20 april 2024, 03:36:30

Hoe is mutatie onstaan?

Gestart door Sven de Valk, 25 februari 2013, 20:52:56

« vorige - volgende »

Sven de Valk


Valken uit Australië zijn natuurbloed wat betekend dat er bijna geen mutaties en ook weinig splitten in zitten,  maar kijk je hier ergens in een voliere dan is de kans groot dat er mutaties en een berg met splitten in zitten. mensen vinden dit mooi maar persoonlijk vind ik de wildkleur echt het mooist..

het onstaan is denk ik door intleelt, want dan is de kans groot dat er een hendicep onstaat onder de jonge vogels. er zitten dus fouten in de chromesonen en de genen dus het DNA. Overal in je lichaam heb je genen, en overal dezelfde. in je lever heb je ook hart genen. maar daarbuiten denk ik dat er een fout in de genen van de veren. ze hebben dus niet de juiste kleur. omdat het in de genen zit en dus ook in de chromesonen word dit doorgegeven naar hun kinderen.

Want als je naar mutaties kijkt qua sterkte van de vogel is de wildkleur het sterkst dit is ook algemeen. want lutiono's zijn veel minder sterk. (hiermee bedoel ik niet de spier massa maar de gezondheid.)

dus als dit zou kloppen zouden mutaties een soort hendicep zijn die word doorgegeven. Want een muatie kan regressief zijn en dominant kunnen zijn. hiermee kun je aan de hand van de mutaties zien welke mutatie het word.

ik ben heel benieuwd naar jullie antwoord en hoop dat ik het fout heb zodat jullie me kunnen verbeteren. dus voel je vrij om te antwoorden en een leuke discussie te maken zodat we allemaal wat kunnen leren!

sorry voor de belabberde spelling, ik hoop dat jullie het snappen!


Bert_85

25 februari 2013, 21:38:52 #1 Last Edit: 25 februari 2013, 21:43:54 by Bert_85
Interessant onderwerp ...  :)

Mutaties zijn een onderdeel van de natuur. Ieder levend wezen met een genoom (DNA) ter grootte van dat van de mens bevat wel 1 of enkele mutaties. Mutaties laten evolutie toe. Zo bezitten alle valkparkieten een soort van grijsfactor, waardoor ze geen blauwe (en dus groene) kleuren kunnen hebben in het verenkleed. Op een gegeven moment (tientallen miljoenen jaren geleden) heeft een voorouder van de valkparkiet een soort van grijsfactor mutatie ondergaan en dit is de nieuwe wildvorm geworden. Zo zie je maar, deze kleurmutant was sterker dan de toenmalige wildvorm en heeft hem helemaal weg geconcurreerd, in de vrije natuur.

In het wild komen weinig kleurmutaties voor omdat deze te hard opvallen tussen hun soortgenoten. Zij zijn dan veel gemakkelijker te vangen door roofdieren. Maar op zich wil dat niet zeggen dat die mutatievogel per definitie zwakker is.

Maar je hebt ergens wel een punt hoor, meestal zijn nieuw ontstane mutaties wel wat zwakker. Dat komt omdat wildvormen (en dit is niet hetzelfde als wildkleuren, zie verder) het resultaat zijn van een miljoenen jaren selectie, waarbij enkel het beste overblijft. Mutaties zijn willekeurige aanpassingen in die 'perfectie' en leiden dus dikwijls tot één of ander zwakte, vaak met mindere vruchtbaarheid tot gevolg. Door uitkruisen met andere vogels kunnen deze mutaties meestal verbeterd worden.

Mutaties ontstaan niet (sneller) door inteelt, een nieuw ontstane mutatie wordt daarentegen wel sneller opgemerkt bij inteelt. Daardoor kan het lijken dat ze door inteelt ontstaan, maar dat is dus niet zo. Omdat de meeste mutaties recessief zijn van aard heb je bij inteelt gewoonweg meer kans dat een vogel dezelfde mutatie doorkrijgt van beide ouders en die dus zichtbaar wordt.

Wat betreft 'sterkere vogels': de zuiver wildkleuren tentoonstellingvogels (die ik overigens ook prachtig vind), zijn helemaal niet 'sterk'. Groot en mooi dat wel ja, maar sterk is iets anders. Ik ben er van overtuigd dat als je 20 TT vogels in de vrije natuur loslaat en 20 wildkleuren met allerlei splitten, dat die laatste het veel beter zullen doen. De TT wildkleuren die zijn té groot voor hun soort (energetisch minder efficient), in tegenstelling tot wat je zou denken zijn net die TT wildkleuren genetisch veel armer omwille van lijnenteelt, ze broeden minder goed omdat ze altijd op uiterlijk zijn geselecteerd en niet op broedresultaten, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Sven de Valk

Oke dus je zegt dat de evlotutie op zoek is naar de perfectie. Zelf geloof ik dit want ik geloof in evolutie en niet dat god alles gemaakt heeft. Maar buiten dat. Je zegt dat de TT vogels natuurbloef groter en mooier zijn maar dit is gemaakt door mensen denk ik? Ik bedoel door gekweekt.  Maar zijn er ook valken zonder split zonder dat ze groot en mooi zijn?

Dus eigenlijk zijn mutaties gewoon natuurlijk en sterven ze hier niet uit omdat ze hier geen vijanden hebben. Maar dan zit ik nog met een vraag waarom nieuwe mutaties kwetsbarder zijn.


Bert_85

25 februari 2013, 23:21:07 #3 Last Edit: 28 februari 2013, 20:54:26 by Bert_85
Inderdaad de mooie TT vogels zijn gemaakt/gekweekt door mensen, geboetseerd als het ware naar wat wij mooi vinden door intensieve selectie.
Daarom maak ik ook een onderscheid tussen TT zuiver wildkleur en de wildvorm.

Zijn er zuiver wildkleuren die wel sterker zijn? Ja zeker weten ... namelijk in de natuur in Australië. Die vogels voelen de natuurlijke selectie iedere dag en enkel de sterksten overleven. Op vlak van sterkte - in term van gezondheid - zijn zij niet te kloppen door onze valkparkieten, althans in hun eigen leefgebied.

Waarom nieuwe mutaties vaak (niet altijd - zie voorbeeld grijsfactor in de evolutie van de valkparkiet) zwakker zijn, ik zal proberen toe te lichten:
(Bijna) iedere kleurmutatie is het gevolg van het defect van een enkel gen. Zulk een gen heeft een functie, en vaak beïnvloedt die meer dan enkel de kleur van de veren. Als dat gen defect is, wordt die functie wel gemist, in meer of mindere mate. Naarmate de vogel uitgekruist wordt met andere (nieuw genetisch materiaal) zal het lichaam manieren vinden om dat gemis op te vangen of ermee om te gaan.

Theoretisch voorbeeld: stel dat het "gemis" is dat er 20% minder van een bepaalde nuttige stof in het bloed geraakt. De kleurmutatie heeft dan bijvoorbeeld een effect op het transport van die stof. De vogels met die mutatie zijn dan minder gezond. Maar dan kan het best zijn dat je na verloop van een aantal generaties vogels krijgt die gewoonweg 20% van die stof extra aanmaken, waardoor de concentratie in het bloed opnieuw normaal is. De vogels met deze kleurmutatie zijn vanaf dan prima gezond.
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be