5 mei 2025, 14:55:30

Wat nu?

Gestart door Dominique, 22 maart 2013, 09:28:17

« vorige - volgende »

Dominique

Ik heb twee valkjes. Ze worden in mei 1 jaar.
Gisteren legde het vrouwtje plots een ei.
Vandaag weer eentje en ze zit heel de tijd op de eitjes.

Er is geen kweeknestje voorzien of zo. Ik heb niets speciaal gedaan.
Kunnen dat bevruchtte eitjes zijn?

Wat moet ik nu doen?

Het zijn mijn eeste vogeltjes dus ik weet nog helemaal van niets

alvast bedankt!
Groetjes,
Dominique

carco

Als je een man en een pop hebt en ze hebben getreden kunnen ze zeker bevrucht zijn.

Wat wil je zelf? Een nestje of echt niet?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Dominique

ik heb een man en een pop en ze hebben dagelijks hun pleziertje...

een nestje mag wel maar geen idee wat ik moet doen en hoe ik het nu moet aanpakken...

Moet ze heel de dag op haar eitjes zitten?
Leg ik ze nu in een nestje dat ze wat rustig zit want ze beschermd ze nogal fel.
Kan het dat ze op lege eitjes blijft zitten?

alle advies en tips zijn welkom.
Ik had dit niet zo snel verwacht

Larissa

Hoi

Het is het eerste nestje dus hou er rekening mee dat ze nog niet helemaal weten wat ze moeten doen en dat het dus mis kan gaan.

Jij hoeft inprincipe maar voor 1 ding te zorgen en dat is dat ze voldoende, zaad,grit,sepia, water,mineralen blok ter beschikking hebben.

Als het goed is gaan man en pop elkaar afwisselen, je kunt ze op de bodem laten liggen, maar je kunt ze ook in een nestkast leggen, de kans is alleen heel groot dat ze niet meer naar de eitjes omkijkt, als je nu de eitjes gaat verplaatsen.

Normaal zal ze om de dag een ei er bij leggen, beide zullen de eitjes en jongen gaan verzorgen.
Wat ik doe als de eitjes bijna gaan uit komen, dan ga ik de ouders brood,noten en meergrangen rijst,macaronie, eivoer, grasparkieten zaad aanbieden, hier kunnen ze mooie krobmelk van maken voor de jongen.

JE zult nog wel meer tips krijgen, ze zullen beide heel fel zijn/worden als je in de buurt van de eitjes komt maar dit is heel normaal dat is beschermen.

S6

Dominique

Bedankt al voor alle info.

Mag ik mijn vogeltjes nu nog pakken en knuffelen? Of beter niet? Het zijn tamme en ik wil ze natuurlijk tam houden.

Dien ik iets van materiaal aan te bieden om het comfortabel te maken? Want ik laat de eitjes liggen maar dat is wel open en bloot in hun hok.

bedankt!!!

Larissa

Je kunt ze gewoon proberen te pakken en knuffelen, hou er rekening mee dat de tamste valken soms tijdens de broed periode beste pitbulls kunnen worden.

Je hoeft inprincipe niks aan te bieden, misschien dat je er een schaaltje onder kunt zetten, met een beetje zaagsel en daar de eitjes op leggen.

Ik heb nog nooit een nestje gehad zo in de kooi, altijd in het blok dus hoop dat ze jou daar nog meer tips in kunnen geven

GRoetjes

sepke

@Larissa,

Wat voor noten geef jij?
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

carco

Ik zou inderdaad iets van zaagsel onder in de kooi leggen, want de kans op een spreidpootje is wat groter als ze zo broeden op de bodem van de kooi.
Het kan goed gaan hoor, mijn allereerste nestje is ook op de grond uitgebroed en het popje ervan heb ik nog ( deze had inderdaad wel een spreidpoot).

Larissa

@Sepke

Ik geef gewoon notenrijst van het merk Jumbo.
Meergranen rijst ook van het merk Jumbo, gewoon die wij ook eten

Groetjes

sepke

@Larissa,

Bedankt, ga het ook proberen.
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

Dominique

dank je wel allemaal voor de vele uitleg.

Momenteel liggen er 4 eitjes.
Hoeveel eitjes leggen ze gewoonlijk?

groetjes

carco

Meestal tussen de 4 en 6 eitjes.

Dominique

Hallo,

Mijn mannetje broedt niet mee
waardoor er geregeld niet op de eieren wordt gezeten.
Kan het dan nog lukken?

Er zijn nu 4 eitjes
kan het dat die ook gewoon leeg zijn?

Alvast bedankt