18 mei 2025, 23:30:20

broedhokken

Gestart door Sven de Valk, 24 februari 2013, 19:12:31

« vorige - volgende »

Sven de Valk

Hey,

ik heb vorig jaar 4 natuur nestkasten gekocht en had vragen als ik er nog wat aan moet/kan veranderen, zoals aanvlieg stok ofzo.

groetjes mij:)

wat vinden jullie trouwens van me nieuwe vogel? een splendid

ze gaan ergens deze of volgende week weer de verbeterde voliere in :)

sepke

Mooie vogel en blokken. Ik zou zeker een aanvlieg stok onder de opening monteren. Hoe diep zijn de blokken? Mijn normale blokken zijn 35 cm diep daarom is er aan de binnenzijde gaas gemonteerd waardoor de valken(jes) uit het blok kunnen klimmen.
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

Sven de Valk

Ik denk rond de 25-30 cm diep uit mijn hoofd, en dan vastmaken aan de binnekant? En de scherpe puntjes eraf vijlen ofzo?

Bert_85

Ik heb ook lang in dergelijke 'natuurblokken' gekweekt en ging best goed.

Eén nadeel: de ruimte is vrij beperkt wanneer er grote jongen in zitten.
Tot vier jongen gaat wel goed maar met meer dan merk je vaak dat ze wat sneller uitvliegen (uit noodzaak)

Hoe groot is het invlieggat? Dit zou minimum 6cm moeten zijn en beter nog 7cm.
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Sven de Valk

Het gat is 6cm dus als er meer dan 4 bevuchte eitjes in zitten  ze eruit halen en ze eventueel bij andere leggen?

Ik heb verder nog 1 'normaal' blok die ik zelf heb gemaakt waar veel meer ruite in is.

Want ik heb nu 3 koppels valken en 1 koppel splendid. En 5 nestblokken ik ben echt super benieuwd hoe het gaat.

Verder had ik nog een vraag rond welke temptatuur je de blokken kan neerzetten. Omdat het nu nog vrij koud is voor het jaar en misschien in mei ook nog koud is

Bert_85

Je zou inderdaad enkele eitjes kunnen overleggen als je die mogelijkheid hebt. Ik heb dat ook ooit gedaan.

Een broedblok met wat meer ruimte is dus inderdaad wenselijk.
Alleen ... kan het té ruim zijn ook. Bij minder goede broedkoppels kunnen er dan jongen onder de ouders uit kruipen en onderkoeld raken in een hoekje. Ik wil niet te kritisch over komen hoor, maar ik heb zelf die fout ook gemaakt met eigen gemaakte broedblokken.
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Sven de Valk

Ja dat klinkt ook heel logisch, het blok zelf is al 1 keer gebruimt door mijn eerste koppel dag was binnen, maar het is niet een enorm ding ongeveer 20 breed en 25 lang en 15 hoog met zaagsel. Beetje standaard afmeetingen

i_love_valkjes

Mooie vogel!
Ik denk dat je best nog een aanvliegstokje bevestigd maar voor de rest ziet het er wel goed uit ;)
I ♥ valkjes
PS: Groetjes van mij, Tango en Phoebe

Larissa

Ik hoop dat die splendid nog binnen zit, want de tempraturen zijn nog niet al te best.

Zelf gebruik ik geen natuurblokken vindt ze vaak te klein ogen

groetjes

Sven de Valk

De splendid gaan pas maar buiten als ik er zeker van dat niet gaat vriezen, al zouden ze wel tegen doe kou kunnen want ik heb ze bij een kweker vandaan waar ze hele jaar buiten zitten en zich prima redden.

Ik had gister even een blok neergezet en ze vonden het interessant. Nu heb ik het blok weer weggehaald omdat min 5 word later deze week.