6 mei 2025, 23:50:48

Is dit gewoon witmasker bont?

Gestart door Stefan33, 13 maart 2013, 21:42:34

« vorige - volgende »

Stefan33

Hallo iedereen,

Ik heb me aangemeld bij dit forum omdat ik een aantal vragen had.
Ik heb een koppel waarvan ik niet weet wat voor mutatie de man heeft. De pop is een witmasker pop
Hier is een foto:

Ik denk gewoon witmasker bont, maar dat weet ik niet zeker omdat het grijs heel licht is. Wie helpt me?
De jongen van het koppel zijn eigenlijk ook een klein raadsel..
Hier een foto:

Zoals te zien is zijn het óf normale witmasker, of lichtere (witmasker cinnamon misschien?) óf het zijn witte..hier heb ik nu geen  foto van. Maar mijn laatste vraag dan: Als het de witte zijn, dan krijgen ze wel een bruine schijn over zich. Vooral de uiteindes van de vleugelpennen zijn redelijk bruin. Wat is dit voor mutatie dan? Want het is geen albino denk ik.

Ik hoop dat iemand me met een of meerdere vragen kan helpen, die er meer kennis van heeft dan mij.
Met vriendelijke groet,
Stefan

.Alexandra.

Hoi Stefan,

Het mannetje op de eerste foto is een bonte witmasker cinnamon.
De foto van de jongen, daarop is de rechter vogel een witmasker en de linker vogel een cinnamon witmasker.
De witte jongen waar je het over hebt met de grijze vleugelpunten zijn witmasker cinnamon lutino's. Je mannetje (1e foto) is dus ook split lutino.
Bij dit koppel is ook gelijk duidelijk welk geslacht de jongen hebben: de witmaskers zijn mannen en de cinnamon witmaskers en cinnamon lutino witmaskers zijn poppen.
Ik hoop dat dit duidelijk voor je is.

Groetjes Alexandra

Stefan33

14 maart 2013, 19:32:13 #2 Last Edit: 14 maart 2013, 19:36:27 by Stefan33
Bedankt voor je hulp!
En je hebt inderdaad gelijk, de normale witmasker zijn altijd mannen en de andere 2 mutaties altijd poppen.
Hoe weet jij dat als ik vragen mag?

En witmasker cinnamon lutino heb ik nog nooit van gehoord..  :o
In het begin zijn ze namelijk wel helemaal wit, maar ik heb er nu eentje bewaard, deze is een half jaar oud en begint nu steeds meer een bruine schijn te krijgen.
Ik heb ze wel altijd verkocht als albino's, want ze hebben wel rode ogen.. oeps!
Maar nu ik er over na denk, een albino is eigenlijk gewoon een witmasker lutino toch? en dat cinnamon geeft dan de bruine schijn er over gok ik. Klopt dat zo?

Groeten Stefan

carco

Klopt precies wat jij zegt.
Een witmasker cinnamon lutino is hetzelfde als een cinnamon albino. Een ''gewone'' albino dus. De cinnamon waas komt inderdaad later pas tevoorschijn.

Het geslacht weten dmv de erfelijkheidsleer.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Stefan33

Bedankt Caroline voor je hulp.
Dan moet ik die erfelijkheidsleer maar eens bestuderen, ik vind het wel interessant.
Maar zijn de jongen dan ook split voor bont? aangezien de vader ook bont is.

.Alexandra.

Hoi,

Ja inderdaad via de erfelijkheidsleer.
Hier op de site bij mutaties staat handige informatie: splits voor beginners
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19896.0.html

En dit is een mutatiecalculator:
http://www.kirstenmunson.com/cockatiels/breeder_nederlands.html
Hier kun je de mutaties van je man en pop invullen en dan kom je te weten welke jongen je kunt krijgen. Dan zal je zien dat je jongen inderdaad split voor bont zijn.

Groetjes Alexandra

Stefan33

Thanks!
Dit verklaart ook de witte vlekjes die de normale witmasker jongen vaak in hun nek hebben.
Zoals ik net heb gelezen (in het stukje splits voor beginners) kan dit tot uitdrukking komen doordat de jongen split voor bont zijn.

Ik begrijp in een dag tijd al een heel stuk meer van mijn eigen vogels. Heb zelfs als uitgerekend wat voor nageslacht ik krijg uit de witmasker cinnamon lutino pop!:)