8 mei 2025, 19:56:18

Bont?! Zou niet kunnen volgens mij

Gestart door Johny en Evelien, 11 maart 2013, 01:21:58

« vorige - volgende »

Johny en Evelien

Ik heb een jong mannetje. Hij is visueel een Cinnamon Opaline Bont Bleekmasker. Het is zeker een man

Nou is het gekke dat alleen vader split is voor bont, moeder, opa en oma niet! Geen van 4 is visueel bont! Het zijn erg monogame koppels met meerdere succesvolle nesten

De mutatie die bij dit mannetje zat volgens de kweker:

Cinnamon opaline/ witmaskerbleekmasker x1 lutino kanssplit bont.

Nu had de kweker voor een eigen kweek bleekmasker een bleekmasker popje gekocht wat ook een man bleek te zijn.

Vader: wildkleur/bont witmaskerbleekmasker x 1 cinnamon x2 lutino opaline.
Moeder: witmasker cinnamon opaline

Moeder is de dochter van:
Man: witmasker cinnamon / x1 opaline x 2 lutino
Pop: Cinnamon / witmasker.

Volgens de berekeningen kan daar nooit een bontje uitkomen! Heb ik wel het mannetje van deze ouders en voorouders?

Maakt verder niet uit maar wil het wel graag weten! Als dat zo is dam kan ik de kweker vragen of hij de mutatie van het ande re mannetje nog ergens heeft. Maar denk vraag het eerst hier.
Zou iemand mij kunnen vertellen of het klopt en ik dus het andere mannetje heb? Hij heeft wit met geel opaline op vleugels en een witgelige vlek op de buik. Hij is de eerste rui, verliest parels, fluit, loopt met vleugels iets van het lichaam, tikt op voorwerpen, dus is 100% man
Alvast bedankt!
Evelien

Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

Rianne

Ik heb het verhaal 3 keer gelezen maar ik snap er niks van.
Maar goed, een split kan goed verborgen zijn, en zich pas na meerdere nesten uiten. Om bont te kweken moet het in beide ouders aanwezig zijn. Ik heb wel eens gelezen over dominant bont maar de kans is erg klein dat iemand zo'n vogel in zijn bezit heeft zonder daar van af te weten.
Kun je een foto plaatsen?

Johny en Evelien

Hoi Rianne,

Er waren 2 valkjes. 1 Eigen kweek en 1 die als pop voor de eigen kweek is gekocht maar ook een man bleek te zijn. Ik zou het eigen kweekvalkje krijgen waarvan de ouders alleen alleen de vader split bont bleekmasker is. De moeder niet en dat is ook een eigen kweek van waar in de ouders geen bont zit ook geen splits.
Ik denk dus dat ik het door de kweker aangekochte valkje heb ipv het eigen kweekvalkje.

Misschien is het zo duidelijker.

Alvast bedankt!

Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel

Johny en Evelien

Het is moeilijk te zien maar boven de stok, tussen de poten is het zacht geel, op de 2 de foto kun je ook het zachtgeel tussen de parels zien. Hij houd duidelijk niet van op de foto gaan  >:(

carco

Ik was ook al aan het hele verhaal begonnen, maar snapte er ook niets van :-[

In ieder geval de foto maakt duidelijk dat het geen bonte valk is maar een cinnamon opaline bleekmasker.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Rianne

Ik zie er ook geen bont valkje in, je hebt het eigen kweek valkje gekocht hoor ;)

Johny en Evelien

Oke, dan weet ik in elk geval dat het een bleekmasker is en geen split. De geel witte vlek zit er echt, heb net ook nog gevraagd of Johny wilde kijken en die ziet het ook maar krijg hem niet op de foto.

Wat voor mij wel duidelijk is, is dat er in beide ouders visueel bint of splits moeten zitten wil je een visueel bont valkje krijgen. In het algemeen dus. Bedankt hiervoor!

Groetjes Evelien

carco

De gele vlek wil niet zeggen dat het valk bont is. Dit duidt op split bont.

En bleekmasker vul je in als split bleekmasker en split witmasker.

Groetjes : Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Manouk

Hoi hoi,

Het valkje waar het om gaat yogi komt bij mij vandaan..
Dit is zeker geen bont valkje, maar inderdaad een split bont valkje..

Zijn vader pixel is wildkleur bleekmasker en heeft ook een aantal uiterlijke bont kenmerken zonder bont te zijn..

Het andere bleekmasker jong wat ik had, Noah was een zwaar bont cinnamon opaline bleekmasker mannetje.. dus die was sowieso zwaar bont..

je hebt wel de goeie van me gekregen hoor ;)

Johny en Evelien

Ik twijfel ook niet aan jou Manouk maar snapte dat bont niet helemaal. De zachtgele vlek op de buik wordt groter alleen krijg ik het niet op de foto.
Dat hij een man is, daar is echt geen twijfel meer over hoor. Lotus zit bij hem in de kooi en hij fluit, loopt stoer met de vleugels van het lichaam af! Ik lig in een deuk! Zeg ik dan ohhhhh Yogi stoer?! Gaat hij nog meer stoer lopen. Hij is zo leuk!

Johny en Evelien

Hai Manouk, heb net je bericht over eventuele cross-overs gelezen  mbt de jongen van Pixel en Danii. Ik had ook gezien dat de mutatie van Yogi er niet tussen stond, vandaar ook de verwarring en heb bewust ook jou naam niet genoemd.

Yogi is ook een jong van Pixel en Danii, mutatie Cinnamon Opaline Bleekmasker. Hij heeft geel op de vleugels en op de buik maar is heel zacht geel en de vlek op zijn buik wordt groter nu hij in de rui is.

Nu snap ik ook waarom ik er niet uit kwam. Snap alleen nog niet veel van cross-overs en wat de mutatie dan is en wat dit betekend voor het eventuele nageslacht.

Groetjes Evelien