19 april 2024, 15:55:20

koppel of niet?

Gestart door -lieke-, 29 maart 2013, 09:49:28

« vorige - volgende »

-lieke-

29 maart 2013, 09:49:28 Last Edit: 29 maart 2013, 09:54:49 by -lieke-
Het gaat behoorlijk mis bij mijn lieve valkjes.. vooral Pokey (man) snapt niet precies hoe het paren/broeden moet.
Ten eerste hebben ze volgens mij niet gepaard, het enige wat ik heb zien gezien is dat het Pokey flink liep te fluiten macho gedrag.. alles zoals het hoort. Amy (pop) heeft toen wel 10 minuten met haar staartje omhoog gezeten.. maar Pokey bleef maar rondjes om haar heen lopen, zonder erop te gaan zitten. Dit gebeurt ongeveer 1 keer per dag, soms slaan ze een dag over. Een enkele keer heb ik gezien dat hij erop probeerde te gaan zitten maar dat was dan weer zonder het machogedrag vooraf, dus dan wilde Amy natuurlijk niet. Eerst vechtten ze om het nestblok, dan Pokey erin, dan Amy weer. Nu heeft Amy 1 eitje gelegd maar Pokey mag er niet in de buurt komen, ze jaagt hem steeds weg. Pokey blijft wel trouw de hele dag óp het nestblok zitten en af en toe naar binnen te kijken. Zijn ze wel een koppeltje? Het kan bijna niet anders of het eitje is onbevrucht.. moet ik ze zo aan laten rommelen of moet ik actie onderemen? Zoja wat moet ik doen?

P.S. het is het me niet waard dat ze uitgeput raken oid  ik heb ze gewoon als vriendjes niet persé om te kweken. Hoewel ik het wel super leuk zou vinden als ze jongen krijgen!

Groetjes Lieke

Larissa

Hoi,

Zoals ik lees is dit alles de eerste keer voor hun.
Hij en zei moeten eerst goed leren op elkaar te gaan zitten om te paren, hier kun jij niet bij helpen.
Voor elke man en pop is dat best wel moeilijk

Ze zullen het samen moeten leren, de eitjes kunnen zomaar bevrucht zijn, ik neem aan dat je niet hele dagen in huis bent dus ze kunnen rustig paren waar je niet bij bent
Laat ze maar lekker aanrommelen de natuur redt zich heel goed. Na 30 dagen kun je de eitjes en het blok gerust weg nemen.

Als het goed is komt er om de dag 1 ei, na het legen van het 2 of 3 de ei zullen ze helemaal over gaan op broeden, om en om.
De pop zit er dan vaak snachts op, heel enkels gebeurt het dat de man er op zit
Maar vaak ook met zijn 2tjes gezellig in het blok.

Verwacht alsjeblieft er nog niet te veel van, en mocht de pop het echt helemaal alleen willen/gaan doen dan kun je vroegtijdig alles er uit halen en weg halen zodat ze niet uit geput raakt

GROetjes Larissa

*Esther*

Als je ze hebt als twee valkenvriendjes kan je het nestblok weghalen.

Als je wilt kweken moet je het laten hangen en sluit ik me aan bij "verwacht er eerst niet te veel van".

Je zult voor jezelf moeten beslissen wat je wilt. Als je wilt kweken kun je je in lezen en heb je ook te maken met de minder leuke dingen vh kweken.

Ik zou nu de eitjes laten liggen. Als ze is uitgelegd en geen interesse toont in het blok, alles weghalen.
Als er wel eitjes bevrucht zijn is het afwachten hoe het zal gaan. Dat weet je nooit. Zelfs een zeer ervaren koppel kan je verrassen.

-lieke-

Oké bedankt!
Ja het is hun eerste keer, Pokey is 1 1/2 jaar en Amy Ongeveer 3 1/2(als ik de vorige eigenaar kan geloven teminste)
Pokey heb ik van kleins af aan. Ze zijn nu bijna een jaartje samen en ze hebben sinds 2 maanden een nestblok.
Ik kijk het nog even aan.. als Amy het over 2 weken nog steeds alleen blijft doen haal ik denk ik het nestblok (tijdelijk) weg. In elk geval tot ik echt zie dat ze gepaard hebben.

Pokey blijft echt super lief de hele tijd op het nestblok zitten.. af en toe kijkt hij naar binnen. Ziet er echt schattig uit.

Groetjes Lieke

-lieke-

helaas.. het eitje lag vanmorgen op de uit het blok, kapot.. Ik zie wel wat er nu gebeurt, Pokey mag nu wel in het blok en hij zit dan ook flink te tikken en fluiten, Amy zit steeds met haar staartje omhoog maar Pokey komt niet uit het blok..

Sven de Valk

Persoonlijk zou ik gewoon even afwachten, misschien komt het vanzelf

hendrii

hallo,

hoe gaat het intussen met jou koppel?
hier heb ik namelijk precies hetzelfde,  heerlijk gestuntel om te zien hihi.
ik heb hier inmiddels wel 2 eitjes en heb 1 naar mijn inziens geslaagde paring gezien, maar ook daar kan ik me in vergissen natuurlijk.