijn eerste keer met eieren en ook ik moet nog veel leren. Graag advies. Ik snap dat mijn situatie anders is dan bij een standaard kweker. Als ik wat verkeerd doe hoor ik het graag!