28 maart 2024, 13:04:49

Ik word helemaal gek van gizmo !!!!

Gestart door kevin visser, 13 maart 2013, 16:34:16

« vorige - volgende »

kevin visser

Besten,


Sinds een half jaar hebben wij 2 valkjes en hier is het verhaal :

Ons eerste valkje was tica en die kregen we een half jaar geleden dus, en toen was ze 1 jaar oud, maar omdat ze zo alleen was en je vaak 2 valkjes ziet hadden we dus een mannetje erbij gekocht die toen 7 weekjes was ongeveer en die hebben we nu dus ongeveer 3/4 maand, (gizmo)

Hier komt het : nadat gizmo zijn eerste deuntjes begon te fluiten maakte tica soms van die kreun geluidjes en gaat vlak bij gizmo zitten...en paar dagen later legt ze 1 of 2 eitjes en dan is het weer een maandje rustig zo iets zegmaar.

Wat is het probleem nou ? nou heeft gizzie dat geluidje over genomen en dat gaat al anderhalve maand zo en het begint echt str*nt vervelend te worden echt waar... en dan gelijk 15/20 minuten achter elkaar ! ik weet niet wat ik hier aan kan doen soms roep ik stil nou eens ! en dan wacht hij een paar seconden en gaat hij weer lekker door, soms pak ik ze beide op als hij dat doet en zet ik ze op de grond maar zodra hij weer op de kooi is doet hij het weer !


Wat kan ik hier aan doen?

(gizmo man 6/7maand oud) (tica vrouw anderhalf jaar oud)

Rianne

Het is waarschijnlijk niet het antwoord waar je op zit te wachten, want je wil het snel opgelost hebben, maar ik denk dat het het beste is om hem een ander geluid te leren wat minder irritant is, zodat hij dat overneemt.

Patrick

Echt een man die snel iets leert en zoals Rianne al zegt proberen iets anders te leren fluiten wat je zelf leuk vind. Let wel op want als ze een deuntje kunnen fluiten dan fluiten ze dit ook te pas en te onpas.

Je popje was broeds en ging er voor zitten zodat de man erop kan gaan en de pop kan bevruchten op het goede moment. Poppen geven dit altijd zelf aan wanneer de tijd er goed voor is. Vandaar dat je ook later wat eitjes vond. Is gewoon de natuur en dit kun je niet tegenhouden. Als de man wat ouder is snapt die dit gedrag van de pop wel en gaat er dan opzitten en een wrijvende beweging maken met zijn kont onder de staart van de pop. Beide kunnen dan rare geluiden maken maar is niks aan de hand dan.

Valkparkieten mannen hebben nu eenmaal de gewoonte om geluiden te maken en vooral te fluiten of iets na doen. Kan je niks aan doen en ook niet stoppen. Als je nu al gek wordt ........ tja misschien is een valkparkiet dan wel niet jou vogel.
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

carco

Als Gizmo een jaar geweest is wordt dat meestal wel minder.
En als jij het over 15  à 20 minuten hebt moet je hier niet komen.
Ik heb op het moment een mannetje binnen zitten waar je echt oordoppen voor nodig hebt. Die heeft het fluitje van mijn andere man overgenomen. Desbetreffende mannetje hoor je haast niet, maar het nieuwe mannetje werkelijk de hele dag door ::) Daar wordt je pas gek van. Vind ik ook niet echt leuk, maar ik kan er weinig aan doen. Inderdaad wat nieuws proberen aan te leren.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




kevin visser

Aaah fijn als ik die reacties lees altijd bruikbaar!  ;D


Gizmo fluit al veel deuntjes die ik hem geleerd heb en een stukje van een liedje doet hij al na hij gaat er zelfs voor zitten zodra ik begin en dan fluiten we samen een deuntje of een stukje van een liedje,

maar zodra hij wat deuntjes geprobeert heeft gaat hij het kreun geluidje van tica na doen en dat is nou juist zoon irritant geluid... Maar het zal wel aan de leeftijd liggen zoals jullie zeiden
en hij weet natuurlijk ook niet beter haha.

en natuurlijk weet ik de risico's van het onderhoud, we hebben al een goede 20 jaar vogels in huis gehad maar nog nooit valkjes dus vandaar  :)


Tica is ook veel tammer zodra je haar bij de wangetjes gaat kriebelen is ze gewoon in relax mode, stop je dan word ze boos  :P, Gizmo is anders.. hij is meer een schouder zitter die graag je oorbellen of kettinkjes uit elkaar haalt, maar ik geef hem stiekem welleens een aai over de bol en zo erg vind hij het ook alweer niet :P

bij die 2 is het ook echt samen uit samen thuis, als 1 aandacht krijgt wil de andere ook, als 1 naar de grond gaat gaat de andere ook, en als 1 bij me zit wil de andere ook, ze kunnen iedergeval niet meer zonder elkaar en dat is een goed teken  :D,

En hoe zit het met de puberteit ? heb ik ook wat over gelezen  :o