15 mei 2025, 01:07:18

benauwd of toch wat anders!

Gestart door karinp81, 23 maart 2013, 19:18:42

« vorige - volgende »

karinp81

Hallo allemaal,

Af en toe zie ik mijn valkje dit doen. Soms piept hij er ook bij. Volgens de kweker doen valkjes dit bij sterke geuren, tocht, en door de straling van de tv.

Hij kende dit niet en heeft dit filmpje laten zien aan anderen en dit antwoord kwam eruit.

https://www.youtube.com/watch?v=pDHyaY7AghU&feature=youtube_gdata_player

Hij deed dit zojuist ook met piepen, ik heb hem direct bij mij genomen en in de kooi gezet in de hoop dat hij water zou gaan drinken, hij ging dus eten! En dit doet hij dan ook niet meer. Als hij benauwd is dan stopt dat toch niet na afleiding?
Kan iemand mij helpen ?

Poppie doet dit dus af en toe, zojuist ook, maar dan met piepen, heb hem direct bij mij genomen en vervolgens in de kooi gezet, hij ging vervolgens eten en doet het vervolgens niet meer.
Als hij benauwd zou zijn dan gaat dat toch ook niet over na afleiding toch?

Iemand enig idee wat dit is.

Mandy_Zazu

Dat doet mijn Chico ook wel eens.
Ben ook wel benieuwd wat het is. Ik dacht gapen ofzo?

Sarynda

Inderdaad gapen. Of, soms, als er een zaadje oid vastzit in de keel maken ze deze beweging om het los te maken. Niks om te zorgen om te maken. :)

BvZwolle

En gezien het feit dat ze de hele dag aan het poetsen zijn, wil er nog wel eens een veertje achterin kriebelen. Die proberen ze er op deze manier ook uit te krijgen.
Die van mij heeft het ook en dan schud hij zijn hoofd er ook nog eens bij!
Dus dit is niets om je zorgen over te maken!

karinp81

Jeetje wat een opluchting! Bedankt voor de reacties. Het ziet er benauwd uit, maar kon het me niet voorstellen omdat na afleiding het stopt.

karinp81

Ik ben er inmiddels achter dag ik mijn valkje kan helpen hiermee! Zodra hij hiermee begint breng ik hem naar zijn kooi en zet hem op het stokje bij het water en eten. 9 van de 10 x drinkt hij en is het over! Die ene andere keer gaat hij eten en lijkt dan ook over!

Inge88

Dit is gewoon gapen en je hoeft je valkje niet te helpen er vanaf te komen hoor, het is heel normaal gedrag. Dit zal hij ook alleen doen als hij ontspannen is.

Mijn valkjes doen dit ook als ik ze bijvoorbeeld over hun oortjes wrijf.  :)

karinp81

Ik vind het er nog steeds eng uit zien. Hij kan er af en toe ook, bij gaan piepen. Maar dit doet hij inderdaad alleen als hij ontspannen bij mij zit, meestal als hij aan het knarsen is.
Moet me gewoon geen zorgen maken....

Inge88

Nee, absoluut geen zorgen over maken.
Volgens mij vinden ze dit zelfs wel lekker, want mijn valkjes zijn dan lekker relaxed. Er komt hier soms ook geluid uit, klinkt wel grappig; een geeuwtje   :D
En wij mensen vinden gapen toch ook niet onprettig?